لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

ایران خواستار پیوستن چین به مبارزه علیه گروه «حکومت اسلامی» شد


محسن رضایی خواستار مشارکت ایران و چین در برقراری امنیت و ایجاد توسعه در منطقه شد.
محسن رضایی خواستار مشارکت ایران و چین در برقراری امنیت و ایجاد توسعه در منطقه شد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنجشنبه سوم دی ماه خواستار فعال‌تر شدن چین در مبارزه عملی با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضایی در دیدار با هیات نمایندگی چین بر مشارکت دو کشور در برقراری امنیت و ایجاد توسعه در منطقه تاکید کرد.

تهران و اصفهان میزبان هیات دیپلماتیک چین با حضور برخی از اعضای بلندپایه حزب کمونیست این کشور است که به دعوت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایران رفته‌اند.

محسن رضایی که همراه با تعدادی از اعضا و مدیران ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با هیات چینی حضور یافته بود از آمادگی ایران برای ایجاد زمینه‌های فرهنگی و تعامل با مسلمانان چین خبر داد تا به گفته وی «با نفوذ جریان‌های تکفیری در آسیای مرکزی مقابله شود».

چین که برای تامین انرژی خود به کشورهای خاورمیانه وابسته است همواره از پیوستن به ائتلاف‌های بین‌المللی در عرصه‌های مختلف اجتناب کرده است.

این کشور با تکرار موضع خود مبنی بر عدم وجود راه حل نظامی برای مسئله سوریه، از اقدام‌های روسیه و کشورهای غربی در انجام حملات هوایی در سوریه انتقاد کرده بود.

ولی پس از آن‌که گروه حکومت اسلامی طی ماه جاری اقدام به انتشار سرودی به زبان چینی کرد مقام‌های پکن دریافتند که باید همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با این گروه را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پکن پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر پیوستن برخی مسلمانان اویغور از استان شین‌جیانگ به گروه حکومت اسلامی دریافت کرده بود.

در این گزارش‌ها تاکید شده بود که مسلمانان اویغوری در سوریه و عراق به داعش پیوسته‌اند.

ایران به عنوان یک کشور شیعی مذهب، در مقابله با گروه حکومت اسلامی، حضور نظامی خود را در عراق و سوریه افزایش داده است.

این در حالی‌ است که گروه حکومت اسلامی نیز به نوبه خود، شیعیان را مرتد می‌داند.

این باور عمیق وجود دارد که ایران نقش مهمی در متقاعد ساختن روسیه به دخالت نظامی در سوریه و پیوستن به خط مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی داشته است.

XS
SM
MD
LG