لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

انتقاد نخست وزير اسرائيل از تحريم علمی استيون هاوکينگ


استيون هاوکينگ فيزيکدان، رياضيدان و کيهان شناس بریتانیایی
استيون هاوکينگ فيزيکدان، رياضيدان و کيهان شناس بریتانیایی
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، استيون هاوکينگ فيزيکدان، رياضيدان و کيهان شناس برجسته را فرا خوانده است که «برود و واقعيات در باره اسرائيل را نيز مانند علوم ديگر بياموزد».

اين سخنان نخست وزير اسرائيل واکنش به تصميمی است که اين دانشمند پرآوازه جهانی در تحريم يک کنفرانس اسرائيلی اتخاذ کرده است. شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، از استيون هاوکينگ برای حضور در يک همايش بين‌المللی علمی دعوت کرده بود.

آقای پرز دوستی نزديکی با هاوکينگ داشته و اين دانشمند در گذشته چهار بار در سفرهای مهم علمی به اسرائيل، از سوی سران اين کشور و از جمله پرز مورد استقبال قرار گرفته بود.

قرار بود در حاشيه کنفرانس علمی اسرائيل، جشن نود سالگی شيمون پرز نيز به عنوان کسی که همواره حامی دانشمندان بوده است، برگزار شود.

هفته گذشته رسانه های بريتانيايی گزارش دادند که هاوکينگ با رد دعوت رييس جمهوری اسرائيل خبر داده است که او نيز به تحريم آکادمی اسرائيل که از سوی بسياری از مراکز علمی بريتانيا صورت می گيرد، می‌پيوندند.

بنياد شيمون پرز بدون توضيحی در روزهای گذشته نام استيون هاوکينگ را از فهرست سخنرانان حذف کرد اما بعداً معلوم شد که دليل اين کار، پاسخ رد اين دانشمند بوده است.

استيون هاوکينگ در ژانويه سال ۲۰۰۹ در زمان عمليات نظامی ۲۲ روزه ارتش اسرائيل در غزه که در دوره نخست وزيری اهود اولمرت انجام شد و به بيش از ۱۱۰ کشته فلسطينی انجاميد، اسرائيل را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست»، نخست وزير اين کشور در واکنش به تصميم اين دانشمند گفته است: «آقای هاوکينگ اگر واقعيات را تحقيق کند تاييد خواهد کرد که اسرائيل جزيره خرد، اعتدال و اشتياق برای صلح است».

اما جروزالم پست روز دوشنبه، ۲۲ ارديبهشت، نوشت: يکی از دستياران نخست وزير اسرائيل در گفت و گو با اين روزنامه گفته است که استيون هاوکينگ نيز در ضد يهودی بودن دست کمی از ويليام شکسپير و ولتر، نويسندگان مشهور انگليسی و فرانسوی، ندارد.

اين مقام ارشد دفتر نخست وزيری اسرائيل به جروزالم پست گفته است: «چگونه می توان باور کرد که شخصيتی مانند ولتر با آن علم و دانش ضد يهودی بوده است؛ اين ستيز ولتر و ديگرانی مانند او عليه يهوديت قابل قبول نيست و نشان می دهد که دانش و هوش و دستاوردها تضمين کننده اين نيست که افراد حقيقت در باره يهوديان يا اسرائيل را قبول کنند».

روزنامه گاردين در روزهای گذشته نوشت که پروفسور نعام چامسکی روشنفکر يهودی آمريکايی در متقاعد کردن استيون هاوکينگ به خودداری از سفر به اسرائيل، بيشترين نقش را داشته است.

به نوشته گاردين، آقای چامسکی يکی از بيست نفر اساتيد سرشناس جهانی بود که در نامه به هاوکينگ نوشته بود، همان‌گونه که خريد محصولات و کالاهای ساخت اسرائيل تحريم می‌شود، تحريم آکادمی اسرائيل در جهان نيز بايد تقويت شود.

چامسکی که نوشته‌ ها و گفتارهای فراوانی عليه اسرائيل دارد، در صدر فعالان کارزار تحريم اسرائيل و مبارزه با سرمايه گذاران جهانی در اين کشور است.

تشکلی با نام بی.دی.اس که توسط فلسطينی‌ها و حاميان آنها در بريتانيا بر پا شده است، در سال‌های اخير برای تحريم اسرائيل در جهان تلاش می‌کند و با برنامه ريزی‌هايی مانند اعزام گروه‌ها و کاروان‌ها به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی، موجب جلب توجه جهانی شده است.

تشکل بی.دی.اس به تازگی توانسته است که نهادهای آکادميک زيادی را در بريتانيا به تحريم علمی اسرائيل متقاعد کند.

بی.دی.اس بويژه برای تحريم مراکز علمی، هنری و فرهنگی اسرائيلی که از شهرک نشين‌های يهودی نشين فعاليت می‌کنند يا محصولاتی که در اين شهرک‌ها توليد می‌شوند، فعاليت موفقيت آميزی داشته است.

استيون هاوکينگ يکی از مفاخر علمی مهم جهان که برخی ها او را برترين دانشمند حال حاضر دنيا می‌دانند، از زمان دستاوردهای علمی خود در مورد «سياه چاله‌ها» به شهرت رسيده است.

اين دانشمند ۷۱ ساله بريتانيايی که سه دهه صاحب کرسی کيهان شناسی و رياضيات و جاذبه کوانتوم بود، از فلج صد درصدی رنج می‌برد.

استيون هاوکينگ بزرگ ترين راز هستی را زن دانسته است و در تازه ترين اثر خود تاکيد کرده است که زندگی پس از مرگ يک افسانه است و به دور از حقيقت.

او با طرح اين انديشه که خداوند خالق جهان نيست، موجب واکنش‌های بسياری در سراسر جهان بويژه از سوی روحانيون اديان يکتاپرست شد.
XS
SM
MD
LG