لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۳

نتانیاهو: ایران می‌تواند تعداد محدودی سانتریفوژ داشته باشد


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو روز پنج شنبه ۲۸ اسفند گفت اسراییل ممکن است بپذیرد که ایران تعداد محدودی سانتریفوژ داشته باشد اما تاکید کرد قدرت‌های جهانی می‌توانند به توافق بهتری از آنچه در مذاکرات جاری مورد گفت‌وگو است، دست یابند.

نخست وزیر اسراییل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم می‌توان به توافق بهتری دست یافت. توافق مورد نظر من کاهش توانایی‌های هسته‌ای ایران در حدی است که زمان تدارک برای ساخت سلاح هسته‌ای را افزایش دهد».

آقای نتانیاهو در مورد گزارش‌های مربوط به احتمال حفظ شش هزار ساننتریفوژ توسط ایران گفت: «اگر من در این مذاکرات حق رای داشتم، می‌گفتم صفر سانتریفوژ».

سانتریفوژ‌ دستگاه‌ پیشرفته‌ای است که با گردش سریع گاز اروانیوم با سرعت مافوق صوت آن را به ماده‌ای مناسب برای سوخت نیروگاه و با غلظت بسیار بالا‌تر، آن را به ماده‌ای برای ساخت بمب اتمی تبدیل می‌کنند.

ایران در حال حاضر داری ۱۹ هزار سانتریفوژ است که ده هزار دستگاه آن فعال هستند. آقای نتانیاهو بار‌ها خواستار از کار انداختن تمام ظرفیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

نخست وزیر اسراییل پس از سوال صریح مجری شبکه ان‌بی‌سی درباره احتمال پذیرش سانتریفوژ‌های ایران گفت: «به نظر من تعداد بسیار کمتری سانتریفوژ برای ایران، اگر چه مطلوب اسراییل و کشورهای عرب همسایه‌اش نیست، اما می‌توان آن را پذیرفت».

او گفت: «مهم‌ترین مسئله این است که برداشتن محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران باید به تغییر عملکرد آن کشور مشروط شود. ایران باید از حمایت از تروریسم، تهاجم به کشورهای منطقه و تهدید به نابودی اسراییل دست بردارد».

روز پنج شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از مذاکرات شش قدرت جهانی و ایران در سوئیس و بررسی پیش نویس یک توافق که حاوی پذیرش شش هزار سانتریفوژ برای ایران است، گزارش داد.

اما مقامات آمریکا این گزارش‌ را تکذیب کردند. تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا به نمایندگان کنگره این کشور گفت: «استنباط من این است که پیش نویسی وجود ندارد. این اخبار نادرست است».

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال مذاکره برای دستیابی به چارچوب یک توافق هسته‌ای تا ۱۱ فروردین هستند که در صورت موفقیت می‌تواند مقدمات یک تواففق تاریخی تا پایان ماه ژوئن را فراهم کند.

سخنرانی ماه گذشته آقای نتانیاهو در کنگره آمریکا و انتقاد شدید وی از توافق هسته‌ای با ایران، موجب ناخشنودی دولت آمریکا شد.

با وجود انتقاد شدید دولت آمریکا از این سخنرانی، نخست وزیر اسراییل به شبکه ان‌بی‌سی گفت او واکنش‌های مثبتی از نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه آمریکا و همچنین از رهبران کشورهای دنیا و از جمله کشورهای عربی دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG