لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

انتقاد اسرائیل از محدودیت‌های مالی اتحادیه اروپا بر یهودی‌نشین‌ها


یهودی نشین «هار هوما» در بخش عمدتا عرب‌نشین شرق بیت‌المقدس.
یهودی نشین «هار هوما» در بخش عمدتا عرب‌نشین شرق بیت‌المقدس.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، و دولت او از تصميم جديد اتحاديه اروپا در مورد برقراری محدوديت‌های مالی و سرمايه‌گذاری در يهودی نشين‌ها، به شدت انتقاد کردند، اما اپوزيسيون اسرائيل اين تصميم را ناشی از رکود روند صلح دانسته و فلسطينی‌ها نيز از اقدام اتحاديه اروپا ابراز خشنودی کرده‌اند.

اتحاديه اروپا به تازگی دستور داده است که نبايد هيچ‌گونه سرمايه گذاری و مراوده تجاری و بازرگانی با يهودی‌نشين‌های غير قانونی در شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری انجام شود.

بر اساس دستورالعمل اتحاديه اروپا، نهادهای علمی، فرهنگی، هنری، و هر موسسه ديگر اسرائيلی نيز که محل فعاليت و يا مرکز آنها در شهرک‌های يهودی‌نشين شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری است، از سرمايه گذاری اتحاديه اروپا و دريافت کمک‌های مالی يا ارتباطات تجاری با آنها محروم خواهد شد.

در حالی که قرار است تصميم اتحاديه اروپا چند روز ديگر به طور رسمی منتشر شود، رسانه‌ای شدن اين تصميم، موجی از خشم عميق از سوی نخست وزير و مقامات وابسته به طيف راست اسرائيل در پی آورده و رسانه‌های اسرائيلی را سخت به خود مشغول کرده است.

بنيامين نتانياهو در نخستین واکنش خود گفته است: «ديکته کردن‌های ديگران در مورد مرزها قابل قبول نيست».

نتانياهو به رويه هميشگی خود، ايران هراسی را نيز دستاويز قرار داد و گفت: «آنهايی که اين نسخه‌ها را می‌پيچند، خوب بود اول برای (مسئله اتمی) ايران راه حل می‌يافتند و يا به فکر سوريه می‌بودند».

برخی از مقامات اسرائيلی نيز هشدار داده‌اند، در حالی که آمريکا با هدف از سرگيری مذاکرات سياسی اسرائيلی- فلسطينی، جان کری وزير امور خارجه خود را دوباره راهی منطقه کرده، تصميم اتحاديه اروپا می‌تواند اين کوشش ها را ناکام بگذارد.

دولت اسرائيل تهديد کرده است که اين تصميم اتحاديه اروپا را «به رسميت نخواهند شناخت» اما نگفته است که به چه اقدام عملی می‌تواند دست بزند.

اتحاديه اروپا و جامعه جهانی شرق بيت المقدس و کرانه باختری را سرزمين‌های اشغالی دانسته و تاکيد دارد که اين اراضی بايد سرزمينی برای کشور فلسطين باشد.

افزون بر اين نقاط، بلندی‌های اشغالی سوری جولان نيز که از جنگ ۱۹۶۷ در تسلط اسرائيل است، از همکاری و سرمايه گذاری‌های اتحاديه اروپا محروم خواهد شد.

اتحاديه اروپا در دستورالعمل تازه خود تاکيد کرده است که از آغاز سال ۲۰۱۴، کمتر از شش ماه ديگر، حمايت‌های اتحاديه اروپا تنها با نهادها و موسسات اسرائيلی خواهد بود که در داخل «خط سبز» و پيش از مرزهای سال ۱۹۶۷ هستند.

از اين پس، هر موسسه و نهاد مالی و تجاری اسرائيل که بخواهد با اتحاديه اروپا کار کند بايد ثابت کند که در فعاليت‌های يهودی نشين‌ها در اراضی اشغالی هيچ ارتباط مستقيم يا غير مستقيم ندارد.

اتحاديه اروپا بويژه ناخشنود است که برخی از حمايت‌های مالی آن از نهادهای علمی، فرهنگی و غيره در اسرائيل، در نهايت در اختيار موسساتی قرار گرفته که در يهودی‌نشين‌ها فعاليت می‌کنند و اين امر به زندگی اسرائيلی‌ها در اين شهرک‌ها، روح تازه‌ای دميده و اين مناطق را آباد کرده است.

اما طبق دستور جديد، شرکت‌ها و موسسات اسرائيلی که بخواهند با نهادهای اتحاديه اروپا در ارتباط باشند بايد اسنادی را امضا کنند که در آن تاکيد می‌شود اراضی اشغالی، خاک اسرائيل محسوب نمی‌شود.

تصميم جديد، شهرک‌نشين‌ها را مجبور می‌کند که کالاها و محصولات ساخت خود را با برچسب «توليدی در يهودی نشين‌ها» معرفی کند.

اقدامات اسرائيل در چند سال گذشته در توسعه دانشگاه «آريئل» در کرانه باختری در اتخاذ تصميم اتحاديه اروپا نقش مهمی داشت.

شمار يهوديانی که در دهها شهر و شهرک غير قانونی زندگی می‌کنند از مرز ۴۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

راستگرايان اسرائيلی کرانه باختری را هنوز «يهودا و شومرون» می‌نامند و نيز می‌گويند که تمامی اورشليم، بيت‌المقدس، «پايتخت اسرائيل» است.

واکنش سیاستمداران اتحادیه اروپا

سياستمداران اتحاديه اروپا در واکنش به خشم نتانياهو تاکيد کرده‌اند که اين کشور از سياست‌های اتحاديه در مورد غير قانونی دانستن اراضی اشغالی به خوبی آگاه بوده و نمی‌بايست متعجب شود.

شلی يخيموويچ، رهبر حزب کارگر و اپوزيسيون اسرائيل، نیز تصميم اتحاديه اروپا را نشان «انزوای روزافزون اسرائيل» به خاطر عجز نتانياهو در پيشبرد روند صلح ناميد.

فلسطينی‌ها از تصميم اتحاديه اروپا ابراز خرسندی عميق کرده و آن را موفقيتی بزرگ برای چند دهه تلاش‌های خود در آگاه کردن جامعه بين‌المللی از وضعيت مناطق اشغالی ناميدند.

روزنامه بريتانيايی «گاردين» روز چهارشنبه، بيست و ششم تير، نوشت تصميم اتحاديه اروپا «يک پيام قوی» عليه ساخت و سازهای غيرقانونی اسرائيلی‌ها است.

به نوشته گاردين، تصميم اروپا به ابهامی پايان داده که اسرائيل در سايه آن، از سال ۱۹۶۷ به گسترش شهرک سازی‌ها، بدون پرداخت هيچ هزينه‌ای، اقدام می‌کرد.

اما شورای شهرک سازی‌های اسرائيل روز چهارشنبه، ساخت حدود هزار واحد مسکونی ديگر را در پنج يهودی نشين تصويب کرد.
XS
SM
MD
LG