لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۷

کنترل گذرگاه‌های مرزی غرب عراق به دست نيروهای داعش افتاد


گزارش های رسيده از عراق حاکی است که گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) توانسته است کنترل گذرگاه های مرزی غرب اين کشور را به دست گرفته و یک فرودگاه مهم و استراتژیک را نیز در شهر تلعفر به تصرف خود در آورد.

خبرگزاری فرانسه می‌گويد که همزمان با عقب‌نشينی نيروهای عراقی از چند شهر در غرب اين کشور، نيروهای داعش به پيشروی خود ادامه داده و کنترل شهرهای راوا و آنا را به دست گرفته‌اند.

اين گروه روز شنبه گذرگاه مرزی «القائم» را تصرف کردند و روز يکشنبه نيز دو گذرگاه مرزی «طرابيل» در نزديکی اردن و «الوليد» در مرز با سوريه را به تصرف خود در آورد. تصرف اين مناطق باعث باز شدن يک راه استراتژيک به سمت سوريه برای شورشيان افراطی داعش شده است.

تصرف این گذرگاه‌ها باعث تسهیل ورود اسلحه و سایر تجهیزات نظامی به خاک عراق برای شورشیان خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، نيروهای داعش در جريان دو روز خشونت در شهرهای راوا و آنا در استان انبار، ۲۱ تن از رهبران محلی را به ضرب گلوله کشتند.

دولت عراق گفته است که نيروهای اين کشور از شهرهای ياد شده عقب نشينی «تاکتيکی» داشته‌اند. شورشيان داعش در حال حاضر چهار شهر مهم استان انبار را که در مرز با سوريه قرار دارد در کنترل خود دارند.

از زمان تصرف موصل، دومین شهر بزرگ عراق، توسط این گروه در اوایل ماه ژوئن، دولت اسلامی عراق و شام بخش‌های بزرگی از غرب و شمال عراق را به تصرف خود در آورده است.

داعش می‌گويد که در صدد تشکيل دولت اسلامی عراق و شام است که بازگشت به خلافت اسلامی در سده‌های اوليه ظهور اسلام است. اين گروه در حال حاضر دست برتر را در ميان شورشيان سوری دارد که عليه حکومت بشار اسد می‌جنگند.

واشينگتن از کشورهای عربی خواسته است تا بر رهبران عراق فشار آورده که به سرعت يک دولت وحدت ملی تشکيل دهند و اينکه تهديد داعش علاوه بر عراق، آن کشورها را نيز تهديد می‌کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه، اول تیرماه در سخنانی با اشاره به تهدید گروه داعش گفت: «ما در کل مراقب اوضاع هستيم. مسئله اين است که در حال حاضر اين گروه عراق را تهديد می‌کند ولی می‌تواند در خاک برخی از متحدان‌مان نظير اردن نیز رخنه کند».

وی که در برنامه «رو در رو با مردم» در شبکه سی‌بی‌اس سخن می‌گفت، تاکيد کرد که «اين شورشيان سنی يکی از تهديدات عليه آمريکا هستند که بايد مقابل آنها ايستاد».

اوباما افزود: آمريکا نمی‌تواند به تنهايی به مقابله با اين نيروهای افراطی در خاورميانه برخيزد بلکه استراتژی آمريکا بايد همکاری با کشورهای منطقه باشد تا آنها بتوانند امنيت خود را تقويت کنند.

رهبران آمريکا بارها خواستار کناره گيری نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق، از سمت خود شده‌اند و ترديد دارند که وی بتواند عراق را پس از عقب نشينی نيروهای آمريکايی از اين کشور در سال ۲۰۱۱، بازسازی کند.

این در حالی است که ایران قویا از آقای مالکی حمایت کرده و روز یکشنبه نیز، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به آمریکا هشدار داد که از مداخله در امور عراق خودداری کند.
XS
SM
MD
LG