لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

خبرگزاری نزدیک به سپاه از حکم پنج سال زندان برای یک عضو تیم هسته‌ای خبر داد


عبدالرسول دری اصفهانی پیشتر به اتهام «جاسوسی»٬ «دستگیر شده و با قرار وثیقه آزاد بود».
عبدالرسول دری اصفهانی پیشتر به اتهام «جاسوسی»٬ «دستگیر شده و با قرار وثیقه آزاد بود».

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران از تایید حکم پنج سال حبس «یک عضو تیم مذاکرات هسته‌ای» در دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد.

این خبرگزاری روز چهارشنبه ۱۲ مهر بدون اشاره به نام این فرد٬ خبر یاد شده را به نقل از یک «منبع آگاه» منتشر کرده است.

تسنیم همچنین افزوده که این فرد٬ پیشتر به اتهام «جاسوسی»٬ «دستگیر شده و با قرار وثیقه آزاد بود».

شهریورماه سال ۹۵ رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از جانشین نماینده ولی فقیه در این نیرو از بازداشت یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام «جاسوسی برای دشمن» خبر داده بودند.

در گزارش‌های بعدی نام این فرد «عبدالرسول دری اصفهانی» اعلام شد٬ ولی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌های منتشره در این زمینه را تکذیب کرد.

آقای دری اصفهانی نیز ابتدا گزارش‌ها درباره بازداشت خود را «مضحک» خواند٬ اما وب‌سایت «بانک مردم» و سایر وب‌سایت‌هایی که گفت‌وگو با او را بازنشر کرده بودند، ساعاتی پس از انتشار، آن را از صفحات خود حذف کردند.

محمود علوی٬ وزیر اطلاعات، نیز در یادداشتی به مسعود پزشکیان٬ نایب رییس وقت مجلس اعلام کرده بود که عبد‌الرسول دری اصفهانی بر اساس نظر کارشناسان این وزارتخانه٬ جاسوسی نکرده است.

علوی پیشتر نیز هشدار داده بود که نباید برای رسیدن به اهداف سیاسی به افرادی که جاسوسی نکرده‌اند «تهمت جاسوسی» وارد کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز بدون نام بردن از دری اصفهانی گفته بود که یک نفر به عنوان «عامل نفوذی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران» بازداشت شده اما «اتهام او هنوز اثبات نشده است».

آبان‌ماه سال ۹۵ خبرگزاری‌های ایران نوشتند که جواد کریمی قدوسی، رحمت‌الله نوروزی و حسینعلی حاجی دلیگانی، سه تن از نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی که دری اصفهانی را به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و کانادا متهم کرده بودند پس از توضیحات وزیر اطلاعات در مجلس قانع شدند.

اما محسنی اژه‌ای اندکی بعد اعلام کرد که برای عبدالرسول دری اصفهانی، قرار مجرمیت صادر شده و این پرونده به دادگاه رفته است.

خبرگزاری تسنیم در گزارش امروز خود٬ با انتشار سیر طرح نام دری اصفهانی و تایید خبر بازداشت و تشکیل پرونده برای وی از سوی سخنگوی قوه قضائیه٬ نوشته که وی پس از صدور حکم پنج سال حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب٬ به این حکم اعتراض کرده بود.

به نوشته این خبرگزاری و بر اساس اظهارات یک «منبع مطلع»٬ پرونده دری اصفهانی «در دادگاه تجدیدنظر نیز مورد بررسی قرار گرفت و شعبه دادگاه تجدید نظر رأی شعبه بدوی یعنی پنج سال حبس را تأیید کرد و حکم متهم این پرونده قطعی شد».

عبد‌الرسول دری اصفهانی در حال حاضر عضو غیرموظف هیات مدیره بیمه آسیا و مشاور رییس کل بانک‌ مرکزی ایران است.

پیشتر حمید بعیدی‌نژاد،دیپلمات ایرانی و رئیس گروه کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، داشتن تابعیت مضاعف عبدالرسول دری اصفهانی را رد کرده بود.

آقای بعیدی‌نژاد در عین حال طرح اتهامات جاسوسی علیه آقای دری را «توهین» به دستگاه‌های امنیتی ایران توصیف کرده و گفته بود که هر یک از اعضای شركت‌كننده در مذاكرات فقط در محدوده كار خود به اطلاعات دسترسی داشتند.

بحث مقام‌ها و مسئولان «دوتابعیتی» پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی به یکی از مسائل و محور‌های انتقادی محافظه‌کاران علیه دولت یازدهم تبدیل شد.

این دسته از محافظه‌کاران از مسئولان دارای «تابعیت مضاعف» به عنوان یکی از مهم‌ترین کانال‌های «نفوذ» در جمهوری اسلامی ایران نام می‌برند و طی سال‌های گذشته بارها خواستار برکناری آنان از مسئولیت‌های دولتی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG