لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

نتانیاهو: مسئله انتقال سفارت برزیل به اورشلیم تنها زمان است


ژائیر بولسانورو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو.
ژائیر بولسانورو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید برای انتقال سفارت برزیل به اورشلیم (بیت‌المقدس) تنها مسئله زمان مطرح است‌.

بنیامین نتانیاهو که در اولین سفر یک رهبر سیاسی اسرائیل به برزیل در ۷۰ سال گذشته به ریودوژانیرو رفته است، این امر را پس از آگاهی از آخرین جزئیات سیاست دولت تازه برزیل در خصوص وضعیت سفارت آن کشور در اسرائیل بیان داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۹ دی در دیدار با سران یهودیان برزیل گفت، دولت ژائیر بولسانورو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل، سفارت این کشور را به اورشلیم منتقل می‌کند و تنها تعیین موعد زمانی آن باقی است و نه اینکه آیا این کار را خواهد کرد یا نه.

رسانه‌های اسرائیل این سخنان آقای نتانیاهو را با اطمینان بیشتری بازتاب داده و به نقل از او نوشتند: «رئیس‌جمهوری برزیل به من گفت که سفارت به اورشلیم منتقل خواهد شد».

ژائیر بولسونارو که دو ماه پیش در انتخابات کشورش برنده شد، در کارزار انتخاباتی گفته بود که حامی انتقال سفارت به اورشلیم است.

با وجود این، زمانی که آقای نتانیاهو روز هفتم دی به برزیل رسید و همراه با آقای بولسونارو در آیین شب شنبه یهودیان در کنیسه ریودو ژانیرو شرکت کرد، رسانه‌های برزیل نوشتند که این کشور در آینده نزدیک سفارتش را به اورشلیم منتقل نمی‌کند.

وای.نت، یکی از رسانه‌های عمده خبری اسرائیل، نیز روز یکشنبه نوشت که «فشارهای سنگینی در برزیل بر رئیس‌جمهوری این کشور وارد می‌شود تا او از تصمیم انتقال سفارت به اورشلیم عدول کند».

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، صادرکنندگان گوشت برزیل که سالانه یک میلیارد دلار گوشت قرمز «حلال» به کشورهای عرب صادر می‌کنند، و سایر صادرکنندگان برزیلی که میلیادرها دلار انواع کالا به کشورهای مسلمان می‌فروشند، در میان کسانی هستند که از انتقال سفارت کشورشان به اورشلیم، نظر به ناخشنود شدن کشورهای عرب از این انتقال، نگران شده‌اند.

فلسطینیان با طرح این خواسته که شرق بیت‌المقدس باید پایتخت کشوری باشد که در آینده برای آنها برپا می‌شود، کشورهای جهان را از انتقال سفارت به این شهر برحذر داشته‌اند اما از زمان تغییر بنیادین در سیاست آمریکا نسبت به این امر، موضع جهانی نیز در ارتباط با اورشلیم دچار ترک‌های جدی شده است.

دونالد ترامپ در آذر ۱۳۹۶ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اردیبهشت ۱۳۹۷ نیز همزمان با جشن ۷۰ سالگی استقلال اسرائیل، سفارت آمریکا را عملا به اورشلیم منتقل کرد.

پاراگوئه که چند روز بعد از آمریکا به اقدام مشابه دست زد، بعد از انتخابات آن کشور و روی کارآمدن دولتی تازه، تصمیم دولت پیشین را نقض کرد و سفارت را به تل آویو برگرداند.

غیر از آمریکا، گواتمالا نیز سفارت خود را از خرداد ۱۳۹۷ در اورشلیم برقرار کرده است.

دولت استرالیا به تازگی غرب اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت ولی تاکید کرد که هنوز سفارت خود را به این بخش از اورشلیم منتقل نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری چک نیز در سفر ماه گذشته به اورشلیم گفت که موضع شخصی او حمایت از انتقال سفارت کشورش به اورشلیم است هر چند که دولت پراگ تاکید کرد که چنین تصمیمی گرفته نشده است.

روسیه نیز در دوره اخیر چند بار از غرب اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل نام برده است.

بنیامین نتانیاهو برای شرکت در آیین سوگند ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو به ریو دو ژانیرو رفته است. او و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بلندپایه‌ترین مهمانان خارجی دعوت شده به این آیین هستند، که روز سه‌شنبه ۱۱ دی برگزار می‌شود.

هر چند سفر نتانیاهو به برزیل بلافاصله بعد از پیروزی آقای بولسونارو در انتخابات آن کشور تعیین شد، اما نتانیاهو در تلاش است تا از استحکام مناسبات دو جانبه و تصمیم برزیل به انتقال سفارت به اورشلیم، به عنوان یکی دیگر از برگ‌های برنده در انتخابات پارلمانی ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ در اسرائیل بهره‌برداری کند.

به گزارش وای.نت، یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی برزیل در هفته‌های آینده به اسرائیل سفر می‌کند و دیدار رسمی آقای بولسونارو از اسرائیل تا ماه مارس، سه ماه دیگر، عملی خواهد شد هر چند که آقای نتانیاهو گفت، از رهبر برزیل قول گرفته که این دیدار زودتر انجام شود.

همه شواهد نشان می‌دهد که شتاب آقای نتانیاهو در سفر رئیس‌جمهوری برزیل به اسرائیل نیز با انتخابات پارلمانی این کشور ارتباط دارد. او می‌خواهد در اوج کارزار انتخاباتی‌اش، به عنوان رهبری که موجب تغییر سیاست کشورهای عمده جهان نسبت به اسرائیل شده، خود را در نگاه رای‌هندگان اسرائیلی به تصویر بکشد.

پسران آقای بولسونارو مدت‌ها پیش از پیروزی پدرشان در انتخابات آن کشور، از اسرائیل دیدار کرده و دوستان زیادی در میان شخصیت‌های این کشور یافته‌اند.

تصاویر پسران آقای بولسانورو در حالی که پیراهن‌هایی با آرم موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، و ارتش اسرائیل را بر تن دارند، همزمان با کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل منتشر، و نشانی از قریب‌الوقوع بودن گردش به راست در سیاست برزیل نسبت به اسرائیل در دوران ریاست‌جمهوری آقای بولسونارو تلقی شد.

اسرائیل و برزیل هر چند همواره مناسبات کامل سیاسی داشته‌اند اما تا پیش از پیروزی آقای بولسونارو، دولت‌های چپگرای آن کشور، در زمره دوستان نزدیک به حکومت‌های عمدتا چپ آمریکای لاتین و برخودار از مناسبات نزدیک با فلسطینیان و برخی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شدند.

آقای نتانیاهو در حالی همراه با خانواده‌اش راهی دیدار رسمی از برزیل شده که دولت او از هفته گذشته، بعد از انحلال دوره کنونی کنست، مجلس اسرائیل، دولت انتقالی و گذار محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG