لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

نگاه تازه؛ پناهندگی، واژه ای آشنا برای ایرانیان


پناهنده و پناهندگی هنوز هم واژگانی آشنا برای ایرانیان به شمار می روند.


شرایط اجتماعی و سیاسی ایران در سال های نه چندان موج بزرگی از ایرانیان را برای آغاز یک زندگی تازه راهی کشورهای اروپایی و آمریکا کرد. اما هیچ گاه از حرکت این موج کاسته نشد.


با این وجود در سال های اخیر به اعتقاد بسیاری از فعالان در زمینه حقوق پناهندگان قوانین کشورهای پناهنده پذیر تغییراتی به خود دیده است؛ تغییراتی که نتایج آن برای کسانی که خانه و کاشانه را در سرزمین مادری رها کرده اند رضایت بخش نیست.


در برنامه «نگاه تازه» این هفته به سراغ آن هایی رفته ایم که همچنان روی لبه تیغ قبولی یا رد پناهندگی حرکت می کنند.


به ترکیه، لنگرگاه اصلی پناهندگان می رویم. امیر، جوانی دانشجو است که می گوید به دلیل مشکلات مذهبی از ایران به ترکیه گریخته است. امیر که همچنان در انتظار پاسخ درخواست پناهندگی اش به سرمی برد درباره وضعیت پناهندگان در این کشور می گوید: «اجازه کار کردن ندارید، اگر بروید کار کنید با کمترین حقوق بیشترین کار را از شما می کشند و بعد هم اگر حقوقتان را ندهند نمی توانید به پلیس شکایت کنید. باید صبر کنید تا آن تاریخی که سازمان ملل به شما داده بروید و مشکلتان را بگویید.»


امیر می گوید که با وجود اجاره های سرسام آور، پناهندگان هیچگاه نمی توانند در قسمت خوب شهر خانه ای بگیرند. او که هفده ماه گذشته را با مشکلات گوناگون دست وپنجه نرم کرده است، می گوید: «اینجایی که هستم با تمام مشکلاتی که دارم همین تلفن دست من هست یکی می تواند به من آزادانه زنگ بزند و من صدایش را بشنوم می توانم آزادانه بیرون بروم ولی توی ایران اصلا نمی دانم کجا بودم.»


الهام، پناهجوی دیگری است که به نسبت امیر از وضعیت بهتری برخوردار است. الهام هم ابتدا به ترکیه رفته و از آنجا توسط قاچاقچیانی که پناهندگان را از مرزها عبور می دهند در آلمان پناه گرفته است.


او از این قاچاقچیان با عنوان «منجی» نام می برد.


در این برنامه، حمید نوذری، مسئول انجمن پناهندگان ایرانی در برلین نیز به بررسی مسایل پناهندگان ایرانی می پردازد و از موانعی سخن می گوید که امروزه اغلب پناهندگان با آن روبه رویند.


آقای نوذری می گوید: «تصور مسئولان امور پناهندگان ایرانی امروز از پناهندگی سیاسی هنوز مبتنی بر برداشت های کلاسیک از این موضوع است. و سئوال و جواب هایی که از پناهندگان جوان پرسیده می شود شبیه یک آزمون سیاسی است. و جواب متزلزل دادن به هر کدام از این پرسش ها می تواند متقاضی پناهندگی را از هدفش دور کند.»


مشروح برنامه «نگاه تازه» را می توانید در همین صفحه بشنوید.


برنامه نگاه تازه روزهای شنبه ساعت 21 و دوشنبه ساعت 19 به وقت ایران پخش می شود.


برای تماس با این برنامه می توانید با شماره 0042 02 21 12 41 14 تماس بگیرید و یا به ایمیل javanan@radiofarda.com پیغام های خود را ارسال کنید.

XS
SM
MD
LG