لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

نوری المالکی از نخست وزیری حیدر العبادی در عراق حمایت کرد


نوری المالکی، نخست وزیر عراق
نوری المالکی، نخست وزیر عراق

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه ۲۳ مرداد با پذیرش شکست خود برای سومین دوره تصدی این پست گفت که از نخست وزیری حیدرالعبادی پشتیبانی می‌کند.

نوری المالکی روز چهارشنبه با انتقاد از تصمیم فواد معصوم، رییس جمهوری عراق، در معرفی آقای عبادی برای پست نخست وزیری عراق گفته بود که تا زمان اعلام رای دادگاه عالی قانون اساسی و بررسی شکایت او از رییس جمهوری، از سمت خود کناره‌گیری نمی‌کند.

وی افزوده بود که همگان باید حکم دادگاه در رابطه با شکایت او از انتصاب حیدر العبادی را بپذیرند و دولت کنونی عراق تا زمان صدور حکم دادگاه فدرال به کار خود ادامه خواهد داد.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی موسوی سخنگوی آقای مالکی روز پنجشنبه گفت که نخست‌وزیر عراق شکایت خود را از فواد معصوم پس گرفته و از نامزدی حیدرالعبادی حمایت می‌کند.

آقای مالکی در ماه‌های گذشته تحت فشار شدیدی قرار داشت تا از سومین دوره تصدی پست نخست وزیری عراق انصراف دهد ولی وی درخواست مخالفان سیاسی خود و آمریکا را رد کرد.

گروه‌ها و احزاب سنی و کرد عراق بار‌ها پارلمان این کشور را برای تصمیم‌گیری در مورد نامزدی آقای مالکی برای نخست وزیری عراق تحریم کردند و خواستار معرفی نامزد دیگری از سوی ائتلاف عمده شیعیان در مجلس برای این پست شدند.

معرفی حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق با استقبال آمریکا، کشورهای عربی و ایران به عنوان متحد قدیمی آقای مالکی قرار گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل نیز از انتخاب آقای عبادی استقبال کرد و آن را «دلگرم‌کننده» خواند.

رییس دوره‌ای شورای امنیت در بیانیه‌ای که روز ۲۲ مرداد منتشر شد همچنین از احزاب سیاسی عراق و طرفدارانشان خواست که به فرایند سیاسی مبتنی بر قانون اساسی این کشور احترام بگذارند.

سازمان ملل و همچنین آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، از نوری المالکی، خواسته بودند که قدرت را به نخست وزیر جدید واگذار کند.

نوری المالکی و حیدر العبادی هر دو از کادرهای ارشد حزب الدعوه عراق هستند.

نوری المالکی از سال ۲۰۰۶ پس از کناره‌گیری ابراهیم الجعفری از نخست وزیری به این سمت انتخاب شد و هشت سال در این مقام باقی ماند.

XS
SM
MD
LG