لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

نانسی پلوسی خواستار آغاز روند استیضاح دونالد ترامپ شد


نانسی پلوسی می‌گوید: «رئیس جمهور با هزینه کردن امنیت ملی کشور برای منافع سیاسی شخصی خویش از قدرت سوء استفاده کرده است.»
نانسی پلوسی می‌گوید: «رئیس جمهور با هزینه کردن امنیت ملی کشور برای منافع سیاسی شخصی خویش از قدرت سوء استفاده کرده است.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به کمیته قضایی این مجلس دستور داد تا پیش‌نویس طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، به اتهام تحت فشار قرار دادن اوکراین برای تحقیق در مورد رقیب سیاسی خود را تنظیم کند.

این تصمیم که روز پنجشبنه ۱۴ آذر اعلام شد استیضاح رسمی چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا را قطعی خواهد کرد. با توجه به این که دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت دارند استیضاح اجرا خواهد شد و در نتیجه دونالد ترامپ سومین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در تاریخ آمریکا استیضاح می‌شود.

نانسی پلوسی گفت: «متاسفانه، ولی با اعتماد به نفس و تواضع، در تبعیت از بنیانگذاران کشور و قلبی آکنده از عشق به آمریکا، امروز از رئیس کمیته قضایی مجلس خواستم که استیضاح را به اجرا بگذارد».

او افزود: «رئیس‌جمهور با هزینه کردن امنیت ملی کشور برای منافع سیاسی شخصی خویش از قدرت سوء استفاده کرده است».

چند روز پیش کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا از سوی هیات حقیقت‌یاب، متشکل از اعضای دمکرات کمیته امور امنیتی مجلس، یک گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای در مورد این تحقیقات دریافت کرد.

این گزارش حاوی اسناد و شواهدی است که به گفته دمکرات‌ها ثابت می‌کند آقای ترامپ از اختیارات رئیس‌جمهوری برای پیشبرد منافع سیاسی خود سوء استفاده کرده است.

در ساختار سیاسی آمریکا مجلس نمایندگان تنها نهادی است که اختیار اسیتضاح رئیس‌جمهوری را دارد. در صورت تصویب استیضاح در این مجلس، آقای ترامپ در مجلس سنا محاکمه خواهد شد. ولی با توجه به کنترل مجلس سنا توسط جمهوری‌خواهان بعید است آقای ترامپ محکوم شود.

استفانی گریشام، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید، دقایقی پس از انتشار تصمیم رئیس مجلس نمایندگان در توئیتی نوشت: «دونالد ترامپ هیچ کاری جز رهبری کشور نکرده است. ما منتظر یک محاکمه عادلانه در مجلس سنا خواهیم بود».

مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دمکرات‌هاست حدود دو ماه در مورد اسیتضاح آقای ترامپ تحقیق کرد. در قانون اساسی آمریکا مبنای قانونی استیضاح رئیس‌جمهوری با مفهوگ گنگ «ارتکاب جرایم جدی و تخطی از قانون» توضیح داده شده است.

محور اصلی تحقیقات مربوط به استیضاح مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودومیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ۲۵ ژوئیه است. در این مکالمه آقای ترامپ از همتای اوکراینی خود خواست تا در مورد رقبای سیاسی او، از جمله جو بایدن، معاون ریاست‌جمهوری در دوره باراک اوباما و یکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ تحقیق کند.

دولت دونالد ترامپ ۳۹۱ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را قبل از این مکالمه متوقف کرده بود ولی بالاخره این مبلغ در ماه سپتامبر پرداخت شد.

دمکرات‌ها و منتقدان آقای ترامپ می‌گویند او پرداخت کمک نظامی مصوب کنگره آمریکا به دولت اوکراین را به همکاری دولت آن کشور در تحقیق از رقبای سیاسی خود مشروط کرده بود.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG