لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

نتانیاهو: اجازه نمی‌دهیم سوریه به پایگاه ایران برای حمله به ما تبدیل شود


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که اجازه نخواهد داد سوریه به پایگاه ایران برای حمله به کشورش تبدیل شود.

آقای نتانیاهو به خبرگزاری روسی اینترفکس گفته است معلوم نیست چه راه حلی برای سوریه پیدا شود ولی هر گزینه‌ای که انتخاب شود سوریه نمی‌تواند پایگاهی برای ایران برای عملیات تروریستی و تهاجمی باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل این سخنان را پیشاپیش سفر رسمی روز دوشنبه ۱۷ خرداد خود به مسکو، در مصاحبه با این خبرگزاری روسی بیان کرد.

وی تصریح کرد که کشورش به جز دو مورد خاص، در درگیری‌های سوریه دخالت نکرده است.

به گفته نتانیاهو، کمک به مجروحین جنگ داخلی سوریه به عنوان اقدامی بشردوستانه یکی از اقدامات اسرائیل در سوریه است.

«جلوگیری از نقل و انتقال سلاح‌های پیشرفته از ایران به حزب‌الله لبنان و یا جلوگیری از حمله ایران به اسرائیل از طریق سوریه» نیز مورد خاص دیگری است که نتانیاهو به آن اشاره کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل افزوده است، تل‌آویو به تشویق کشورها در سراسر جهان برای وادار کردن ایران به بیرون گذاشتن پایش از منطقه ادامه می‌دهد.

به گفته نتانیاهو، اسرائیل اجرای تعهدات بین‌المللی ایران را نیز به دقت رصد می‌کند و با کشورهای جهان در این رابطه در تماس است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفته است ایران تعهدات بین‌المللی‌اش را در مورد خودداری از توسعه موشک‌های بالستیک زیر پا گذاشته است و حتی بر بدنه موشک‌های خود که آن را سه ماه پیش آزمایش کرد، «مغرضانه» نوشته بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

در این مصاحبه، نتانیاهو تقویت همکاری روسیه و اسرائیل را به سود هر دو کشور دانسته است.

نتانیاهو در سفر دو ماه پیش و همچنین در سفر مهرماه پارسال به مسکو گفته بود، هماهنگی‌های نظامی بین اسرائیل و روسیه برای جلوگیری از رویارویی جنگنده‌های دو کشور در حریم سوریه به دست آمده است.

در این میان، زوی خِفِتس سفیر اسرائیل در مسکو گفته است، مناسبات روسیه با ایران بر روابط دوجانبه و دوستانه روسیه با اسرائیل بی‌اثر است.

سفیر اسرائیل در مصاحبه با روزنامه روسی کومرسانت گفته است، کشورش «درک می‌کند» که روسیه «منافع مشروعی» در قبال ایران دارد ولی افزوده، تل آویو «حق خود می‌داند» تا نگرانی‌هایش را از فروش جنگ‌افزارهای خاص به ایران، با روسها در میان بگذارد.

این دیپلمات اسرائیلی این را نیز افزوده که «هدف» ایران «محو اسرائیل از نقشه جغرافیا است» و باید این نیت ایران را«جدی گرفت».

روسیه پیشتر درخواست‌های موکد چند ساله اسرائیل را برای خودداری از تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران رد کرد.

بنیامین نتانیاهو قرار است در سفر خود به روسیه با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. این چهارمین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به روسیه ظرفف یک سال اخیر است.

رسانه‌های اسرائیل سفرهای پی در پی رییس دولت این کشور در دوره اخیر به روسیه را ناشی از مناسبات بسیار مستحکم میان نتانیاهو با پوتین، در اوج سردی روابط دولت‌های اسرائیل و روسیه با آمریکا، می‌دانند.

سفر رسمی دو روزه نتانیاهو به مسکو با بیست و پنجمین سالروز تجدید مناسبات کامل سیاسی میان روسیه و اسرائیل مصادف شده است.

XS
SM
MD
LG