لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

نجفی: حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی برای ریاست‌جمهوری به تحولات چهار ماه آینده بستگی دارد


محمدعلی نجفی می‌گوید درباره حمایت از حسن روحانی «باید ببینیم که بازیگران اصلی سیاست در کشور به چه جمع‌بندی می‌رسند».
محمدعلی نجفی می‌گوید درباره حمایت از حسن روحانی «باید ببینیم که بازیگران اصلی سیاست در کشور به چه جمع‌بندی می‌رسند».

یک مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی برای انتخابات ۹۶ ریاست‌جمهوری به تحولات چهار ماه آینده بستگی دارد.

محمدعلی نجفی که همزمان ارتباط‌های نزدیکی با جریان موسوم به اصلاحات در جمهوری اسلامی دارد، روز جمعه اول بهمن در یک نشست انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت حسن روحانی «علاقه دارد که کار کارهای ناتمام» خود را در چهار سال آینده پیگیری کرده و به نتیجه برساند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در عین حال افزود: ولی «تصمیم‌گیری در مورد انتخابات آینده و حضور ایشان در لیست کاندیدای اصلاح‌طلبان به تحولات چهار ماه آینده بستگی دارد و باید ببینیم که بازیگران اصلی سیاست در کشور به چه جمع‌بندی می‌رسند».

آقای نجفی به این «بازیگران اصلی سیاست» اشاره‌ای نکرده است.

اظهارات مشاور رئیس‌جمهور ایران که بیانگر تردیدهایی درباره حمایت از حسن روحانی در میان اطلاح‌طلبان است، در حالی بیان می‌شود که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب در ماه‌های گذشته با قطعیت از رویکرد حمایتی اصلاح‌طلبان به حسن روحانی در انتخابات ۹۶ خبر داده‌اند.

محمدرضا تابش، از چهره‌های نزدیک به محمد خاتمی و نماینده مجلس، روز ۳۰ آبان امسال گفته بود که «در حال حاضر حسن روحانی نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است».

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، نیز ۱۹ آبان تاکید کرده بود که اصلاح‌طلبان چون از عملکرد رییس‌جمهوری «رضایت دارند» در انتخابات آینده نیز از او حمایت می‌کنند.

محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، هم ۳۰ تیر امسال اعلام کرده بود که «گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان» آقای روحانی است و اگر او کاندیدا باشد، «هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد».

اصلاح‌طلبان که متشکل از گروه‌ها و احزاب مختلف هستند برای اتخاذ موضع یکپارچه زیر چتر تشکیلاتی به نام «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» فعالیت می‌کنند که محوریت آن با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، است. ریاست این شورا در آخرین جلسه آن در آبان امسال به محمدرضا عارف واگذار شد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۳۹۲ با هدایت محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از حسن روحانی حمایت کردند که به پیروزی او در انتخابات منجر شد.

این در حالی بود که محمدرضا عارف نیز نامزد انتخابات بود ولی ناچار شد به نفع آقای روحانی کناره‌گیری کند.

این تشکیلات همراه با احزاب حامی دولت حسن روحانی نیز برای انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی در قالب لیست «ائتلاف امید» نامزد معرفی کردند که توانستند بیش از ۱۴۰ کرسی را به دست آوردند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ خردادماه برگزار می‌شود و در حالی که خود حسن روحانی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی‌اش حاضر نشد تا درباره کاندیداتوری‌اش اعلام نظر کند، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، چهارم مرداد امسال از «قطعی بودن» نامزدی وی خبر داد.

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به شماره ۱۰ آبان روزنامه «اعتماد» گفته بود که وضعیت رای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ از همه کاندیداهای احتمالی «بهتر است» و رای او «كاملا تضمين شده است».

محمد علی نجفی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود تاکید کرد: «در انتخابات آینده تصمیم بسیار مهم و حساسی را باید اتخاذ کنیم و اگر مردم اشتباه بزرگ دیگری از نوع اشتباه سال ۸۴ انجام دهند، فکر نمی‌کنم فرصت جبرانی برای آن باقی بماند».

در انتخابات سال ۸۴، محمود احمدی‌نژاد توانست با شکست دادن هاشمی رفسنجانی به مقام ریاست‌جمهوری برسد و هشت سال این سمت را در اختیار داشت. دوران ریاست‌جمهوری او از سوی اصلاح‌طلبان مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG