لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

برگزاری تظاهرات و اعتصاب‌ در جهان به مناسبت روز کارگر


مراسم روز جهانی کارگر در آنکارا، پایتخت ترکیه، به درگیری با پلیس منجر شد.
مراسم روز جهانی کارگر در آنکارا، پایتخت ترکیه، به درگیری با پلیس منجر شد.
مراسم روز جهانی کارگر روز چهارشنبه، اول ماه مه، در بسياری از شهرهای بزرگ جهان با برگزاری تظاهرات، راهپيمايی، کنسرت‌های مختلف و در برخی کشورها با اعتصاب‌های سراسری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری‌های بين المللی، در يونان فراخوان دو اتحاديه کارگری برای اعتصاب ۲۴ ساعته کشور را به حالت نيمه فلج در آورد و صبح روز چهارشنبه حمل و نقل عمومی در آتن، پايتخت این کشور عملا متوقف شد.

دهها هزار نفر از مردم يونان هم در اعتراض به سياست‌های اقتصادی دولت و نرخ بالای بيکاری درشهرهای بزرگ دست به تظاهرات زدند.

در استانبول نیز پليس برای متفرق ساختن هزاران نفر از تظاهر کنندگان از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش استفاده کرد. در زد و خوردهای پراکنده بين نيروهای پليس و تظاهر کنندگان دستکم شش نفر مجروح شدند.

دولت رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه؛ امسال با برگزاری مراسم روز کارگر در ميدان «تقسيم» استانبول مخالفت کرد ولی اعضای اتحاديه‌های کارگری، احزاب اپوزيسيون و مردم از صبح روز چهارشنبه در تلاش بودند که وارد ميدان شوند.

هزاران پليس به منطقه اعزام شده‌اند و تمامی جاده‌های منتهی به اين ميدان تا چندين کيلومتر مسدود شده‌اند.

در اسپانيا تظاهرات و گردهمایی‌هايی در بيش از ۸۰ شهر اين کشور برنامه ريزی شده است. در آلمان، ايتاليا، بريتانيا، فرانسه و ديگر کشورهای اروپايی نيز برای بزرگداشت روز کارگر تظاهرات، کنسرت‌های موسيقی و برنامه‌های ويژه در نظر گرفته شده است.

اما امسال به دنبال مرگ بيش از ۴۰۰ نفر از کارگران چندين کارخانه پوشاک در يک ساختمان چند طبقه در داکا، پايتخت بنگلادش، تظاهرات روز کارگر در ابعادی وسيعتر برگزار شد.

صبح روز چهارشنبه دهها هزار نفر از معترضين بنگلادشی به خيابان‌های پايتخت آمدند و خواستار مجازات عاملان مرگ اين کارگران شدند.

در جاکارتا، پايتخت اندونزی، هم بيش از ۵۰ هزار کارگر با تجمع در ميدان مرکزی شهر يکی از بزرگترين تظاهرات روز کارگر را در اين کشور برگزار کردند.

در کامبوج، فيليپين و هنگ کنگ نيز کارگران برای افزايش دستمزدها و بهبود شرايط کار دست به راهيپمايی زدند.

روز کارگر در ایران

مراسم روز جهانی کارگر در ایران برای ششمین سال متوالی در فضای سربسته برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، عليرضا محجوب، دبير ستاد مرکزی بزرگداشت هفته کارگر، دو بار کتبا از معاونت سياسی وزارت کشور درخواست صدور مجوز برای راهپيمايی روز جهانی کارگر در يکی از خيابان‌های اصلی تهران کرده بود اما با اين درخواست‌ها موافقت نشد و مراسم روز جهانی کارگر، روز چهارشنبه، با حضور چهار هزار کارگر در ورزشگاه سربسته معتمدی در جنوب تهران برگزار شد.

آخرين راهپيمايی کارگران ايران در روز جهانی کارگر در سال ۱۳۸۶ برگزار شد و از آن تاريخ تاکنون، وزارت کشور با برگزاری راهپيمايی کارگران مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG