لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

«هزینه جنگ عراق از جنگ ویتنام بیشتر می شود»


سربازان آمریکایی در حال انتقال تجهیزات نظامی
سربازان آمریکایی در حال انتقال تجهیزات نظامی

آن چه ایالات متحده برای ادامه عملیات نظامی و پیشبرد برنامه ایجاد ثبات در عراق می پردازد، به زودی از هزینه ای که در جنگ ویتنام پرداخت کرده است پیشی خواهد گرفت.


این رقم با در نظر گرفتن مدت زمان جنگ ویتنام و مقایسه آن با جنگی که از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق آغاز شده است، نشان دهنده رکوردی تاریخی است.


جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ پایان یافت. این جنگ طولانی ترین در تاریخ ایالات متحده بود و در جریان آن نزدیک به شصت هزار آمریکایی و خیلی بیشتر از آن مردم ویتنام، جان خود را از دست دادند. چهار رییس جمهور ایالات متحده در زمان این جنگ بر سر کار آمدند و نهایتا آمریکا بیش از ۶۶۰ ملیارد دلار( با ارزش امروزی آن) در این جنگ هزینه کرد.


این در حالی است که جنگ جهانی دوم ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه در برداشت و البته گستره جغرافیایی آن بسیار بزرگ تر از جنگ ویتنام و عراق بود .


به گفته مدیر مطالعات مرکز ارزیابی بودجه و راهکارهای استراتژیک در واشنگتن، تا پایان سال مالی ۲۰۰۶ میلادی، ایالات متحده ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه جنگ با ترور کرده است. امسال کنگره بنا دارد ۷۰ میلیارد دلار دیگر به این موضوع اختصاص دهد ولی رییس جمهور می خواهد تا علاوه بر آن ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر نیز بودجه درخواست کند.


مدیر این مرکز می گوید: « اندازه گیری رقم حقیقی هزینه شده در مجموعه عملیات نظامی ایالات متحده پس از حمله تروریستی یازدهم سپتامبر به نیویورک، کار سختی است. به ویژه که این رقم در نقاط مختلف جهان هزینه شده است.»


به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، آن چه مبلغ درخواستی جدید را زیاد جلوه می دهد، تنها موفقیت عملیات نظامی در عراق نیست، بلکه بالا رفتن هزینه، نوعی سرمایه گذاری است که بسیاری از مردم اصلا یا چندان به بازگشت آن خوشبین نیستند.


هنوز کنگره آمریکا از قدرت خود برای محدود کردن توان مالی جرج بوش در این جنگ استفاده نکرده است. در زمان جنگ ویتنام کنگره نسبت به محدود کردن بودجه دفاعی هشدار داده بود و در یک مورد نیز استفاده از آن را در کلمبیا ممنوع کرد .


با این وجود در مورد جنگ عراق حتی اگر نبردها به زودی پایان یابند، باز هم پنتاگون مبالغ زیادی برای جبران خسارت های نظامی و مادی نیاز دارد.


XS
SM
MD
LG