لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۴

امانوئل مکرون: ایران به هیچ‌وجه نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند


امانوئل مکرون می‌گوید مخالفت با بلندپروازی‌های اتمی ایران «نباید ما را به سوی جنگ در خاورمیانه سوق دهد».
امانوئل مکرون می‌گوید مخالفت با بلندپروازی‌های اتمی ایران «نباید ما را به سوی جنگ در خاورمیانه سوق دهد».

امانوئل مکرون روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در کنگره ایالات متحده آمریکا گفت که فرانسه از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج نمی‌شود، چرا که ان را امضاء کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه که برای دیداری سه روزه از آمریکا به واشینگتن رفته است در جمع اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به برجام اشاره کرد و گفت: «با رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم گرفته‌ایم که روی یک توافق جامع کار کنیم».

وی افزود: «تا زمانی که توافق بین‌المللی وسیع‌تری برای رفع نگرانی‌های ایالات متحده و کشورهای اروپایی در قبال ایران به دست نیامده است، آمریکا باید در برجام باقی بماند».

آقای مکرون گفت: «درست است که باید گفت این توافق ممکن است به همه نگرانی‌ها و نگرانی‌های خیلی مهم پاسخ ندهد، ولی ما نباید بدون اینکه توافقی مستحکم و بسیار قوی برای جایگزین کردن‌اش داشته باشیم از آن دست بکشیم. موضع من این است».

وی تاکید کرد: «هدف روشن است: ایران نباید به هیچ وجه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند- نه حالا، نه پنج سال دیگر، نه ۱۰ سال دیگر، هیچ وقت».

آقای مکرون در عین حال گفت که مخالفت با بلندپروازی‌های اتمی ایران «نباید ما را به سوی جنگ در خاورمیانه سوق دهد... نه اینکه ساده‌لوح باشیم و نه اینکه از طرف دیگر، جنگ‌های تازه‌ای را شروع کنیم».

وی اظهار داشت: «فارغ از اینکه ایالات متحده چه تصمیمی بگیرد، ما صحنه را به تحرکات یاغیان واگذار نخواهیم کرد. ما عرصه را برای منازعه قدرت‌ها در خاورمیانه ترک نخواهیم کرد».

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «به نظرم ما می‌توانیم به توافق جامعی برای کل منطقه دست پیدا کنیم، برای مردم‌مان، چرا که کاملا پاسخگوی نگرانی‌های ما خواهد بود».

ارزیابی آلکس وطنخواه، تحلیلگر سیاسی، از سخنرانی امانوئل مکرون در کنگره آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:38 0:00
لینک مستقیم

توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران در تیرماه سال ۱۳۹۴ یکی از موضوعات پر سروصدا در بیش از یکسال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بوده است.

ترامپ می‌گوید که این بدترین توافق بوده و اگر کشورهای اروپایی تا روز ۲۲ اردیبهشت «ایرادهای فاجعه‌بار» آن را رفع نکنند، آمریکا احتمالا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نکرده و از برجام خارج می‌شود.

آقای مکرون روز سه‌شنبه در نخستین روز سفر خود به آمریکا با دونالد ترامپ دیدار و درباره برجام گفت‌وگوهای مفصلی با او داشت. رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش گفت که مخالف از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران، برجام، است، اما خواهان توافق تازه‌ای است که «شامل تمام نگرانی‌ها باشد».

وی تصریح کرد خواهان توافقی است که چهار موضوع را شامل شود: نخست، از هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ جلوگیری شود. این امر به دلیل وجود برجام محقق شده است. دوم، حصول اطمینان از اینکه ایران در بلندمدت نیز فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومین موضوع اساسی، متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران در منطقه است. و چهارمین موضوع، فراهم کردن شرایط برای یک راه حل- یک راه حل سیاسی برای مهار ایران در منطقه- در یمن، سوریه، عراق و لبنان است.

آقای ترامپ در این کنفرانس خبری مواضع پیشین خود را تکرار کرد و گفت: «من خیلی‌ها را مسئول این توافق بد می‌دانم از جمله کنگره آمریکا و خیلی‌های دیگر، و اصلا نباید این توافق به دست می‌آمد. اما می‌گویم اگر ایران ما را تهدید کند، بهایی خواهد داد که تاکنون تعداد کمی از کشورهای جهان پرداخت کرده‌اند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG