لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

ایران: درخواست ملاقات دو تبعه آلمانی با خانواده هایشان در دست بررسی است


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه اعلام کرد که جرم دو تبعه آلمانی بازداشتی در ايران محرز است و افزود که درخواست ملاقات آنها با خانواده هايشان در حال پيگيری است.

رامين مهمانپرست به خبرنگاران در تهران گفت که موضوع دو تبعه آلمانی در دستگاه قضايی در دست رسيدگی است ولی تاکيد کرد که «جرم اين دو محرز است و خودشان نيز پذيرفته اند اما بايد دادگاه اعلام نظر کند.»

روز ۱۸ مهرماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی که برای نشريه آلمانی «بيلد آم زونتاگ» کار می‌کردند، هنگامی که در تبريز در حال مصاحبه با پسر سکينه محمدی‌آشتيانی، زن ايرانی محکوم به سنگسار، بودند از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

در جريان اقدام نيروهای امنيتی، سجاد قادرزاده، پسر خانم آشتيانی و هوتن کيان، وکيل وی، نيز دستگير شدند.

در واکنش به اين اقدام نشريه آلمانی «زونتاگ» خواستار آزادی دو خبرنگار خود شد و چهار رييس جمهور سابق آلمان نيز در نامه ای به مقام های ايرانی درخواست کردند که اين دو نفر در آستانه کريسمس آزاد شوند.

اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر رييس جمهور ايران، اين هفته به نشريه «اشپيگل» چاپ آلمان گفت که نشانه‌ای دال بر جاسوسی اين دو خبرنگار در دست نيست و اين احتمال هست که اين دو به هنگام کريسمس در سفارت آلمان با خانواده‌های خود ديدار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز سه شنبه گفت: «در راستای رفتار انسانی دولت ما در شرايطی که که دسترسی کنسولی در دوران بازداشت امکانپذير نيست اين امکان برای سفارت آلمان فراهم شد.»

آقای مهمانپرست افزود: «درخواست جديدی نيز برای ملاقات خانواده اين افراد با توجه به فرا رسيدن سال نو ميلادی صورت گرفته که در حال پيگيری است.»
وی اظهار داشت: «بايد صبور باشيم تا اتهام افراد توسط دستگاه قضايی بررسی شود هرچه اعلام کنند مبنای عمل خواهد بود.»

مقام های قضايی ايرانی در روزهای اوليه بازداشت اين دو تبعه آلمانی، جرم آنها را اقدام عليه امنيت ملی اعلام کردند و روز ۲۵ آبان ماه نيز رييس کل دادگستری آذربايجان شرقی گفت که جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است.

همزمان با اين اظهارات، يکی از دو متهم آلمانی که نام وی فاش نشد در گفت و گو با برنامۀ خبری ۲۰:۳۰ تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران گفت که «توسط يکی از فعالان سياسی مخالف دولت ايران در آلمان فريب خورده است.»

سکينه محمدی آشتيانی زن ۴۳ ساله ايرانی است که به جرم «زنای محصنه» و «دست داشتن در قتل» در زندان به ‌سر می‌ برد. خبر صدور اوليه حکم سنگسار برای او با اعتراض‌های گسترده دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و شخصيت‌های جهانی روبه‌رو شده‌ است.
XS
SM
MD
LG