لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

مکارم شیرازی: انتشار فایل صوتی منتظری اقدامی انتقامی بود که باید جدی گرفته شود


آیت الله ناصر مکارم شیرازی
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع شیعه در قم، گفته است، انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله منتظری با هیات قوه قضاییه در جریان اعدام‌های سال ۱۳۶۷، اقدامی انتقامی علیه جمهوری اسلامی بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه انتخاب و فارس، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با دادستان کل کشور در قم گفته است: «انتشار فایل صوتی منتظری اقدام و حرکتی انتقامی است علیه نظام است که باید جدی گرفته شود.»

وی اضافه کرده است: گروهی به دنبال حرکت انتقامی از نظام هستند که نظام جمهوری اسلامی از بین برود. «بین این افراد و خارج از کشور هماهنگی وجود دارد و برخورد جدی باید با چنین افرادی صورت بگیرد تا دوباره چنین مسائلی در جامعه تکرار نشود.»

به دنبال انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله حسینعلی منتظری با مقام‌های قضایی از جمله حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۷، فرزند وی، احمد منتظری، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد. احمد منتظری، به دلیل انتشار این فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷به خلع لباس و ۲۱ سال زندان محکوم شده است.

آیت الله منتظری در این دیدار اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ را «بزرگ‌ترین جنایت» در تاریخ جمهوری اسلامی خوانده بود.

«موضوع گورخواب‌ها را فضای مجازی سیاسی کرد»

ناصر مکارم‌شیرازی همچنین روز چهارشنبه انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به وضعیت «گورخواب‌ها» در منطقه‌ای در غرب تهران را از جمله «بلا‌یای» فضای مجازی خواند که این دست از مسائل را «سیاسی» می‌کند.

به گزارش وب‌سایت اداره کل صدا و سیمای استان قم٬ مکارم شیرازی روز چهارشنبه (۱۵ دی) در درس خارج فقه خود گفت که «دولت‌های استکباری و استعماری» در فضای مجازی درباره «گور‌خواب‌‌ها» داستان به پا کردند.

وی افزود این دولت‌ها «هر سم اخلاقی، سیاسی، اهانت به مقدسات» در فضای مجازی می‌ریزند٬ اما در حال حاضر «در آمریکا صد‌ها هزار نفر کارتن خواب هستند و برخی از آن‌ها در کنار فاضلاب‌ها می‌خوابند».

این مرجع تقلید فضای مجازی را قابل درمان دانست و افزود که «این امر عزم جدی می‌خواهد تا درمان شود و درمان وضعیت فضای مجازی هزینه زیادی ندارد».

این مرجع تقلید از رییس جمهوری٬ نهاد‌ قضایی و سایر مسئولان خواست با همکاری «مشکلات فضای مجازی که برای آن‌ها ملموس است» را رفع و رجوع کنند.

وی همچنین بی‌آنکه نامی از فردی ببرد٬ گفت که «برخی وزرا مفاسد این بخش را درصد پایینی ذکر کرده بودند که نشان می‌داد فضای مجازی را ندیدند یا می‌خواهند فضای مجازی را توجیه کنند».

مکارم شیرازی روز پنجشنبه (۱۶ دی) ماه نیز در دیدار با اعضای برگزاری سومین همایش فضای مجازی گفت که «جلوگیری‌ها چندان کارساز نبوده است؛ یعنی روی فیلتر‌ها نمی‌توان حساب خاصی باز کرد».

وی گفت که در فیلترینگ٬ کاربران می‌توانند «این فیلتر‌ها را از دیگر طرق خاص باز کنند٬ پس باید از راه دیگر وارد شد».

این مرجع تقلید همچنین افزود که «متاسفانه شورای فضای مجازی چندان دلسوزانه در این عرصه کار نمی‌کند که امیدواریم که در این عرصه کار جدی‌تری انجام دهند».

مکارم شیرازی اضافه کرد: «باید کاری انجام شود که فشار‌ها از سوی علما و حوزه و دانشگاه و مردم و مقامات بیشتر شود».

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلیدی است که سال‌هاست خواستار محدود شدن فعالیت کاربران فضای مجازی در ایران و تحدید سطح دسترسی آنها به اینترنت است.

در ماه‌های اخیر نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و برخی از روحانیون سرشناس از وضعیت فضای مجازی انتقاد کرده و خواستار محدودیت بیشتر برای استفاده از اینترنت در ایران شده‌اند.

از جمله ناصر مکارم شیرازی اینترنت را «منجلاب‌ بسیار متعفن و خطرناکی» برای جوانان خوانده بود.

روز ۱۴ آذر نیز محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، با انتقاد از رواج «تله‌‌سکس و سکس اینترنتی» در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان مدعی شده بود که در حال حاضر «میلیون‌ها سایت در راستای ترویج فساد، فحشا، فیلم و عکس مستهجن» فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG