لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

کاوشگر «وویجر-۲» وارد فضای بین ستاره‌ای شد


نمایی از موقعیت وویجر-۱ (بالا) که در سال ۲۰۱۲ از مرز هلیوسفر عبور کرد و وویجر-۲ (پایین) که پنجم نوامبر امسال این مرز را رد کرد و وارد فضای بین ستاره‌ای شد.
نمایی از موقعیت وویجر-۱ (بالا) که در سال ۲۰۱۲ از مرز هلیوسفر عبور کرد و وویجر-۲ (پایین) که پنجم نوامبر امسال این مرز را رد کرد و وارد فضای بین ستاره‌ای شد.

دانشمندان ناسا روز دوشنبه ۱۹ نوامبر اعلام کردند: وویجر- ۲، کاوشگر فضایی بدون سرنشینی که سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب و برای یک ماموریت پنج ساله طراحی شده بود، با ادامه حرکت در فاصله‌ای چندین میلیارد کیلومتری از زمین دومین شی ساخت بشر است که منظومه خورشيدی را ترک کرده و وارد فضای بین ستارگان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناسا اعلام کرد که اطلاعات ارسال شده از این کاوشگر نشان می‌دهد که وویجر -۲ روز پنجم نوامبر از مرز هلیوسفر، فضای تحت سیطره بادهای خورشیدی یا ذراتی که از سوی خورشید پرتاب می‌شود، عبور کرده است.

مرز هلیوسفر در فاصله ۱۸ میلیارد کیلومتری از کره زمین قرار دارد. در این بخش از فضا بادهای خورشیدی داغ با مجموعه‌ای از اجرام فضایی که بین ستاره‌های کهکشان راه شیری قرار دارند، برخورد می‌کند.

اِد استون، یکی از دانشوران طرح فضایی وویجر در یک کنفرانس خبری گفت: «این یک مقطع هیجان‌انگیز دیگر در سفر ۴۱ ساله وویجر است که در حال اکتشاف سیاره‌های منظومه خورشیدی بوده و اکنون سفر خود را به هلیوسفر و فضای بین ستارگان ادامه می‌دهد».

وویجر-۱ کاوشگر فضایی دیگر این طرح در سال ۲۰۱۲ وارد فضای بین ستارگان شد.

تجهیزات اکتشافی وویجر- ۲ به نام «آزمایش فضایی پلاسما» قادر است مختصات این بخش از فضا را بررسی کند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید برنامه اکتشافی وویجر در اساس برای یک دوره پنج ساله و شناخت سیاره‌های مشتری و زحل (کیوان) طراحی شده بود. اما با تداوم کار دو کاوشگر وویجر آنها توانستند سفرهای اکتشافی خود پیرامون اورانوس و نپتون، دور دست‌ترین سیاره‌های منظومه خورشیدی، را نیز به پایان برسانند.

هر دو کاوشگر به یک دستگاه فونوگرافی (صدانگاری) مجهز هستند که صدا و تصاویر سلام گفتن به زبان‌های مختلف در آنها ضبط شده و هدف آن برقراری ارتباط با موجودات فضایی است که ممکن است در طول ماموریت با آنها مواجه شوند.

نیکلا فاکس، مدیر بخش فیزیک خورشید در ناسا گفت: «معمولا از ما می‌پرسند آیا این پایان ماموریت وویجر است؟ به نظر من ابدا چنین نیست. من معتقدم که این دوران جدیدی در علم فیزیک خورشیدی است. این اقبال بزرگی است که دو کاوشگر جسور توانسته‌اند از هلیوسفر خارج شده و اکتشافات خود را در آن سوی مرزهای منظومه خورشیدی ادامه دهند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG