لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه بیانیه‌ای «مهم» درباره توافق اتمی ایران منتشر می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل خبر داد که بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت بیانیه‌ای «درباره رویداد بسیار مهمی در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران» منتشر می‌کند.

این بیانیه قرار است ساعت ۲۰ شامگاه اسرائیل، ۲۱:۳۰ به وقت ایران، همزمان از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل منتشر شود.

دفتر آقای نتانیاهو جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وی به دلیل اهمیت تهیه بیانیه مرتبط با ایران، سخنرانی خود را در نشست گشایش دوره تابستانی کنست لغو کرد. او قرار بود عصر دوشنبه در این نشست سخنرانی کند.

پیش از آن، رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده بودند که نشست اضطراری کابینه امنیتی اسرائیل در محل وزارت دفاع، به مدت دو ساعت ادامه یافت و وضعیت، نظر به حملات شامگاه یکشنبه به سوریه، بررسی شد. ‎

همزمان، احزاب مخالف دولت اسرائیل اعلام کردند که به خاطر اتحاد ملت، در وضعیت ایجاد شده، پیشنهادهای عدم اعتماد به دولت آقای نتانیاهو را که قرار بود همزمان با آغاز دوره تابستانی مجلس به کنست ارائه کنند، پس گرفته‌اند.

کاخ سفید اعلام کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه یکشنبه در مورد ایران با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی داشت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، نیز عصر یکشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل در مورد ایران گفت‌وگو کرد و پس از آن اظهار داشت که «ما درباره تهدید ایران در منطقه علیه اسرائیل که افزایش یافته است، عمیقا نگران هستیم».

نخست‌وزیر اسرائیل نیز در کنار آقای پمپئو به خبرنگاران گفت: «بزرگ‌ترین تهدید برای جهان» از نظر اسرائیل و آمریکا، «ازدواج اسلام افراطی با تسلیحات هسته‌ای، و مشخصا تلاش ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی است».

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را «یک خطر حیاتی»، و توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران را نیز «فاجعه‌بار» می‌داند.

نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای گذشته دوباره گفت اگر برجام تغییر اساسی نکند، لغو آن بهتر است.

«بیانیه مهم» آقای نتانیاهو در خصوص برجام در حالی قرار است منتشر شود که دوازه روز به موعد تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص این توافق باقی مانده است.

شامگاه یکشنبه همزمان با حضور وزیر خارجه جدید آمریکا در اسرائیل و مذاکرات او با نخست‌وزیر این کشور، ابتدا رسانه‌های منطقه، و سپس ارتش سوریه، از حملات موشکی به پایگاه‌های این ارتش در حومه شهرهای حما و حلب خبر دادند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی است که اکثریت تلفات از میان ۲۶ کشته در حملات به پایگاه‌های یاد شده، نیروهای اعزامی از سوی ایران به سوریه بودند. برخی از رسانه‌های منطقه مدعی شمار بیشتر کشته‌ها تا ۴۰ تن نیز شدند.

رسانه‌های ایران اما در ساعات دوشنبه به نقل از «منابع نظامی» کشته شدن نیروهای ایرانی در سوریه را رد کردند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از «فرمانده لشگر فاطمیون» در سوریه، کشته شدن نیروهای تحت فرمان او و یا آسیب رسیدن به مقر این نیروها در سوریه را تکذیب کرد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ساعاتی پس از این حمله، در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، دیدار کرد. اما خبرگزاری رسمی سوریه به ارتباط مشخص این ملاقات با حملات یکشنبه شب اشاره‌ای نکرده است.

توئیت ظریف درباره سخنرانی نتانیاهو

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیشاپیش انتشار بیانیه نخست‌وزیر اسرائیل، به این تحول واکنش نشان داد.

آقای ظریف توئیت کرده، «پسربچه‌ای که نمی‌تواند از فریاد گرگ، گرگ دست بردارد، به عادت خود بازگشته است».

اشاره وزیر امور خارجه ایران به حکایت «چوپان دروغگو» است که برای ایرانیان از روایت‌های آشنا در دروس ابتدایی است.

آقای ظریف همچنین با یادآوری طرح ساده‌ای که نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی چند سال پیش خود در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد، افزوده است که او از «فضاحت» آن ترسیم درس نگرفته است.

به نوشته ظریف، اما تنها می‌توان تعدادی از مردم را چند بار گمراه کرد. ‎

XS
SM
MD
LG