لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

نتانياهو: اسرائيل آماده اقدام شديدتر عليه حملات راکتی از نوار غزه است


راکت پراکنی از نوار غزه به مناطق اسرائیلی هم مرز با آن، زندگی در این بخش ها را مختل کرده است.
راکت پراکنی از نوار غزه به مناطق اسرائیلی هم مرز با آن، زندگی در این بخش ها را مختل کرده است.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه، بيستم آبان ماه، در نشست دولت خود گفت: «در برابر خطراتی که دوباره دامنگير زندگی مردم ما در جنوب کشور شده است، دنيا متوجه باشد که ما دست روی دست نخواهيم گذاشت».

اسرائيل می گويد در طول شنبه شب تا ظهر يکشنبه بيش از هفتاد فروند راکت و خمپاره به خاک اين کشور اصابت کرده است که به زخمی شدن سطحی سه اسرائيلی و وارد شدن شوک به دو شهروند ديگر شده است.

يک کارخانه اسرائيلی در شهر سدروت که مستقيما راکت به آن اصابت کرد، خسارت زيادی ديده است.

نخست وزير اسرائيل با اشاره به اين حملات گفت دولت وی باکی نخواهد داشت که در صورت لزوم «واکنش تندتری» نشان دهد و «وضع را وخيم ترکند» و افزود: «ارتش همچنان به حملات به غزه ادامه می دهد و سازمان های مسلح فلسطينی متحمل ضربات جدی شده اند».

همزمان، سيلوان شالوم معاون نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه در مصاحبه با راديوی اين کشور، سران حماس و سايرسازمان های فلسطينی را تهديد کرد و گفت: «درصورت تشديد حملات به اسرائيل، می توان سوء قصد به سران حماس و ساير گروهها را از سر گرفت».

اسرائيل و باريکه غزه در شبانه روز گذشته يک بار ديگر شاهد تشديد تنش ميان خود بوده اند. از يکسو سازمان های مسلح فلسطينی از غزه به شليک راکت به سوی جنوب اسرائيل ادامه داده اند و از سوی ديگر، اسرائيل به حملات هوايی تلافی جويانه ای عليه مقرها و اهداف تشکل های فلسطينی در غزه دست زده است.

دور تازه حملات از بامداد شنبه بيستم آبان تشديد شد؛ ابتدا شليک يک راکت ضد تانک به سوی يک جيب نظامی اسرائيل در نزديکی يک مقر اسرائيلی در گذرگاه «کارنی» يک سرباز اين کشور را به طور بسيار وخيم زخمی کرد و نيز سه مجروح ديگر بر جای نهاد.

بلافاصله پس از اين شليک، حملات هوايی و زمينی اسرائيل عليه غزه آغاز شد. گفته می شود سربازی که به شدت زخمی شده است «در آستانه مرگ» قرار دارد.

در کنار آتشباری زمينی توپخانه اسرائيل به سوی بخش هايی از هدف های شبه نظاميان در بخش های شرقی و جنوبی غزه، نيروی هوايی اسرائيل حملاتی را انجام داد که در آن دو فلسطينی کشته و شمار ديگری از عابران زخمی شدند.

اسرائيل روز آدينه نوزدهم آبان نيز يک حمله هوايی در غزه انجام داد که آن را عليه «يک تونل فعاليت های مسلحانه» وابسته به تشکل های فلسطينی توصيف کرد.

«يگان های عزالدين قسام»، شاخه نظامی حماس، برای دومين بار در ماه گذشته مسئوليت بخشی از حملات راکتی روزهای شنبه و يکشنبه به اسرائيل را برعهده گرفته است.

حماس در سال های اخير عمدتاً نوعی از آرامش و تفاهم نانوشته با اسرائيل را رعايت می کرد.

دور پيشين حملات راکتی که دو هفته قبل و بلافاصله پس از سفر تاريخی امير قطر به غزه صورت گرفته بود، با ميانجی گری حکومت جديد مصر به پايان رسيد و طرفين آتش بس نانوشته ای را رعايت می کردند.

در طول روز يکشنبه مدارس در بسياری از مناطق اسرائيلی نشين نزديک به مرز با غزه از بيم عواقب احتمالی راکت پرانی ها به سوی مدارس، بسته شد و حالت اضطراری تجديد گرديد و امور زندگی در آنجا مختل شده است.

در طرف فلسطينی، حماس نيروهای امنيتی خود را از مقرهای رسمی بيرون برده است تا از عواقب حملات هوايی ارتش اسرائيل در امان بمانند.

حماس همچنين مدارس فلسطينی را که در نزديکی جداره مرزی با اسرائيل هستند، در طول روز يکشنبه تعطيل کرده است.

منابع خبری فلسطينی و منابع بيمارستانی در غزه می گويند که حملات اسرائيل تا ظهر روز يکشنبه شش کشته در پی آورده و بيش از چهل فلسطينی ديگر نيز در اين حملات مجروح شده اند.

شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطين نيز با پذيرش مسئوليت بخشی از حملات راکتی به اسرائيل، به هواداران خود «بشارت» داده است که برای نخستين بار از نوع راکت های اس.کی.هشت SK-۸ استفاده کرده و فيلم ويديويی از نيروهايش در حال شليک اين نوع راکت را در وبسايت خود نيز منتشر کرده است.

اسرائيل می گويد که دو کشته از شش کشته حملات اسرائيلی به غزه در شبانه روز گذشته، اعضای شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطين بود، که اين سازمان، عضويت آنها را تأييد کرد.

شاخه نظامی «کميته های مقاومت مردمی» و همچنين چند تشکل کوچک تر فلسطينی، هر يک مسئوليت شماری از حملات راکتی و خمپاره اندازی ها به سوی اسرائيل را پذيرفته اند.

يک بيانيه «کميته های مقاومت مردمی» روز يکشنبه اسرائيل را تهديد کرد که اگر به «تجاوزات خود ادامه دهد، مقاومت اسرائيل را با توان جديدی که به دست آورده است، غافلگير خواهد کرد» اما از دادن توضيح بيشتر خودداری کرد.

سخنگوی «کميته های مقاومت مردمی» همچنين گفت «اتاق جنگ» تشکل های فلسطينی روز يکشنبه برای همآهنگی در مورد واکنش نسبت به اسرائيل در غزه تشکيل جلسه داده است.

با وجود تشديد حملات متقابل، ناظران ارزيابی می کنند که مصر نيز اين بار برای برقراری دوباره آرامش به ميانجی گری بپردازد.
XS
SM
MD
LG