لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

امانوئل مکرون: کسانی که برگزیت را فروختند دروغگو بودند


مکرون می‌گوید، افرادی که به دنبال راه حل‌های ساده بودند، برگزیت را مطرح کردند.
مکرون می‌گوید، افرادی که به دنبال راه حل‌های ساده بودند، برگزیت را مطرح کردند.

رئیس‌جمهوری فرانسه آن دسته از سیاستمداران بریتانیایی را به باد استهزا گرفت که «به غلط ادعا می‌کردند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آسان است، و بعد بدون تعهد به وعده‌های خود از سمت‌شان استعفاء کردند».

امانوئل مکرون روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در نشست دو روزه غیر رسمی رهبران اتحادیه اروپا در سالزبورگ اتریش، همچنین به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، هشدار داد که باید تا قبل از نشست کلیدی ماه اکتبر روی طرح ارائه شده از سوی وی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کار شود.

وی با اشاره به همه‌پرسی ژوئن سال ۲۰۱۶ برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا- «برگزیت»- گفت: «برگزیت انتخاب مردم بریتانیا بود، انتخابی که برخی از افراد مشخص که دنبال راه‌حل‌های ساده بودند آن را عرضه کردند».

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «لذا برگزیت به ما نکته‌ای را یادآور می‌شود- و من با احترام به حق حاکمیت مردم بریتانیا این را می‌گویم- به ما نشان می‌دهد که آن دسته از افرادی که می‌گفتند بدون اروپا کارها آسان‌تر می‌شود، اینکه همه چیز به خوبی پیش می‌رود، اینکه چنین کار ساده است و پول زیادی به جیب مردم می‌ریزد، دروغگو بودند».

آقای مکرون تصریح کرد: «و مهمتر از همه اینکه، روز بعد صحنه را ترک کردند در نتیجه مجبور نبودند آن را حل‌وفصل کنند».

وی نامی از این دروغگویان نبرد، ولی بوریس جانسون، وزیر خارجه، و دیوید دیویس، مذاکره کننده برگزیت- که هر دو قویا برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کمپین راه‌اندازی کردند- در ماه‌های اخیر و در جریان مذاکرات برای توافق بر سر خروج از سمت‌های‌شان استعفاء دادند.

این دو سیاستمدار همچنین با طرح اخیر خانم می برای دستیابی به توافق با اروپا مخالفت کرده و او را در موقعیت دشواری برای حفظ اکثریت حامی دولت در پارلمان قرار داده‌اند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بریتانیا قرار است روز ۲۹ مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج شود و به همین دلیل به دنبال توافق با این اتحادیه درباره موضوعات مهم اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

با این حال، رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با طرح نخست‌وزیر بریتانیا موسوم به «طرح چکرز» که ماه پیش ارائه شد مخالفت کردند و گفتند که بخش‌هایی از آن غیرقابل اجراست.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، گفت که «چارچوب پیشنهادی» تررزا می برای همکاری «قابل اجرا نیست» هرچند «موارد مثبتی در آن به چشم می‌خورد».

وی افزود: «مواردی هست که ما حاضر به مصالحه درباره آنها نیستیم، و در راس آنها چهار آزادی بنیادین ما و بازار واحد اروپایی است».

آقای توسک تصریح کرد: «به همین دلیل است که ما بدبین و منتقد هستیم».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز موضع مشابهی گرفت و به خبرنگاران گفت رهبران اروپایی متفق‌القول هستند که «نباید بر سر بازار واحد اروپایی مصالحه کرد».

طرح «چکرز» بر این پایه استوار شده که دسترسی بریتانیا به بازار کالاهای داخلی اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند ولی این دسترسی به خدمات محدود خواهد بود لذا لندن می‌تواند مقررات خود را در برخی زمینه‌ها اعمال کند.

پیشنهادات ترزا می با انتقاد شدید محافظه‌کاران بریتانیایی روبرو شده است چرا که به گفته آنها امتیازات زیادی به اتحادیه اروپا می‌دهد.

دونالد توسک در سخنان خود همچنین موضع سرسختانه‌ای در مورد جدول زمانی مذاکرات میان اتحادیه اروپا و بریتانیا اتخاذ کرد و گفت که اکتبر ماه سرنوشت‌سازی در این زمینه خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و آلمان/ ک.ر
XS
SM
MD
LG