لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

نتانیاهو: فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنان محکم بایستد


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو در آستانه سفر فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، به اسرائیل از او به عنوان يک «قهرمان» یاد کرد و از پاریس خواست که در ادامه مذاکرات اتمی با ايران «قرص و محکم» بايستد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه، بيست و پنجم آبان، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فيگارو» گفت که «نبايد در برابر ايران تسليم شد؛ من اميدوارم که فرانسه همچنان موضع سرسختانه در مذاکرات روزهای آينده در ژنو را ادامه دهد».

نخست وزير اسرائيل افزود: «موضع ما و فرانسه، فارغ از اينکه کدام حزب در فرانسه يا اسرائيل قدرت را در دست داشته است، در طول سال‌ها کار تنظيم شده و هميشه از اين مواضع مشترک دفاع کرده‌ايم».

آقای نتانياهو همکاری‌های اسرائيل با فرانسه را بويژه از زمان رياست جمهوری فرانسوا اولاند، «بسيار ويژه» ناميد.

نخست وزير اسرائيل در مصاحبه با فيگارو گفت رژيم ايران يک نظام سياسی «متعرض، حامی خشونت و باورمند به تحقق آخر زمان» است که با اين ديدگاه‌ها می‌تواند رژيمی خطرناک برای همه جهان باشد.

نتانياهو همچنين گفت: «برد موشک‌هايی که ايران از مدتها قبل داشته است برای ضربه زدن به اسرائيل کفايت می‌کرده و لذا موشک‌هايی که همچنان در حال طولانی‌تر کردن برد آنهاست، برای حمله به پاريس، لندن، واشينگتن و نيويورک است».

فرانسوا اولاند رييس جمهوری و لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه اين هفته ديدار خود را با رهبران فلسطينی آغاز می‌کنند و سپس آقای اولاند با حضور در کنست- مجلس اسرائيل- سخنرانی کرده و با رييس جمهوری و نخست وزير اسرائيل ملاقات می‌کند.

در هجده ماهی که از روی کار آمدن آقای اولاند در فرانسه می‌گذرد، اين نخستين سفر او به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی است.

اين سفر از مدتی قبل تعيين شده بود اما موضعگيری فرانسه در آخرين دور از مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ايران در ژنو، اسرائيل را از فرانسه عميقاً خشنود کرد و نخست‌وزير اسرائيل هفته گذشته از فرانسه قدردانی کرد.

بر اساس گزارش‌ها، لوران فابيوس در آن مذاکرات از جمله با تاکيد بر لزوم لغو طرح راکتور آب سنگين اراک مانع از امضای توافقی شد که ميان قدرت‌ها، بويژه آمريکا با ايران تنظيم و آماده امضاء شده بود.

فرانسه با اين موضع‌گيری ملاحظات اسرائيل و اميرنشين‌های خليج فارس را نيز مطرح کرد، در حالی که همه شواهد نشان می‌داد آمريکا آماده امضای توافقی بود که تا قبل از ورود وزير امور خارجه فرانسه به مذاکرات، در حال نهايی شدن بود.

با وجود اين، آمريکا می‌گويد قدرت‌های مذاکره کننده در برابر ايران در آن مذاکرات ديدگاه واحدی داشتند اما ايران بود که پيشنهاد ارائه شده را نپذيرفت؛ هر چند که وزارت امور خارجه روسيه اين ادعای آمريکا را رد کرد.

در اين ميان، پاتريک ميزوناو سفير فرانسه در تل آويو روز پنجشنبه هفته گذشته در یک نشست خبری فاش کرد که لوران فابيوس در مذاکرات ژنو اين سه شرط را مطرح کرده است: ۱- گرفتن تضمين از ايران برای عدم توليد پلوتونيوم در راکتور اراک ۲- دريافت تضمين از ايران برای خودداری از گسترش ذخيره اورانيوم غنی شده، ۳- فرانسه حق ايران برای انرژی هسته‌ای مسالمت‌جويانه را به رسميت می‌شناسد اما ايران برای اين هدف نبايد الزاماً تاسيسات غنی‌سازی داشته باشد.

سفير فرانسه گفت اصرار لوران فابيوس در مورد شرط سوم، مذاکرات را به دور بعدی کشاند.

اين در حالی است که ايران در روزهای گذشته تاکيد کرد بدون به رسميت شناختن حق ايران در غنی‌سازی اورانيوم، توافقی در کار نخواهد بود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از بيست و نهم آبان در ژنو آغاز می‌شود، که اين بار در سطح معاونان وزيران امور خارجه است.

با وجود ناکامی دور پيشين مذاکرات هسته‌ای، يک مقام ارشد آمريکايی شامگاه جمعه بيست و پنجم آبان گفت توافق جديد با ايران در حال تنظيم است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز جمعه گفت راهی که نخست وزير اسرائيل برای مذاکرات با ايران پيشنهاد می‌کند، به جنگ منجر می‌شود.

خانم جن ساکی افزود «از نظر آمريکا، تنها گزينه قابل قبول و درست به جای جنگ، ديپلماسی است».

نتانياهو در روزهای گذشته گفت «گزينه سومی نيز وجود دارد و آن تشديد فشارها و سنگين‌تر کردن تحريم‌ها عليه ايران است».

اما رييس جمهوری و وزير خارجه آمريکا در روزهای گذشته کنگره را از تشديد تحريم‌ها عليه ايران اکيداً برحذر داشتند.

اختلاف سران آمريکا و اسرائيل در مورد راهکار مقابله با برنامه اتمی ايران، در روزهای گذشته عميق‌تر شده و آنها از رسانه‌ها به يکديگر پاسخ‌های تندی داده‌اند.

در پی حملات تند وزيران اسرائيلی به جان کری وزير خارجه آمريکا، شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل از دولتمردان کشورش خواست اين رويه را ترک کنند.

شيمون پرز جمعه گفت آمريکا نيز خطرات يک ايران هسته‌ای را تشخيص می‌دهد و هميشه خواسته‌های اسرائيل را پاسخ داده و اهميت اين دوستی را بايد رعايت کرد.

آقای پرز خواهان «مديريت خردمندانه» اختلافات ميان دولت اسرائيل با آمريکا و خودداری از دامن زدن رسانه‌ای به اين اختلافات شد.
XS
SM
MD
LG