لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

مهمانپرست: تغيير وزير خارجه تاثيری بر سياست خارجی ايران ندارد


رامين مهمانپرست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفته است که «نه در سياست ها و نه در نحوه مذاکرات تغييری صورت نمی گيرد.»
رامين مهمانپرست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفته است که «نه در سياست ها و نه در نحوه مذاکرات تغييری صورت نمی گيرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گويد که برکناری منوچهر متکی تاثيری بر سياست خارجی ايران نخواهد گذاشت و همزمان انتقادهای نمايندگان و رسانه های اصولگرا از تصميم رييس جمهور ايران در کنار گذاشتن وزير امور خارجه ادامه دارد.

رامين مهمانپرست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفته است که «نه در سياست ها و نه در نحوه مذاکرات تغييری صورت نمی گيرد.»

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا سياست ايران در باره مذاکرات با گروه پنج به علاوه يک تغيير می کند، اظهار داشت: «مذاکرات ايران و پنج به علاوه يک در چارچوب تعريف شده ای انجام می شود...لذا تغيير افراد، آن سياست ها و چارچوب ها را تغيير نمی دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ايران افزود: «سياست ها و راهبردهای کلان خارجی در سطوح مشخص تدوين می شود و همچنان اين سياست ها در دستور کار وزارت خارجه است و با اقتدار کامل سياست ها دنبال خواهد شد.»

پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری ايران روز دوشنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در حکمی، منوچهر متکی را از وزارت امور خارجه برکنار و علی اکبر صالحی را به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب کرده است.

برکناری آقای متکی در زمانی صورت گرفت که وی برای ابلاغ پيام رييس جمهور ايران به همتای سنگالی خود به اين کشور سفر کرده بود.

آقای مهمانپرست در باره سمت آينده منوچهر متکی ابراز بی اطلاعی کرد.

ادامه واکنش اصولگرایان

برکناری وزير امور خارجه ايران واکنش هايی در اردوگاه اصولگرايان برانگيخته است و در تازه ترين موضعگيری ها، احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس گفته است که شيوه برکناری متکی جايگاه وزارت خارجه را سخيف می کند.

وی اظهار داشت: «اين اقدام، اين پيام را برای کشورهای خارجی در بر دارد که ثبات ناشی از عقلانيت در کشور حاکم نيست و اراده يک فرد است که حاکميت می کند و هر وقت هر کاری بخواهد می کند.»

به گفته آقای توکلی، «اين مسائل موجب می شود ديگر افراد قدرتمند و صاحب صلاحيت نيز مسئوليت نپذيرند.»

کريم عابدی، نايب رييس کميته حقوق بشر مجلس، نيز به خبرگزاری مهر گفته است که رييس جمهور بايد دلايل برکناری و علت تصميم گيری خود را بيان کند.

وی افزوده است: «وقتی وزير امور خارجه در ماموريت کاری به سر می برد و پيام شخص رييس جمهور را منتقل کرده است تعجيلی برای اين برکناری نيست. بايد از رييس جمهور سوال شود در به کارگيری اين شيوه چه تدبيری داشته اند.»

روزنامه کيهان که در پنج سال گذشته از مواضع محمود احمدی نژاد حمايت کرده است نیز با انتقاد از تصميم وی در برکناری منوچهر متکی «هنگام ماموريت رسمی در خارج از کشور»، اين پرسش را مطرح کرده که «کدام ضرورت و مسئله فوری و فوتی در کار بوده است که آقای دکتر احمدی نژاد حتی درنگ يک روز يا چند ساعته برای عزل وزير خارجه کابينه خويش را هم جايز ندانسته و نه فقط حکم عزل او را صادر کرده است بلکه لازم ديده خبر مربوط به صدور اين حکم را بلافاصله در اختيار رسانه ها نيز قرار دهد!»

این روزنامه اصولگرا با طعنه به آقای احمدی نژاد نوشته است: در هیچ رساله ای به رییس جمهور محترم توصیه نشده است که مثلا؛ «مستحب است وزیر امور خارجه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی عزل شود و تاخیر در برکناری او تا پایان تاسوعا و عاشورا، کراهت داشته و خلاف احتیاط است!»

کیهان برکناری وزير امور خارجه ايران را بی ارتباط با سفر اخير اسفنديار رحيم مشايی به اردن ندانسته و گفته است: «اين ماموريت آقای مشايی با جايگاه رسمی وی به عنوان رييس دفتر رييس جمهور همخوانی چندانی ندارد و به پست و جايگاه مامور ويژه شبيه تر است. شايد اين ماموريت با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد... و شايد هم علت ديگری در ميان باشد.»

اسفنديار رحيم مشايی که به عنوان مشاور احمدی نژاد در امور خاورميانه نيز فعاليت می کند در روزهای اخير با سفر به اردن، پيام رييس جمهور ايران را به وی ارائه و از او برای سفر به تهران دعوت کرد.

وی از چهره های جنجالی دولت های نهم و دهم است که مواضع و سمت های متعدد او انتقادهای زيادی از سوی اصولگرايان برانگيخته است.
XS
SM
MD
LG