لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۹

اعلام موجودیت «جبهه ملی» افغانستان به رهبری ربانی


برهان الدین ربانی، رییس جمهوری سابق افغانستان
برهان الدین ربانی، رییس جمهوری سابق افغانستان

يک جبهه جديد سياسی زير عنوان «جبهه ملی» در آخرين ساعات روز سه شنبه به صورت رسمی اعلام موجوديت کرد.


اين جبهه متشکل از همه افراد متنفذی است که در سه دهه گذشته به نحوی در قدرت سهيم بوده اند. بيشتر اعضای جبهه متحد ملی را تاجيک های شمال و رهبران جهادی مخالف شوروی سابق تشکيل می دهند. رياست اين جبهه را برهان الدين ربانی رييس جمهور پشين افغانستان بر عهده دارد.


آقای ربانی در سخنرانی خود به مناسبت اعلام موجوديت رسمی جبهه ملی گفت که اين جبهه برای تضعيف و يا دشمنی با دولت افغانستان تشکيل نشده بلکه می خواهد اصلاحات به وجود آورد.


او ضمن يادآوری حضور پرشمار نيروهای بين المللی در افغانستان با نگاه انتقادی گفت که امنيت در اين کشور تامين نشده و «مافيای فساد» بیداد می کند.


رييس جبهه ملی گفت که يکی از اهداف جدی مجموعه حاضر در اين جبهه تقويت نقش جامعه مدنی و دفاع از حقوق بشر است.


برهان الدين ربانی تصريح کرد که اين جبهه خواهد کوشيد نظام رياستی افغانستان را به پارلمانی تبديل کند.


شماری از اعضای پشين حکومت مورد حمايت شوروی سابق نيز در اين جبهه حضور دارند. محمد گلاب زوی، وزير کشور حکومت نجيب الله و ژنرال علومی از فرماندهان ارشد رژيم کمونيستی نيز در جبهه سهم گرفته اند.


از پشتون های متنفذ حاضر در اين جبهه می توان به مصطفی ظاهر، نوه ظاهر شاه، پادشاه سابق افغانستان اشاره کرد که عضو شورای رهبری جبهه ملی افغانستان است.


شماری از شخصيت های هزاره ها و ازبک ها نيز در جبهه متحد ملی قرار گرفته اند. اما نامی از عبدالرب رسول سياف ، يکی از رهبران پشتون ها، کريم خليلی و محمد محقق از رهبران هزاره ها به چشم نمی خورند.


همه رهبران جهادی که عضويت اين جبهه را دارند، متهم به نقض حقوق بشر و جنايات جنگی هستند. اما در بسياری از محافل سياسی افغانستان، تشکيل چنين جبهه به معنانی حضور قدرتمند شورای رهبری جبهه برای انتخابات رياست جمهوری افغانستان که نزديک به دو سال ديگر برگزار می شود، تعبير شده است.


XS
SM
MD
LG