لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

نصرالله: در صورت حمله اسرائیل، ايران پايگاه‌های آمريکا را می زند


حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان
حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان
حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان می گوید: ايران بر اساس طرحی که دارد، در پاسخ به هر حمله احتمالی اسرائيل به پايگاه‌های اتمی‌اش، با هدف قرار دادن پايگاه‌های آمريکا در منطقه به آن پاسخ خواهد داد.

نصرالله که شامگاه دوشنبه ۱۳ شهريور با شبکه تلويزيونی الميادين مصاحبه کرده است گفت: «اطلاعاتی که دارم، برپايه آنچه که از مسئولان ايرانی شنيده‌ام، حاکی از آن است که تصميم گرفته شده و طرح آماده است.

تصميم اين است که به هرگونه حمله اسرائيل پاسخ داده شود. اين پاسخگويی نيز بسيار بزرگ و قاطع خواهد بود. ايران ساکت نخواهد نشست و اجازه حمله به نيروگاه‌های اتمی خود را نخواهد داد. اين پاسخگويی هم به داخل مرزهای اسرائيل محدود نخواهد شد بلکه پايگاه‌های آمريکا در همه منطقه نيز توسط ايرانی‌ها هدف قرار خواهد گرفت.»

اسرائيل می‌گويد در صورت شکست تلاش‌های ديپلماتيک برای مجبور کردن تهران به کنار گذاشتن برنامه اتمی خود، ممکن است دست به حمله علیه ايران بزند.

آمريکا نيز می‌گويد استفاده از قدرت نظامی به عنوان يکی از گزينه‌ها مطرح است اما آخرين گزينه خواهد بود. مسئولان آمريکايی همواره از اسرائيل می‌خواهند خويشتندار باشد و به دور جديد تحريم‌ها فرصت نتيجه بخشی دهد.

دبيرکل حزب الله لبنان که از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می‌شود ادامه داد: «چنانچه اسرائيل به ايران حمله کند، آمريکا مسئول خواهد بود.»
نصرالله در عين حال گفت که در حکومت اسرائيل بر سر حمله به نيروگاه‌های اتمی ايران اختلاف نظر وجود دارد.

غرب و اسرائيل، برنامه اتمی ايران را «غير شفاف» می‌دانند و از احتمال تلاش ايران برای دستيابی به سلاح اتمی سخن می‌گويند. تهران اما بر مسالمت آميز بودن برنامه اتمی خود اصرار دارد.

نصرالله اظهار داشت: «من شخصا بعيد می‌دانم که دستکم تا چند ماه آينده، اسرائيل اقدام به تجاوز به جمهوری اسلامی ايران و نيروگاه‌های اتمی‌اش کند.»

گمانه زنی‌ها درباره احتمال حمله نظامی اسرائيل به ايران پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری آمريکا در هفته های اخیر افزايش یافته است.
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل از قدرت‌های جهان خواسته است تا «خط قرمزی» برای برنامه اتمی تهران مشخص کنند.

نصرالله در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «نتانياهو و وزير دفاعش اهود باراک، بر ضرورت حمله به ايران تاکيد می‌کنند و هزينه اين جنگ را به کشته شدن ۳۰۰ يا ۴۰۰ نفر تقليل می‌دهند. در جنگ سال ۲۰۰۶ ميان حزب الله و اسرائيل، بيش از ۱۶۰ اسرائيلی کشته شدند که اکثر آن‌ها نظامی بودند.» او با اين سوال ادامه داد: «اين بار جنگ با ايران چگونه خواهد بود؟ نمی‌دانيم منطقه به کدام سمت و سو خواهد رفت؟»

دبيرکل حزب الله بار ديگر اسرائيل را تهديد کرد که شمار اندکی از موشک‌های در اختيار اين گروه می‌تواند زندگی صد‌ها هزار اسرائيلی را به جهنم تبديل کند. او از مقام‌های اسرائيلی خواست که با آغاز جنگ، مرتکب خطا نشوند.

او ماه گذشته نيز اسرائيل را به استفاده از نوع جديدی از موشک‌های در اختيار حزبش تهديد کرده بود و گفته بود که حمله به شماری از اهداف با موشک‌های اندک می‌تواند به زندگی ده‌ها هزار اسرائيلی پايان دهد.

نصر الله در ادامه مصاحبه خود با شبکه الميادين اظهار داشت: «خود را ملزم به اهداف محدودی نمی‌کنم. دست ما باز است و اهدافی که به آن‌ها در صورت جنگ حمله خواهيم کرد، برپايه اطلاعاتی که داريم اندک نيست. بله ما بانک اطلاعاتی به روز شده‌ای داريم و شمار زيادی از اهداف را که موشک‌هايمان به آن‌ها می‌رسد را شناسايی کرديم.»

دبيرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: «ما سلاح شيمیايی نداريم، از سلاح شيمیايی استفاده نمی‌کنيم. استفاده از سلاح شيمیايی حرام است و اين برای ما مساله‌ای تمام شده است. اما من نيازی به سلاح شيمیايی ندارم. جدا از موضع شرعی؛ تو کارخانه، پايگاه و مجموعه‌های مختلفی داری. من هم موشک دارم و موشک‌هايم به سمت آن‌ها نشانه رفته است. متناسب با تهديدی که می‌کنی، ما تو را هدف قرار می‌دهيم.»

او خطاب به اسرائيل افزود: «هر هدفی در امتداد مرزهای فلسطين اشغالی، بايد در نظرت باشد که ممکن است موشک‌های مقاومت اسلامی به آن برسد. ما هدف‌های خود را انتخاب می‌کنيم... بله اين توانايی را داريم. فرقی هم نمی‌کند هدف نظامی يا غير نظامی باشد. ساختمان باشد يا شهر. بله اين امکان را داريم.»
XS
SM
MD
LG