لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

بنیامین نتانیاهو: جنگ تمدن‌ها میان نیروهای خیر و شر در جریان است


بنیامین نتانیاهو بر فراز ناو هواپیمابر جرج هربرت واکر بوش
بنیامین نتانیاهو بر فراز ناو هواپیمابر جرج هربرت واکر بوش

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۱۲ تیر با حضور بر عرشه ناو آمریکایی جرج هربرت واکر بوش در بندر حیفا گفته است، در حال حاضر «جنگ تمدن‌ها میان نیروهای خیر و شر در دنیا در جریان است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو آمریکا را رهبر اردوگاه خیر در «جنگ تمدن‌ها» توصیف کرده است.

او ناو آمریکایی جرج بوش را نیز نماد این جنبه، و لنگر گرفتن آن در ساحل اسرائیل «نماد آزادی» نامیده است.

ناو یاد شده آمریکایی روز دهم تیر در چارچوب «همکاری‌های امنیتی و نظامی آمریکا و اسرائیل» به حیفا رسید.

این نخستین بار در ۱۷ سال گذشته است که یک ناو نظامی آمریکا در اسرائیل لنگر می‌اندازد.

نخست‌وزیر اسرائیل به فرمانده و خدمه ناو آمریکایی گفته است: «زمانی که نوه‌های شما بپرسند در دوره جنگ تمدن‌ها کجا بودید، خواهید گفت در خط مقدم، و نوه‌ها سپاسگزار شما خواهند شد، همان‌گونه که اکنون اسرائیل از شما تقدیر می‌کند».

وی در بازدید از این ناو، «همکاری‌های خیره‌کننده اطلاعاتی» کشورش با آمریکا را ستوده است.

به گزارش وای.نت، دیوید فریدمن سفیر آمریکا در تل‌آویو گفته است، آمدن ناو جرج واکر بوش به اسرائیل و این واقعیت که نتانیاهو نخستین رهبر جهانی است که از آن بازدید می‌کند، نشانگر روابط مستحکم آمریکا و اسرائیل است.

دیوید فریدمن، نتانیاهو را در این بازدید، یک روز پیش از جشن‌های استقلال آمریکا، همراهی کرده است.

همچنین بر اساس گزارش وای.نت، دریاسالار میشل هیوارد فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا در اروپا در این مراسم گفته است، حضور ناو در اسرائیل نشان آمادگی آمریکا برای عمل به تعهدات در قبال دوستان و همپیمانانش است.

نمایی از ناو جرج هربرت واکر بوش
نمایی از ناو جرج هربرت واکر بوش

همچنین به نوشته روزنامه جروزالم پست، ییسرائل کاتز وزیر امور اطلاعاتی اسرائیل که روز یکشنبه از این ناو بازدید کرد، حضور آن در سواحل اسرائیل را در راستای مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی، ترور و ایران «بسیار مهم» دانسته است.

کاتز افزوده بود، «ایران دارد حضورش در سوریه و از جمله یک بندر در مدیترانه را به یک واقعیت مبدل می‌کند و حزب‌الله نیز زرادخانه سلاح‌های دقیق خود را می‌سازد».

به دلیل طول ۳۳۳ متری و کوچک بودن نسبی بندر حیفا، ناو جرج بوش نتوانسته است به طور کامل لنگر بیندازد بلکه در نزدیکی ساحل توقف کرده است.

بندر حیفا در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی لنگرگاه کشتی‌های جنگی پایگاه ششم دریایی آمریکا بود اما با آغاز انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰، پایگاه آمریکایی به امیرنشین‌های خلیج فارس انتقال یافت.

مشخصات ناو جرج هربرت واکر بوش

ناو جرج بوش، پیشرفته‌ترین و در عین حال، گرانترین ناو آمریکایی است که سال ۲۰۰۹ با هزینه شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شد.

ناو با ۵۷۰۰ خدمه، با بیست طبقه از سطح آب و دارای دو کوره هسته‌ای، حامل ۸۰ جنگنده با باند پرواز ۲۰۰ متری است.

بالگردهای دریایی «سیهوک»، هواپیماهای ترابری «گرومن سی‌دو»، هواپیمای تجسسی هوک‌ ای و جنگ‌افزارهای پیشرفته متفاوت، از دیگر توانایی‌های ناو جرج بوش است.

دو هفته پیش زمانی که ناو در راه رسیدن به اسرائیل بود، یک جنگنده اف- ۱۸ که از عرشه آن برخاست، یک فروند جنگنده سوخوی ۲۲ ارتش سوریه را ساقط کرد؛ این نخستین اقدام یک ناو آمریکایی در ساقط کردن یک جنگنده متخاصم از سال ۱۹۹۹ بود.

آمریکا سوخوی سوری را متهم کرده بود که در نزدیکی نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه اقدام به بمباران کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، جنگنده‌های ناو جرج هربرت واکر بوش به طور روزانه مواضع داعش را در سوریه و عراق هدف قرار می‌دهند و تقریبا هر روز ۲۰ تا ۲۵ سورتی پرواز، بویژه در رقه سوریه و موصل در عراق دارند.

XS
SM
MD
LG