لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

عضو سابق تیم هسته ای ایران بازداشت شد


حسین موسویان از دیپلمات های بانفوذ تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در زمان خاتمی بود.
حسین موسویان از دیپلمات های بانفوذ تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در زمان خاتمی بود.

يک مقام دادستانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که علت بازداشت حسين موسويان، عضو ارشد تيم مذاکره کننده سابق هسته ای، مسائل مرتبط با فعاليت های اقتصادی است و نه امنيتی، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از علت امنيتی اين بازداشت خبر داده است.


خبرگزاری فارس نیزبه نقل از يک منبع موثق اعلام کرد که حسين موسويان به اتهام «ارتباط با عوامل خارجی و تبادل اطلاعات با آنها دستگير و در حال حاضر در زندان اوين به‌سر می‌برد».


اين خبرگزاری تاکيد کرد است که اتهام آقای موسويان مربوط به مسايل اقتصادی نيست و احتمال آزادی نیز او منتفی است.



برخی رسانه های داخلی، روز چهارشنبه گزارش دادند که حسین موسویان، عضو ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای ایران توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی دستگیر شده است.

یک مقام قضایی که نام وی فاش نشده است در گفت وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا ، خبر بازداشت آقای موسویان را تایید کرد.


روزنامه اعتماد نیز در شماره روز چهارشنبه خود از بازداشت عضو ارشد تيم سابق مذاکره کننده پرونده هسته ای خبر داد و نوشت که «وی غروب روز دوشنبه از سوی نيروهای امنيتی دستگير و به بازداشتگاه منتقل شده است.»


به نوشته اين روزنامه، منابع رسمی درباره دستگيری موسويان خبری منتشر نکرده اند اما اخبار غيررسمی حاکی از وارد کردن اتهاماتی در رابطه با پرونده هسته ای به اين ديپلمات ارشد سابق است.


روزنامه اعتماد، همچنين نوشته است: «موسويان که در تيم هسته ای حسن روحانی دبير سابق شورای امنيت ملی از جايگاه ويژه ای برخوردار بود، اخيرا برخی انتقادات را نسبت به رويکرد تيم جديد هسته ای کشور ابراز کرده بود.»


همزمان با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که سرپرستی مذاکره هسته ای را به عهده دارد، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز تغییر کرد و دیپلمات هایی چون حسین موسویان، جای خود را به یاران علی لاریجانی دادند.


حسین موسویان در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، پله های ترقی را در وزارت امور خارجه ایران پشت سر گذاشت و همواره از او، به عنوان یکی از «دیپلمات های نزدیک به هاشمی» یاد می شود.


مقایسه دو دیپلماسی هسته ای


آقای موسويان هفته گذشته در گفت وگويی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا به مقايسه سياست های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در دولت پيشين با سیاست های دولت کنونی پرداخته بود .


حسين موسويان گفته بود که اگر در دور اولمذاکرات با اروپا، ايران توانست درچارچوب توافق پاريس، خواست خود را درزمينه بهره مندی از فن آوری هسته ای به کرسی بنشاند، در دور دوم توانستهاست حق خود را در داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای به دنيا بقبولاند.


وی که به گفته خود، «دوران تبعيد» را سپری می کرده و از سياست های هسته ای جمهوری اسلامی در دولت های خاتمی و احمدی نژاد به عنوان «دو بال هسته ای» ايران ياد کرده و گفته بود که دور اول ديپلماسی ايران ده نتيجه به همراه داشته است.


از جمله اين نتايج، به گفته سفير پيشين جمهوری اسلامی در آلمان، «عبور مسالمت آميز ايران از بحران، حفظ پرونده اتمی ايران درآژانس بين المللی انرژی اتمی، اعتماد سازی و جلوگيری از صدور قطعنامه عليه ايران» بوده است.


آقای موسويان که درحال حاضر پست معاونت پژوهش های مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عهده دارد، شکست مذاکرات ايران با اروپا را نتيجه يک، « خطای استرتژيک اروپا» توصیف کرده بود. وی اين «خطای استراتژيک» را نيز «پيش شرط تعليق عمليات غنی سازی» خوانده بود که اروپا برای ايران در نظر گرفته است.


XS
SM
MD
LG