لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

«اتهام جدید عبدالفتاح سلطانی؛ دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ»


عبدالفتاح سلطانی در شش سال گذشته، چهار بار بازداشت شده است.
عبدالفتاح سلطانی در شش سال گذشته، چهار بار بازداشت شده است.
پس از گذشت يک ماه از بازداشت عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، خانواده وی موفق شدند تا با او در زندان اوین دیدار کنند.

مائده سلطانی، دختر این وکیل سرشناس درباره این دیدار و اتهام های جدیدی که علیه پدرش مطرح شده است به رادیو فردا چنین گفت:

مائده سلطانی: مادر من به همراه بقيه اعضاء خانواده و مادربزرگم، روز يکشنبه توانستند به مدت ده دقيقه با پدرم يک ملاقات حضوری داشته باشند. البته اين ملاقات در حضور داديار و بازپرس پرونده صورت گرفت.

گفت و گوی شهرام میریان با مائده سلطانی درباره اتهام جدید در پرونده پدرش، عبدالفتاح سلطانی.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00
لینک مستقیم


به پدر شما طی يک ماه اخير چه اتهاماتی تفهيم شده است؟

به پدرم تا الان چهار اتهام تفهيم شده است، سه تا از اين اتهامات، از جمله اتهاماتی بود که پيش از اين هم با آنها مواجه بود. ساير اعضا کانون مدافعان حقوق بشر هم با اين اتهامات مواجه بودند، يعنی اتهام مشارکت در تاسيس کانون مدافعان حقوق بشر، تبليغ عليه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی، از جمله اتهاماتی بوده است که تقريبا همه اعضا کانون مدافعان حقوق بشر، مثل خانم نسرين ستوده، آقای سيف زاده و ساير اعضا بازداشتی اين کانون، با آنها مواجه بوده اند.

اما اتهام چهارم که برای ما خيلی عجيب و جديد بود و به پدرم تفهيم شده است، تحصيل مال نامشروع از طريق جايزه حقوق بشر شهر نورنبرگ بود.

يعنی دريافت اين جايزه حقوق بشری به عنوان تحصيل مال حرام تلقی شده است؟

بله. اصلا چنين اتهامی وجود ندارد که کسی به خاطر فعاليت های حقوق بشردوستانه اش مورد تقدير قرار گرفته، متهم قلمداد شود.

اين جايزه از سوی دفتر حقوق بشر شهر نورنبرگ، دو سال پيش، يعنی در سال ۲۰۰۹ به پدر من تعلق گرفت. که البته پدر من هيچ گاه نتوانست برای دريافت اين جايزه از ايران خارج شود، اما امروز او را بابت دريافت اين جايزه متهم می کنند.

در شش سال اخير، اين چهارمين بار است که پدر شما راهی زندان شده می شود. فکر می کنيد که آقای سلطانی کی آزاد می شوند؟

کلا از لحاظ قانونی، اين بار که پدرم برای بار چهارم دستگير شده اند، آخرين دفاع توسط داديار از خودشان گرفته شده است و تحقيقات پرونده نيز تمام شده است. اصولا و طبق روال قانونی ايشان می توانند با يک قرار وثيقه، آزاد بشوند و در کنار خانواده باشند.

تحقيقاتی که در مورد پدرم لازم بوده و بازجويی هايش انجام شده است و پرونده اش بايد به دادگاه ارجاع داده شود و پدرم بايد منتظر تاريخ و احضارنامه برای تشکيل دادگاه باشند.

اينکه حالا ايشان چند مدت ديگر در زندان باقی خواهد ماند؟ سوالی است که خود ما هم از مسئولان داريم چون اگر پدرم با توجه به اينکه تحقيقات پرونده تمام شده است، از اين لحظه به بعد، همچنان در زندان بماند، بازداشت ايشان غير قانونی خواهد بود.

ما منتظريم که به زودی پدرم با يک قرار، که می تواند قرار کفالت باشد يا قرار وجه التزام، آزاد بشوند، چون دليلی وجود ندارد که الان ديگر ايشان کماکان در بازداشت به سر ببرند.
XS
SM
MD
LG