لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

یونان از کاهش «قابل توجه» ورود پناهجویان به این کشور خبر داد


مقام‌های یونان روز چهارشنبه ۱۸ فروردین اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته، تنها ۶۸ مهاجر ‌از طریق ترکیه وارد یونان شده‌اند که این کمترین میزان طی هشت ماه گذشته بوده است.

در پی توافق اخیر میان اتحادیه اروپا و ترکیه، دولت یونان ‌از روز دوشنبه صدها مهاجر را به ترکیه بازگردانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه روز پس از اجرای این طرح و بر اساس آمارهای وزارت مهاجرت یونان شمار پناهجویانی که در ۲۴ ساعت گذشته به خاک این کشور رسیده‌اند به ۶۸ نفر کاهش یافته در صورتی که این تعداد در روز قبل ۲۲۵ نفر بود.

دولت‌های ترکیه و آلمان روز چهارشنبه گفتند نشانه‌هایی از موفقیت توافق آنکارا و اتحادیه اروپا برای کاستن از ورود پناهجویان به یونان دیده می‌شود. اما همزمان حرکت تعداد زیادی از پناهجویان برای عبور از مسیر دریایی بین ترکیه و یونان ادامه دارد و این مسیر هنوز کاملا مسدود نشده است.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت کاهش در شمار ورود پناهجویان به یونان نتیجه توافق اخیر با اتحادیه اروپاست. او در حاشیه دیدار از شهر هلسینکی افزود: «این طرح به نتیجه رسیده و شمار مهاجران غیرقانونی کاهش یافته است».

یک سخنگوی دولت آلمان نیز که تلاش دارد حمایت دولت‌های اروپایی منتقد این توافق را جلب کند، گفت که وضعیت در جهت مطلوبی پیش می‌رود.

طبق این طرح، پناهجویان و مهاجرانی که از ترکیه به یونان می‌آیند به ترکیه بازگردانده می‌شوند. از زمان اجرای این طرح در روز دوشنبه حدود۲۰۰ نفر که عمدتا اهل پاکستان بودند به ترکیه بازگردانده شده و مقامات ترکیه و یونان می‌گویند طی روزهای آینده تعداد بیشتری را به ترکیه پس می‌فرستند.

اما تعداد پناهجویانی که از مسیر ترکیه به یونان می‌رسند هر روز متغیر است و هنوز هم بسیاری تلاش می‌کنند خود را به یونان برسانند.

گارد ساحلی ترکیه بامداد روز چهارشنبه چندین گروه را که قصد داشتند از این مسیر عبور کنند متوقف و بازداشت کرده است. یکی از گروه‌ها حدود ۴۰ عراقی بودند که با استفاده از چند قایق کوچک پلاستیکی قصد داشتند از سواحل جنوب شهر دیکیلی به سمت سواحل یونان حرکت کنند.

یکی از این مهاجران عراقی گفت: «یونان نمی‌خواهد ما را قبول کند و ترکیه نمی‌گذارد ما برویم. ما کجا می‌توانیم برویم؟ تنها راه ما این است که همراه فرزندان‌مان در دریا غرق شویم».

حدود ۱۵ پاکستانی نیز در همین نقاط بازداشت شده و به یک مرکز نگهداری مهاجران که در شهر دیکیلی دایر شده است منتقل شدند.

تعدادی از پناهجویان سوری و فلسطینی که از اردوگاه یرموک در حومه شهر دمشق گریخته‌اند، به خاطر تشدید کنترل نیروهای انتطامی ترکیه در مناطق ساحلی این کشور سرگردان شده‌اند. تعدادی از آنها گفتند به تلاش برای عبور از مسیر دریایی و رسیدن به یونان ادامه خواهند داد و برخی دیگر امیدوار بودند که حداقل بتوانند در اردوگاه‌های پناهندگی که در ترکیه دایر شده جایی برای اسکان خانواده‌های خود پیدا کنند.

یکی از آنها به خبرنگار رویترز گفت: «این توافق برای پناهجویان سوری و فلسطینی نیست. ما اگر به سوریه برگردیم کجا می‌توانیم برویم؟»

دفتر کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که ترکیه کنترل مرزهای خود را تشدید کرده ولی هنوز برای اظهار نظر در مورد تاثیر گذاری توافق ترکیه و اتحادیه اروپا بسیار زود است.

سخنگوی این نهاد در جزیره یونانی لسبوس گفت: «شرایطی که باعث می‌شود این افراد کشور خود را ترک کرده و به سوی اروپا حرکت کنند هنوز ادامه دارد و بسیاری می‌توانند از روزنه‌هایی که در نوار مرزی وجود دارد عبور کنند».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که طبق این توافق قرار است اتحادیه اروپا هزاران تن از پناهجویان سوری را مستقیما از ترکیه بپذیرد و در مقابل میلیاردها یورو به آن کشور کمک مالی کند، ویزا را برای سفر اتباع ترکیه به اتحادیه اروپا لغو کرده و مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تسریع کند.

نهادهای مدافع حقوق بشر و سازمان‌هایی که برای پناهجویان فعالیت می‌کنند، معتقدند این توافق قانونی نیست و می‌گویند ترکیه شرایط لازم یک کشور امن برای میزبانی از پناهجویان را ندارد.

مقامات مطلع از گزارش‌های داخلی کمیسیون اروپا می‌گویند مقامات اتحادیه اروپا معتقدند که دولت ترکیه برای حفاظت از پناهجویان و تامین حقوق و نیازهای آنها باید اقدامات بیشتری انجام دهد.

یک مقام دولت ترکیه گفت این مقررات جدید توسط کابینه تصویب شده و روز سه‌شنبه برای تصویب نهایی به دفتر ریاست جمهوری کشور ارسال شده است.

مهاجرانی که اهل سوریه نیستند و به ترکیه بازگردانده می‌شوند به یک مرکز نگهداری مهاجران در نزدیکی مرز بلغارستان منتقل شده و انتظار می‌رود از آنجا به کشورهای زادگاه خود پس فرستاده شوند.

آنهایی که اهل سوریه هستند قرار است به اردوگاه پناهجویان در شهر عثمانیه در جنوب ترکیه منتقل شوند. به آن بخش از این افراد که امکانات مالی دارند اجازه داده خواهد شد در نقاط دیگر ترکیه ساکن شوند. به گفته مقامات ترکیه، هم اکنون حدود ۲.۸ میلیون سوری در ترکیه زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG