لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

واکنش اسرائیل به اظهارات آیت الله خامنه ای درباره «سرزمین مقدس فلسطین»


بنیامین نتانیاهو، نخست وزير اسرائيل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزير اسرائيل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزير اسرائيل، در واکنش به اظهارات آیت الله علی خامنه ای که از «نهر تا بحر» را سرزمين «مقدس فلسطين» و تنها متعلق به فلسطينی ها ناميد، گفته است که «اظهارات آيت الله ها تنها ديدگاه تل آویو را در زمینه لزوم افزایش امنیت اسرائیل تقويت می کند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در مراسم افتتاحيه کنفرانس «حمايت از انتفاضه فلسطين» در تهران با اشاره به اقدام رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی که برای داشتن کشور مستقل فلسطين به سازمان ملل متحد متوسل شده است، گفت: «هر طرحی که بخواهد فلسطين را تقسيم کند، يکسره مردود است».

آيت الله خامنه ای با طرح ایده «نهر تا بحر» به عنوان سرزمين «مقدس فلسطين» افزود: «طرح پذيرش دولت فلسطين و به عضويت درآمدن آن در سازمان ملل، چيزی جز تن دادن به خواسته صهيونيست ها (اسرائيلی ها) و پذيرش دولت صهيونيستی (اسرائيل) در سرزمين فلسطين نيست».

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه شنبه در واکنش به اين اظهارات آيت الله خامنه ای، در بيانيه ای کوتاه نوشت: «اظهارات اهريمنی حکومت آيت الله ها (در ايران) در مورد نابودی کشور اسرائيل، ايستادگی قاطع دولت اسرائيل را در زمينه تدابير امنيتی اسرائيل و اين درخواست ما را که اسرائيل به عنوان يک کشور يهودی به رسميت شناخته شود، مورد تاکيد قرار می دهد».

آقای نتانياهو در بيانيه خود افزود: «اسرائيل به تلاش برای رسيدن به صلح، ضمن تأکيد بر لزوم تحقق شرايط برقراری صلح به خاطر تأمين آينده ای امن برای نسل های بعدی مردم اسرائيل، ادامه خواهد داد».

آيت الله خامنه ای در کنفرانس تهران، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا را نيز به شدت مورد حمله قرار داد و گفت: «برای اوباما، امنيت اسرائيل خط قرمز آمريکاست و او به خاطر آنکه دوباره رييس جمهوری آمريکا شود، مصالح بزرگ فلسطينی ها را قربانی کرده است».

رهبر جمهوری اسلامی ايران گفت که راه حل ايران برای معضل فلسطين، «نه جنگ های کلاسيک است و نه ريختن يهوديان مهاجر به دريا».

منظور رهبر ايران از تعلق «نهر تا بحر» تنها به فلسطينی ها اين است که در فاصله ميان «نهر» (رود اردن) تا «بحر» (دريای مديترانه) نبايد کشوری به نام اسرائيل وجود داشته باشد.

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس نيز که همراه با سران برخی گروه های مسلح فلسطينی ميهمان کنفرانس دو روزه تهران است، در سخنانی پس از نطق آيت الله خامنه ای، گفت که «مقاومت تنها گزينه باقيمانده است و همه گزينه های ديگر از بين رفته است».

وی افزود که «ما تا آزادی تمامی فلسطين به مقاومت پايبند هستيم».

خالد مشعل در حالی که مراجعه محمود عباس به سازمان ملل متحد برای پذيرش عضويت کامل فلسطين را اقدامی جسورانه ناميد، اما از وی نيز به سختی انتقاد کرد و گفت اين اقدام او بدون اجماع جناح های فلسطينی صورت گرفته است.

خالد مشعل همچنين آقای عباس را تلويحا فردی «ضعيف و سازشکار» ناميد و گفت: «رهبران ضعيفی که به سازش تن می دهند، مايه قوت نبوده اند بلکه قدرت از ملت و از توده فلسطينی ناشی می شود».

کنفرانس «حمايت از انتفاضه فلسطين» يا با نام ديگر آن «حمايت از ملت فلسطين درعصر بيداری اسلامی» با رياست علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران، در تهران آغاز به کار کرده است.

آقای لاريجانی در اين کنفرانس گفت: «خيزش های جاری در خاورميانه فرصت های تازه ای را برای حمايت از فلسطينی ها فراهم کرده است».

هيات هايی از مجلس ايران در ماه های اخير با سفر به نقاط مختلف جهان برای دعوت از روسای پارلمان ها به منظور شرکت در اين کنفرانس در تهران تلاش کردند.

اما عليرغم همه اين تلاش های وسيع، تنها روسای مجالس کشورهای اندکی در کنفرانس حضور يافته اند؛ از جمله از مالاوی، زنگبار، زيمبابوه، کومور، موريتانی و يا رييس مجلس سوريه که همپيمان ايران است.

برخی افراد نيز از حاميان مهم حماس در جهان، مانند جرج گالووی، نماينده چپگرای پيشين مجلس عوام بريتانيا که همواره ديدگاه های ضد اسرائيلی داشته است، ميهمان کنفرانس تهران هستند.

همايش جاری درتهران، پنجمين کنفرانس حمايت از «انتفاضه فلسطين» است.

مخالفت آيت الله خامنه ای که به عنوان نظر نهايی ايران در قبال طرح سياسی فلسطينی ها توصيف می شود در حالی است که هيات رسمی جمهوری اسلامی ايران به سرپرستی علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران و محمد خزايی، نماينده ايران در سازمان ملل، روز جمعه اول مهر به هنگام سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل که طی آن درخواست رسمی پذيرش عضويت کامل فلسطين را مطرح کرد، حضور داشتند و برای اظهارات آقای عباس بارها کف زدند و به پا خاستند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز در نيويورک گفته بود که اقدام سياسی دولت فلسطينی گام نخست در تشکيل فلسطين در سراسر اين سرزمين است در حالی که آیت الله خامنه ای اقدام آقای عباس را «يکسره مردود» ناميد.
XS
SM
MD
LG