لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

نخست‌وزیر اسرائیل: نیروهای ایران باید از تمام خاک سوریه بیرون بروند


به گفته آقای نتانیاهو، تحرکات ایران و هم‌پیمانانش، در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل و یا از عمق خاک سوریه، باید تمام شود.
به گفته آقای نتانیاهو، تحرکات ایران و هم‌پیمانانش، در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل و یا از عمق خاک سوریه، باید تمام شود.

نخست‌وزیر اسرائیل در تماس‌های تلفنی تازه و جداگانه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر تاکید کرد که «اسرائیل با حضور نظامی ایران و هم‌پیمانان آن در سوریه کنار نخواهد آمد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۲۷ خرداد در نشست هفتگی دولت خود در گزارشی که به وزیرانش ارائه کرد، اعلام کرد که به رئیس‌جمهوری روسیه و وزیر خارجه آمریکا گفته که اسرائیل هر اقدام نظامی را که علیه حضور ایران در هر جای سوریه لازم بداند، انجام خواهد داد.

وی افزود: «اصول ما در مورد سوریه به قوت خود باقی است؛ نخست اینکه ایران باید از تمام خاک سوریه بیرون برود؛ دوم آنکه اسرائیل هر اقدام نظامی را در سوریه در هر زمان که لازم بداند، انجام می‌دهد».

به گفته آقای نتانیاهو، تحرکات ایران و هم‌پیمانانش، در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل و یا از عمق خاک سوریه، باید تمام شود.

خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز گزارش داده که نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری روسیه در مکالمه تلفنی روز جمعه ۲۵ خرداد، برای «بحث در مورد امنیت مرز سوریه و اسرائیل»، بر هماهنگی کشورهای خود در ارتباط با سوریه و «مبارزه با ترور بین‌المللی» تاکید کردند.

گفت‌وگوهای تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل با رهبر روسیه و وزیر خارجه آمریکا، همزمان با سفر فرمانده نیروهای روسی در جنوب سوریه به اسرائیل در آخر هفته گذشته انجام شده است.

تلویزیون دولتی اسرائیل نیز جمعه شب گزارش داده بود که فرمانده نیروهای روسی در جنوب سوریه، در تلاش برای رسیدن به جزییات بیشتر در زمینه هماهنگی‌های دو کشور در مورد سوریه، به تل آویو آمده بود.

تماس‌های تازه رهبران اسرائیل و روسیه در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل دو هفته پیش در سفر به مسکو با همتای روس‌اش، ژنرال سرگئی شویگو در ارتباط با حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌وگو کرد و پیش از آن نیز بنیامین نتانیاهو در هشتمین سفرش به روسیه در دو سال و نیم اخیر، بر لزوم بیرون رفتن ایران از سوریه تاکید کرد.

همزمان با حضور لیبرمن در مسکو، در گزارش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آمده بود که بر اساس توافق اسرائیل و روسیه، نظامیان ایران، شبه‌نظامیان حزب‌الله و سایر هم‌پیمانان ایران از هفتاد کیلومتری مرز سوریه با اسرائیل دور می‌شوند، و در برابر، اسرائیل از اقدامات نظامی که به تضعیف ارتش بشار اسد منجر شود، خودداری خواهد کرد.

اما هنوز چند روز از بازگشت لیبرمن به اسرائیل نگذشته بود که این کشور دستیابی به توافق نهایی با روسیه را رد کرد و گفت خطوط قرمز نظامی اسرائیل در مورد سوریه گسترش یافته است.

نتانیاهو هفته گذشته همچنین فاش کرد که کشورش هدف‌های وابسته به هم‌پیمانان ایران در سوریه را نیز بمباران می‌کند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» هفته گذشته به نقل از فرماندهان معارضین سوری نوشته بود که جنگجویان حزب‌الله و سایر هم‌پیمانان ایران با تاکتیک‌های مختلف و از جمله پوشیدن اونیفورم ارتش سوریه، حضور خود را در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل لاپوشانی می‌کنند.

روزنامه جروزالم پست نیز روز یکشنبه به نقل از معارضین سوری نوشت که حدود ۵۰۰ نظامی ایرانی و متحدین آن، در یونیفورم نظامیان سوریه، در نزدیکی مرز با اسرائیل مستقر هستند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العالم»، وابسته به تلویزیون ایران، گفت که همکاری نظامی ایران با ارتش سوریه «در مبارزه مشترک و راهبردی با تروریسم»، جنبه مستشاری دارد.

آقای اسد این را نیز گفت که سوریه اگر لازم بداند، به ایران نیز پایگاه نظامی خواهد داد.

تماس تلفنی تازه بنیامین نتانیاهو با رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند نشان از آن داشته باشد که اسرائیل از آنچه که «درک» روسیه در «هماهنگی کامل» با اسرائیل در ارتباط با سوریه می‌نامد، هنوز رضایت کامل ندارد.

گفت‌وگوی نتانیاهو- پوتین همچنین در شرایطی است که در دوره اخیر، معمولا بعد از هر تماس یا دیدار مقامات اسرائیلی- روسی، حملاتی در سوریه صورت گرفته که علیه هدف‌های ایرانی یا هم‌پیمانان آنها توصیف شده و برخی از آنها به اسرائیل نسبت داده شده است.

XS
SM
MD
LG