لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

ايران: معامله پاياپای نفت با روسيه «بسيار سخت» است


معاون وزير نفت جمهوری اسلامی ايران با تاييد مذاکرات تهران با مسکو برای معامله پایاپای نفت در برابر کالا اعلام کرد که انعقاد اين قرارداد با روسيه «بسيار سخت» است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، علی ماجدی روز دوشنبه ۲۵ فروردين در حاشيه کنفرانس نفت و گاز در دوبی به خبرنگاران گفت که «همه تصور می کنند نفت و گاز، مساله اصلی است، اما اين بسيار دشوار است، زيرا دو کشور توليد کننده و صادر کننده نفت و گاز هستند».

خبرگزاری رويترز بيستم دی ماه در گزارشی با نقل و قول از منابع مطلع روسی و ايرانی خبر از احتمال بسته شدن قراردادی ميان دو کشور داده بود که بر پايه آن، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ايران در برابر کالاهای روسی داد و ستد می‌شود.

البته ماجدی در سخنان خود مشخصا مذاکرات را مبادله نفت ايران در برابر کالاهای روسی عنوان نکرد و آن را معامله پاياپای نفتی (نفت در برابر نفت) خواند.

در همين رابطه، جک لو، وزير امور خزانه‌داری ايالات متحده آمریکا روز ۲۱ فروردين هشدار داد که هرگونه معامله پاياپای نفت در برابر کالا ميان روسيه و ايران می‌تواند عملی خلاف تحريم‌های وضع‌شده آمريکا باشد.

اکنون علی ماجدی معاون وزير نفت ايران می‌گوید که تهران و مسکو توافق در زمينه معاملات تجاری نفت يا گاز را دشوار خواهند يافت، چرا که هر دو کشور رقيب همديگر در توليد و صادرات نفت و گاز هستند.

وی در ادامه گفت که روسيه و ايران خواستار بهبود روابط با افزايش مبادلات تجاری دو جانبه هستند که درحال حاضر در سطح بسيار پايينی قرار دارد. «اما يک معامله پاياپای که در برگيرنده نفت يا گاز باشد، با يک صادرکننده بزرگ سوخت بسيار سخت تر از معامله با واردکنندگان بزرگ نفتی مانند چين است».

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد روسيه، حجم تجارت دو جانبه ايران و روسيه در سال گذشته ميلادی ۱.۵ ميليارد دلار بوده است. اين در حالی است که ارزش صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ايران به روسيه حدود ۲۰ ميليارد در سال خواهد شد.

ماجدی گفت که روسيه، توليد کننده و صادر کننده نفت است، به همين جهت معامله پاياپای نفتی ميان دو کشور آسان نيست و هيچ راهی وجود ندارد که ايران از روسيه نفت دريافت کند. به گفته وی، شايد (اين معامله) برعکس باشد (نفت ايران به روسيه صادر شود)، اما نه در حال حاضر.

معاون وزير نفت ايران گفت که «شايد اين يک راه باشد، اما راه آسانی نيست و تا اين لحظه هيچ توافقنامه و قراردادی ميان دو کشور امضا نشده، اما مذاکرات ادامه دارد».

ايران يک پايانه نفتی برای تهاتر محدود نفت با کشورهای آسيای ميانه در بندر نکا دارد، اما تنها نفتکش‌های با ظرفيت ۵۰۰۰ تن (۳۶ هزار بشکه) می‌توانند وارد بندر نکا شوند.

خبرگزاری مهر روز ۲۳ فروردين گزارش داد که پايانه نفتی نکا تا عمق ۹ متری لايروبی می‌شود تا امکان پهلوگيری نفتکش‌های ۱۲ هزار تنی (حدود ۹۰ هزار بشکه) فراهم شود.
XS
SM
MD
LG