لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

اجازه مشروط آیت‌الله مکارم شیرازی برای برداشتن حجاب در دانشگاه‌های خارجی


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم در فتوایی اعلام کرد دانشجویان «مسلمان ترکیه و دیگر کشورهایی» که دانشجویان محجبه در آنها اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند، می‌توانند حجاب خود را در این دانشگاه‌ها «رعایت نکنند».

بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۵ تیر در سایت «عصر ایران» منتشر شده است از آیت‌الله مکارم شیرازی سئوال شده است که وظیفه زنان «مسلمان ترکیه و دیگر کشور‌ها» در دانشگاه‌هایی که شرط تحصیل در آنها «رعایت نکردن حجاب شرعی است»، چیست؟

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتا نوشته است: «با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدیّن دروس عالى را نخوانند تنها افراد بى‌بندوبار و لامذهب پست‌هاى مهم را اشغال مى‌کنند، به افراد متدیّن اجازه داده می‌شود که حجاب را در خصوص مواردى که ضرورت دارد رعایت نکنند، ولى در غیر آن موارد حتماً مراعات نمایند».

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ خود صریحا اعلام نکرده که آیا دانشجویان ایرانی نیز در دانشگاه‌هایی که دانشجویان محجبه اجازه تحصیل در آنها را ندارند، می‌توانند بدون حجاب به دانشگاه بروند یا نه.

اکثر مراجع تقلید شیعه در قم رعایت حجاب برای مقلدان خود در خارج از کشور را واجب اعلام کرده‌اند.

در همین حال در ماه‌های گذشته موضوع انتشار عکس‌های بدون حجاب منسوب به مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در مجلس دهم که گفته می‌شود در سفر او به چین بوده است، خبرساز شده بود.

خانم خالقی انتصاب این عکس‌ها به خود را تکذیب کرده است.

با این حال شورای نگهبان آرای مینو خالقی را «باطل» اعلام کرد و هیات عالی حل اختلاف قوای سه‌گانه نیز به نفع شورای نگهبان رای داد و او از راهیابی به مجلس بازماند.

XS
SM
MD
LG