لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

نماينده مريوان به روحانی: از عدالت اجتماعی‌تان، کشته شدن شهروندان کرد نصيب ما شده است


امید کریمیان، نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی
امید کریمیان، نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی
نماينده مريوان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه سوم دی با انتقاد از رييس جمهوری ايران، خطاب به وی گفته است که «از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشته شدن شهروندان کرد توسط نيروی انتظامی کردستان نصيب ما شده است».

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ايسنا منتشر کرده است، اميد کريميان در نطق پيش از دستور خود، از حسن روحانی خواسته است که به وعده‌هایش در قبال مردم کردستان عمل کند چرا که به گفته وی، بار ديگر «گذر» رییس جمهوری به کردستان خواهد افتاد.

وی در همين زمينه به «بيانيه شماره سه اقوام و مذاهب» آقای روحانی اشاره کرده و گفته که انتظار داشتيم در راستای عمل به اين بيانيه و همچنين به عنوان مجری قانون اساسی، «از نيروهای کرد و اهل سنت در کابينه و استانداری کردستان استفاده می‌شد ولی متاسفانه اين مهم محقق نشد و پرونده کابينه شما بدون حضور اين قوم نجيب و شريف بسته شد».

بر اساس بيانيه شماره سه اقوام و مذاهب حسن روحانی که وی اواسط خرداد ماه امسال و در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوری يازدهم منتشر کرد، بر «انتصاب نيروهای شايسته محلی در پست‌های مديريتی مناطق مختلف کشور»، «تدريس زبان مادری ايرانيان (کردی، آذری، عربی و...) به طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها»، «رعايت حقوق پيروان ساير اديان و مذاهب و عدم دخالت در امور دينی و مذهبی آنان» و «مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مديريت‌های کلان کشور و اجرای اصل شايسته‌سالاری در همه سطوح سياسی-اداری» تاکيد شده است.

حسن روحانی روز بیستم خرداد و در جريان مبارزات انتخاباتی‌اش در جمع مردم سنندج گفت که «وعده می‌دهم در دولت تدبير و اميد منزلت اقوام و اهل سنت به جای اصلی خود بازگردد».

اميد کريميان در نطق پيش از دستور روز سه شنبه خود با اشاره به کشته شدن شهروندان کرد توسط نيروی انتظامی، خطاب به رييس جمهوری ايران گفته است: «آقای روحانی از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشته شدن شهروندان کرد توسط نيروی انتظامی کردستان نصيب ما شده است».

وی در اين زمينه خواستار اعزام هياتی به منظقه جهت بررسی اين موضوع شده است.

به نظر می‌رسد که اشاره نماينده مريوان به تيراندازی ماموران نيروی انتظامی به سوی کولبران کرد است که از مرز ايران و عراق، کالا جابجا می‌کنند. نيروی انتظامی از اين افراد به عنوان قاچاقچی ياد می‌کند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است، در ارديبهشت سال ۹۱ گزارشی منتشر کرد و گفت که در فاصله اسفند ۹۰ و فروردين ۹۱ پس از آغاز انسداد مرزها، حدود ۷۴ کولبر کشته شدند.

اين گزارش افزوده بود که ۷۰ نفر از اين افراد توسط نيروی انتظامی و چهار نيز به دليل سرمای شديد و انفجار مين جان خود را از دست دادند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر گفته بود که ۷۴ مورد مرگ و ۷۶ مورد جراحات افرادی که به عنوان کولبر (افرادی که اجناس را روی پشت خود حمل می‌کنند)، و کاسبکاران مرزی (افرادی که اجناسی که به صورت غيرقانونی وارد شده اند، مانند سيگار، وسايل برقی، و لاستيک خودرو را به شهرهای بزرگتر حمل و نقل می‌کنند)، را مستند کرده است. اين افراد در استان‌های کردنشين شمال غربی ايران در قسمت‌هایی از آذربايجان غربی، کردستان و کرمانشاه زندگی و کار می‌کردند.

اعدام غیرمنتظره شماری از زندانیان کرد در ماه‌‎های گذشته نیز موجی از انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش منابع خبری ايران، حسن روحانی در استان‌های کردستان و سيستان و بلوچستان که اهل سنت در آنها اکثريت دارند بالاترين رای را در میان استان‌های ايران داشته است.
XS
SM
MD
LG