لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

اعتراض نتانیاهو به مصوبه پارلمان لهستان: اسرائیل بازنویسی تاریخ را تحمل نمی‌کند


نمایی از آشوویتس- بیرکنائو در لهستان که شاهد کشتار عظیم یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم بود.
نمایی از آشوویتس- بیرکنائو در لهستان که شاهد کشتار عظیم یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه هشتم بهمن با انتقاد از لایحه جدید تصویب شده در پارلمان لهستان، در محکومیت کسانی که این کشور را به مشارکت در هالوکاست متهم کنند، گفت که اسرائیل «بازنویسی تاریخ را تحمل نمی‌کند».

این در حالی است که رییس‌جمهوری لهستان در همین روز گفت که هدف از این لایحه جلوگیری از «انحراف تاریخ» است.

بر اساس لایحه‌ای که دولت لهستان به تازگی به پارلمان ارائه کرده است، کسانی که این کشور را در کشتار یهودیان در زمان حکومت نازی‌ها دخیل بدانند، محاکمه شده و ممکن است به حبس محکوم شوند.

همچنین عبارت «اردوگاه‌های مرگ لهستانی»، کمپ‌هایی که بخشی از جنایات نازی‌ها بویژه علیه یهودیان در آن انجام شد، قرار است تغییر کند.

از روز ششم بهمن که این لایحه در پارلمان لهستان به تصویب رسیده است، اسرائیل به آن حساسیت زیادی نشان داده. اما این روند قانونی هنوز باید در سنای لهستان تایید شود و بعد از آن رییس‌جمهوری آن را توشیح کند.

اظهارات روز یکشنبه نخست‌وزیر اسرائیل تازه‌ترین واکنش سران این کشور نسبت به این روند قانونی در مجلس لهستان بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو گفت لهستان نباید تاریخ را «تحریف کند» و افزود: «آنا عزاریا سفیر اسرائیل در لهستان در دیدار با ماتئوش موراویسکی نخست‌وزیر این کشور، مخالفت اسرائیل را با این قانون به اطلاع او رساند».

به گفته آقای نتانیاهو، سفیر اسرائیل در لهستان «طی روزهای آینده دیدارهای دیگری در همین زمینه با نخست‌وزیر، رییس‌جمهوری و رییس سنای لهستان خواهد داشت زیرا رییس‌جمهوری و رییس سنا این توانایی را دارند که از تصویب این قانون جلوگیری کنند».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما هنوز شش میلیون برادران کشته شده خود را به یاد داریم».

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، «ید و شم»، موزه هالوکاست در اسرائیل نیز در بیانیه‌ای قانون جدید لهستان را محکوم کرد و نوشت که آلمان‌ها در ارتکاب هالوکاست، از یاری مردم لهستان برخوردار بودند و تردیدی نیست که عبارت «اردوگاه‌های مرگ لهستانی» درست است.

ربای میخائل شودرین روحانی ارشد یهودیان لهستان نیز روز یکشنبه به رسانه‌های اسرائیل گفت، تنظیم لایحه «بد و مفلوک» جدید در لهستان «نتیجه انکار هالوکاست است».

در پی این تنش، وزارت خارجه اسرائیل سفیر لهستان در تل آویو را احضار کرد اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سفیر در حال حاضر در اسرائیل نیست و پیوتر کوزلووسکی معاون سفیر روز یکشنبه به وزارت خارجه اسرائیل رفت.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری‌ها، اندژی دودا، رییس‌جمهوری لهستان، روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که این لایحه «برای جلوگیری از تحریف تاریخ تنظیم شده است».

وی افزود، زمانی که روند قانونی کار تکمیل شود «من ملاحظات خودم را اعلام می‌کنم».

ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر لهستان روز شنبه در توییتر خود، آشویتس را مکانی نامید که در آن «ایدئولوژی شیطانی» اجرا شد. وی نوشت در آشویتس «یهودیان، لهستانی‌ها و دیگر قربانیان به دست نازی‌های آلمانی کشته شدند».

اما او افزود: «آشویتس – بیرکناو یک نام لهستانی نیست؛ اربیت ماخت فرای، یک عبارت لهستانی نیست».

عبارت آلمانی «اربیت ماخت فرای آربایت ماچت» به معنی «کار، رهایی‌بخش است»، از سوی آلمان نازی بر سر در ورودی آشویتس و اردوگاه‌های کار اجباری که نازی‌ها از جمله در لهستان ایجاد کردند، نقش بسته بود.

پاتریک یاکی، معاون وزیر دادگستری لهستان، که پیش‌نویس لایحه را تنظیم کرده بود، شامگاه شنبه در توییتر خود نوشت که این قانون «ضد اسرائیل» نیست.

تنش میان اسرائیل و لهستان در حالی است که روز هفتم بهمن مصادف با روز جهانی هالوکاست بود که در دهه گذشته از سوی سازمان ملل متحد تعیین شد.

در آیین‌های امسال که با هفتاد و سومین سالروز آزادسازی آشویتس مصادف بود، بلندپایگان رسمی لهستان از جمله نخست‌وزیر با حضور در آشویتس یاد قربانیان هالوکاست را گرامی داشتند.

آدولف هیتلر رهبر حکومت آلمان نازی سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله به لهستان و تسلط بر بخش‌هایی از این کشور، موجب آغاز جنگ جهانی دوم شد؛ در سال‌های جنگ، نازی‌ها با کشتار هدفمند یهودیان، زیر عنوان «راه حل نهایی»، بخشی از شش میلیون یهودی را از جمله در قسمت‌هایی در لهستان که در زیر اشغال آلمان نازی بود، کشتند.

حدود سه میلیون تن از یهودیان لهستانی نیز که نزدیک به ۸۵ درصد از یهودیان این کشور تا پیش از جنگ جهانی دوم بودند، در این جنگ به دست نازیها و هم‌پیمانان آنها کشته شدند.

XS
SM
MD
LG