لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

حمله گروهی خشمگين به کنسولگری ايران در شهر هرات افغانستان


سرکنسولگری ایران در شهر هرات
سرکنسولگری ایران در شهر هرات
گزارش های رسيده از افغانستان حاکی است که گروهی از مردم خشمگين شهر هرات روز يکشنبه، ۱۹ آذرماه، در اعتراض به آنچه کشته شدن ۱۳ نفر از افغان ها توسط نيروهای مرزبانی ايران خواندند، به کنسولگری ايران در اين شهر حمله کردند.

به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، شمار تظاهرکنندگان به صد تن می رسيد و اين افراد با تجمع در اطراف ساختمان کنسولگری ايران به سوی آن سنگ پرتاب کرده و پرچم های ايران را پاره کردند.

به گزارش خبرنگار راديو اروپای آزاد که خود در محل تظاهرات حضور داشت، معترضان با سر دادن شعارهايی بر ضد ايران و محمود احمدی نژاد، جمهوری اسلامی را «بزرگترين دشمن افغان ها» خواندند و گفتند که از «حمله آمريکا به ايران حمايت می کنند».

معترضان می گويند که ظرف سه ماه گذشته حدود ۱۳ نفر از اتباع افغانستان توسط نيروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ايران بازداشت و سپس کشته شده اند و تهران از تحويل اجساد اين افراد خودداری می کند.

يکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ظرف چندماه گذشته ما از مقام های ايرانی خواسته ايم تا اجساد کشته شدگان را به خانواده های آنها تحويل دهد ولی هنوز اين کار صورت نگرفته است.»

در همین رابطه، یک دیپلمات ایرانی که نامش فاش نشده است در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، خبر حمله کنسولگری ایران را تایید کرده و گفته است که «روز یکشنبه تعدادی از افغان‌ها بر اساس ادعایی بی‌اساس تجمعی را مقابل کنسولگری ایران در هرات انجام دادند.»

وی گفته که افراد معترض «هیچ سندی» دال بر ادعای خود مبنی بر اینکه «این تعداد از افغان‌ها وارد ایران و سپس کشته شده باشند» تاکنون ارائه نکرده اند.

دیپلمات یاد شده افزوده است که «چند ماه قبل با اصرار دفتر وزارت خارجه افغانستان در هرات، به سه تا چهار نفر از اقوام این افراد برای سفر به ایران و پیگیری ادعای مطرح شده، از سوی ایران ویزا داده شد. آن‌ها به ایران آمدند و پس از مدتی بازگشتند اما هیچ سندی را مبنی بر این که ادعای‌شان درست بوده باشد، ارائه نکردند.»

تظاهرکنندگان افغان روز يکشنبه خواستار تحقيقات دولت افغانستان در اين زمينه شده و گفته اند که اگر حکومت افغانستان به خواست آنها توجه نکند، «به هيچ ايرانی در افغانستان رحم نخواهند کرد.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی ديگر شمار تظاهرکنندگان را ۲۰۰ نفر اعلام کرده و گفته است پيش از اينکه نيروهای امنيتی آنها را عقب رانده و اقدام به شليک تيرهوايی کنند، شيشه های ساختمان کنسولگری را شکستند.

اين گزارش حاکی است که نيروهای امنيتی با استقرار در اطراف ساختمان کنسولگری ايران، راه های منتهی به آن را بستند. معترضان سپس در اطراف ساختمان فرمانداری هرات تجمع کرده و به سر دادن شعار عليه ايران ادامه دادند.

خبرگزاری فرانسه می گويد که از زمان تهاجم شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹، حدود دو ميليون و ۴۰۰ هزار تبعه افغان به صورت پناهنده يا غيرقانونی در ايران زندگی می کنند. افغان برای يافتن کار و يا به ديگر دلايل سياسی به ايران و پاکستان مهاجرت می کنند.

بسياری از اين مهاجران از طريق شبکه های قاچاق انسان به ايران می روند که در پاره ای اوقات از سوی مرزبانی جمهوری اسلامی بازداشت و روانه زندان می شوند.

مناسبات ميان تهران و کابل در سال های اخير همواره عادی بوده است ولی ايران در برخی دوره ها متهم شده است که در امور داخلی اين کشور دخالت کرده و اقدام به اخراج پناهندگان افغان می کند.
XS
SM
MD
LG