لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

مایکل مان: ايرانی‌ها می‌خواهند مذاکرات هسته‌ای در سطح فنی پيش برود


مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک از بامداد روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، به طور رسمی در ژنو سوئیس آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

از سوی ايران محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، عباس عراقچی معاون وی در امور حقوقی و بين‌الملل، و ساير ديپلمات‌های ايرانی به ژنو رفته‌اند و در آن سوی ميز مذاکره، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نمايندگی شش قدرت جهانی را بر عهده خواهد داشت.

پنج عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا در کنار آلمان، در سطح مديران سياسی وزارت خارجه در اين مذاکره حاضر خواهند شد.

در گفت‌وگو با مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، از او درباره مذاکرات ژنو پرسیدم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

رادیو فردا: بايد انتظار چه چيزی را در ژنو داشته باشيم؟

مایکل مان: همه چيز بستگی به اين دارد که ايران چه کند. همان طور که می‌دانيد کاترين اشتون به نمايندگی از شش کشور، پيشتر پيشنهادی را از بهار امسال بر روی ميز گذاشته و تا کنون ايرانی‌ها واکنش مثبتی به آن نشان نداده و يک گفت‌وگوی جدی درباره محتويات اين پيشنهاد انجام نشده است.

از زمان انتخاب حسن روحانی به رياست جمهوری ايران و همچنين انتخاب محمد جواد ظريف به عنوان مسئول پرونده هسته‌ای ايران، صداهای مثبتی از ايران به گوش می‌رسد و اميدواريم که اين صداها تبديل به عملی واقعی از سوی ايران و تعهد آنها به گفت‌وگوی جدی شود.

ايران می‌گويد که با پيشنهاد تازه‌ای به ژنو می‌آيد. پيشنهادی که در تضاد با پيشنهادهای پيشين، پايانی برای اين مناقشه متصور شده است. برای شش کشوری که با ايران مذاکره می کنند، تصوير اين پايان چگونه است؟

ما هنوز پيشنهاد ايران را دريافت نکرده‌ايم، از همين رو من نمی‌خواهم درباره آنچه که پيش خواهد آمد گمانه‌زنی کنم. ما بسيار منتظر اين پيشنهاد و خواندن نظرات و پيشنهادات ايران هستيم. اما تنها پايانی که برای ما قابل تصور است اين است که ايران ثابت کند و جامعه جهانی را مطمئن سازد که در پی نظامی کردن برنامه هسته‌ایش نيست و به دنبال مصارف صلح آميز از این برنامه است.

برای اين اعتمادسازی هم حرف کافی نيست و بايد با مدارک کافی اين موضوع را پيش ببرد. اگر ايران اين‌گونه رفتار کند، با او همان‌گونه که با ساير امضاء‌کنندگان پيمان ان‌پی‌تی رفتار می‌شود، رفتار خواهد شد. اما تا آن زمان بايد از پيشرفت‌ها اطمينان حاصل شود.

برنامه گفت‌وگوها در ژنو چگونه خواهد بود؟

خبرها حاکی از برگزاری يک ضيافت شام در شامگاه دوشنبه با حضور وزير امور خارجه ايران و خانم اشتون است. همچنين عباس عراقچی معاون وزير خارجه گفته است که مذاکرات پايانی و اعلام نتايج آن هم توسط ظريف و اشتون انجام می‌شود. خب صحبت‌ها که زياد است. ضيافت امشب در برنامه هست،‌ اين درست است. آنها همچنين سه شنبه صبح گفت‌وگوها را هدايت خواهند کرد و بناست که مذاکره دو روز طول بکشد.

بيشتر از اين نمی‌دانيم، چرا که بستگی به رويکرد طرف مقابل دارد و اينکه ايران در مذاکره چگونه باشد. اما ما می‌شنويم که قرار است بعد از افتتاحيه عباس عراقچی مذاکرات را ادامه دهد. اين چيزی است که ما هم می‌شنويم،‌گفت‌وگوها هنوز شروع نشده در نتيجه سخت است که به طور قطعی چيزی بگوييم.

گویا ايرانی‌ها می‌خواهند که گفت‌وگوها در سطح فنی پيش برود، و ما آماده‌ايم که هر کاری برای موفقيت آميز بودن اين گفت‌وگوها انجام دهيم. خيلی چيزها بستگی به رويکرد ايران دارد.

ايران علاقمند به افزايش سطح مذاکرات و برگزاری آن در سطح وزرای امور خارجه دارد. چه واکنشی به اين موضوع از سوی شش کشور وجود دارد؟

گمانه زنی در اين باره خيلی زياد است. به نظرم اينکه گفت‌وگوها فردا آغاز می‌شود اهميت دارد، اگر که سطح بالاتری لازم باشد خانم اشتون و آقای ظريف مذاکره می‌کنند،‌ اينکه بعد چه خواهد شد بستگی به روند مذاکره دارد.
XS
SM
MD
LG