لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

فعاليت بزرگترين شرکت حمل و نقل جهان در سه بندر ايران متوقف شد


بزرگترين شرکت حمل و نقل دريايی جهان فعاليت های خود در چندين بندر ايران را متوقف کرده است که احتمالا در حمل و نقل مواد کالاهای اساسی غذايی به مقصد ايران اختلال های جدی ايجاد می کند. توقف فعاليت های اين شرکت در همراهی با تحريم های يکجانبه آمريکا است.

گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است، به دنبال قرار گرفتن نام شرکت حمل و نقل دريايی « تايدواتر ميدل ايست» در فهرست مجازات های دولت آمريکا، شرکت «مرسک لاين» که بزرگترين شرکت حمل و نقل دريايی است، عمليات خود در بنادر ايران را متوقف کرده است.

مورتن انگلستافت، مدير عملياتی مرسک لاين در بيانيه ای اعلام کرده است: «مرسک لاين متعهد است که با تمام کنترل های مربوط به تجارت خارجی و تحريم ها همراهی کند.»

وی افزوده است: «در همين ارتباط، مرسک لاين تصميم گرفته است تا امور تجاری از مبدا و به مقصد بندرعباس، بندر خمينی و عسلويه را متوقف کند.»
يکی از نکاتی که موجب نگرانی ما شده اين است که حجم زيادی از محموله های مواد غذايی را به ايران حمل می کنيم. با توجه به اينکه هر جامعه ای به تامين مواد غذايی خود نيازمند است ما بايد در نظر بگيريم که ايران حتی پس از قطع بخشی از نقل و انتقال ها توسط شرکت ما بتواند نيازهای خود را تامين کند.

مدیر اجرایی شرکت مرسک لاین

اين شرکت عمليات کشتی های سردخانه دار را هدايت می کند که کالاهای غذايی اساسی به مقصد ايران را حمل و نقل می کند. ايران به طور ويژه وابسته به واردات گندم، برنج و روغن نخل است.

توقف فعاليت های شرکت مرسک پس از آن اتخاذ شد که هفته گذشته ايالات متحده آمريکا شرکت «تايد واتر خاورميانه» ايران را در فهرست تحريم های خود قرار داد و موسسات آمريکايی را از انتقال محموله به مقصد بندرعباس بر حذر داشت که ۹۰ درصد عمليات حمل و نقل دريايی ايران در آن انجام می شود.

گزارش ياد شده حاکی است که شرکت مرسک در بنادر مختلف ايران فعاليت می کند و احتمالا کالاهای حمل شده توسط کشتی های اين شرکت به دوبی ارسال و سپس بوسيله شرکت های ديگر دريايی به ايران انتقال پيدا کند.

هو جو تان، يک تحليلگر اقتصادی به رويترز گفته است: «اگرچه مرسک خدمات مستقيم خود به بندرعباس را متوقف کرده است ولی هنوز می تواند محموله های به مقصد ايران را از طريق طرف های سوم ارسال کند.»

«ايويند کولدينگ»، مدیر اجرايی مرسک در جريان يک کنفرانس خبری در سنگاپور گفته است:«يکی از نکاتی که موجب نگرانی ما شده اين است که حجم زيادی از محموله های مواد غذايی را به ايران حمل می کنيم. با توجه به اينکه هر جامعه ای به تامين مواد غذايی خود نيازمند است ما بايد در نظر بگيريم که ايران حتی پس از قطع بخشی از نقل و انتقال ها توسط شرکت ما بتواند نيازهای خود را تامين کند.»

انتظار می رود که تحت تاثير مجازات شرکت « تايدواتر ميدل ايست» اکثر شرکت های حمل و نقل دريايی از اين پس از حمل محموله به بندرعباس و ساير بنادری که توسط اين شرکت مديريت می شوند پرهيز کنند.

يک سخنگوی وزارت خزانه داری آمريکا گفته است که دولت اين کشور احتمال می دهد که اين شرکت در برنامه های تسليحاتی به سپاه پاسداران خدمات می دهد.

وزارت خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که تحريم های جديد آمريکا عليه دو بخش مهم از شبکه حمل و نقل ايران ممکن است فعاليت شرکت های روسی را تحت تاثير قرار داده و سئوالات مهمی را مطرح کرده است.

رييس شرکت حمل و نقل دريايی «مرسک لاين» در ادامه سخنان خود در کنفرانس خبری سنگاپور گفت:« ما به تحريم های وضع شده از سوی اتحاديه اروپا و دولت آمريکا عليه ايران توجه ويژه ای داريم و سعی می کنيم تا جاييکه امکان دارد آنها را رعايت کنيم. اما اجرای اين مقررات چندان ساده نيست چون برخی از آنها قابل تفسير هستند.»

به عنوان مثال مشخص نيست که آيا شرکت « مرسک لاين » در مورد بنادر ايرانی تحت مديريت شرکت «تايد واتر » می تواند به جای کشتی های اروپايی استفاده کند يا نه چون اتحاديه اروپا هنوز شرکت « تايد واتر» را تحريم نکرده است.

در يک رويداد جداگانه يک شرکت کشتيرانی ديگر به نام « اورينت اورسی » ( Orient Oversea ) که دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ است از هفته پيش حرکت مستقيم کشتی های خود به بندرعباس را متوقف کرده است. يک سخنگوی اين شرکت گفت که اين تصميم به خاطر مسائل اقتصادی اتخاذ شده و به تحريم های آمريکا ارتباطی ندارد.

تاریخچه و عملکرد تایدواتر خاورمیانه

شرکت تايدواتر خاورميانه که سهام آن در بورس تهران خرید و فروش می شود، به گفته مديرعامل آن، در سال ۱۳۸۹ بيش از ۳۵ ميليون تن عمليات تخليه و بارگيری کالاهای غير نفتی را در تمامی بنادر کشور انجام داده که بيش از ۳۶ درصد از فعاليت های بندری ايران بوده است.

بهزاد اتابکی روز ۲۱ خرداد در مجمع عمومی سالانه اين شرکت همچنين گفته است: «شرکت تايدواتر در سال گذشته سهم ۸۹ درصدی از عمليات کانتينری در کل بنادر ايران را در اختيار داشته است.»

اين شرکت در ارديبهشت ماه سال ۱۳۴۷ و با نام «داريوش» تاسيس شد و پس از چند ماه با مشارکت شرکت تايدواتر آمريکا به صورت ۵۱-۴۹، شرکت سهامی عام «تايدواتر خاورميانه» را تشکيل دادند.

تایدواتر خاورمیانه پس از انقلاب هر چند سال يک بار بين نهادهای جمهوری اسلامی از جمله بنياد مستضعفان، دادستانی انقلاب خارک، شرکت ملی نفت و بنياد شهيد دست به دست شده است.

پس از حل و فصل مسائل حقوقی با تايدواتر آمريکا، شرکت ياد شده به سازمان بنادر و دريانوردی واگذار شد و در سال ۱۳۸۷ نيمی از سهام آن در بورس عرضه شد که از سوی چند شرکت از جمله «مهر اقتصاد ايرانيان» وابسته به سپاه پاسداران خريداری شد.
XS
SM
MD
LG