لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

محسن رضايی: رقيب اصلی دولت آينده، فقر و تحريم‌های اقتصادی است


محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام
محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام
محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت و گو با يک روزنامه داخلی گفته که نمره دولت های ۲۰ سال گذشته زير ۱۲ است و تاکيد کرده که رقيب اصلی دولت آينده، فقر و مشکلات اقتصادی و تحريم های خارجی است.

آقای رضايی که با شماره روز دوشنبه، ششم آذرماه، روزنامه اصلاح طلب «ابتکار» گفت و گو کرده است، عملکرد دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد را «متوسط» ارزيابی کرده و گفته است که سه رييس جمهوری قبلی ايران در چهار سال اول فعاليت خود «عملکرد خوبی» داشته اند و «نمره آنها بالای ۱۵ بوده است» ولی همگی اين افراد در دوره دوم رياست جمهوری خود «بد عمل کرده و نمره ضعيفی کسب کرده اند.»

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، ميانگين نمره هشت ساله دولت های جمهوری اسلامی ايران را «زير ۱۲» دانسته و گفته است: «اين نشان می دهد که دولت ها در ايران ظرفيت بيش از چهار سال حضور در عرصه قدرت را نداشته اند و اگر در همان پايان دوره چهار ساله اول، قدرت به دولت بعدی منتقل می شد شايد برآيند عملکرد کلی دولت های گذشته و شرايط ايران خيلی بهتر از وضعيت موجود بود.»

آقای رضايی در ارزيابی خود، دوران رياست جمهوری آيت الله علی خامنه ای را به دليل اينکه وی در حال حاضر رهبر جمهوری اسلامی است ناديده گرفته است. محمود احمدی نژاد نيز در دوران رقابت بر سر کسب مقام رياست جمهوری، تمام دولت های ايران به جز دوران آيت الله خامنه ای را به ضعف و عقب ماندگی متهم کرد.

محسن رضايی که در مصاحبه روز دوشنبه خود گفته است در حال «رايزنی و مشورت» برای حضور در انتخابات رياست جمهوری سال ۹۲ است، تاکيد کرده که «رقيب اصلی دولت آينده، يک فرد يا يک جناح نيست. رقيب اصلی دولت آينده، فقر و مشکلات اقتصادی داخلی و تحريم ها و توطئه های خارجی است.»

انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آينده برگزار شود و از محسن رضايی به عنوان يکی از نامزدهای اصولگرايان در اين انتخابات نام برده می شود. آقای رضايی در سال ۱۳۸۸ در انتخابات دهم رياست جمهوری شرکت کرد ولی به گزارش وزارت کشور، فقط ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای به دست آورد.

وی در اظهارات خود در آن سال اعلام کرد در صورتی که محمود احمدی نژاد برای بار دوم به مقام رياست جمهوری برسد، کشور در پرتگاه قرار خواهد گرفت. به رغم اينکه محسن رضايی به نتايج انتخابات رياست جمهوری اعتراض کرد ولی پس از درخواست رهبر ايران برای مشخص کردن صف نامزدها از مخالفان نتايج اين رای گيری، ادعای خود را پس گرفت.

محسن رضايی در گفت و گوی خود با روزنامه ابتکار، «۴۰ درصد از تورم موجود» در ايران را ناشی از تحريم های اقتصادی آمريکا و اتحاديه اروپا دانسته و گفته است که «سوء مديريت و پس از آن سوء استفاده گروهی از افراد و دلالان و نظام اداری کشور از شرايط هرج و مرج های پيش آمده، در حدود ۶۰ درصد در بروز نابسامانی اقتصادی کنونی دخيل بوده است.»

اشاره دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به افزايش شديد قيمت انواع ارزهای خارجی در ايران طی ماه های گذشته و تشديد گرانی کالاها و خدمات اساسی است.

وی گفته است که «برخورد سياسی- امنيتی با اقتصاد بايد پايان يابد و برخوردهای دستوری با بازار، اقتصاد را از مسير خودش بيشتر منحرف می کند.»

آقای رضايی در ادامه به موضوع سياست خارجی ايران نيز پرداخته و گفته که «راه موفقيت در سياست خارجی اين است که هم از انفعال پرهيز کنيم و هم از ماجراجويی.»

وی گمانه زنی رسانه های بين المللی درباره مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا را رد کرده و گفته که «اين فضاسازی به ضرر ايران تمام شد.» با اين حال، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرده که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، «الان قاعدتا بايد به سمت مذاکره و ارائه پيشنهادهايی در اين راستا گام بردارد.»

آقای رضايی در بخش ديگری از سخنان خود، خواستار توافق با تمام کشورهای گروه پنج به علاوه يک بر سر پرونده هسته ای ايران شده و تاکيد کرده است: «برای ايران فايده ای ندارد که تنها با يکی از کشورهای عضو پنج به علاوه يک به توافقی برسد»، چرا که به اعتقاد وی، «اگر ايران در خارج از پنج به علاوه يک با آمريکا يا هر کدام از اعضاء توافقی کند، در صورت ارائه در شورای امنيت قطعا روسيه يا چين وتو می کنند و بی نتيجه می شود.»

اين اظهارات در حالی بيان می شود که بر خلاف آمريکا، فرانسه، آلمان و بريتانيا که خواهان تشديد تحريم ها بر ضد برنامه هسته ای ايران بوده اند، روسيه و چين در سال های اخير با تشديد اين تحريم ها مخالفت نشان داده اند.

در عين حال، سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز دوازدهم نوامبر در گفت و گو با روزنامه بريتانيايی «فايننشيال تايمز» گفت که کشورش از مذاکره رو در روی ايران و آمريکا بر سر پرونده هسته ای تهران استقبال می کند.

محسن رضايی می گويد که حرف های مقامات روسيه، «سياسی است و پشتوانه ای ندارد» و افزوده است: «به محض اينکه مذاکره ميان ايران و آمريکا شروع شود خود همين روس ها شروع به ايجاد مشکل و بهانه جويی می کنند. از اين روز دروازه ما به بازسازی روابط بين الملل بايد پنج به علاوه يک باشد.»

ايران با گروه پنج به علاوه يک بر سر پرونده هسته ای خود مذاکره می کند ولی گفت و گوهای طرفين از تابستان امسال قطع شده است. احتمال می رود دور تازه مذاکرات، ماه آينده از سر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG