لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

راه‌اندازی یک سیستم جدید در وزارت امور خارجه آمریکا برای دریافت ویزا


وزارت امور خارجه آمريکا به تازگی سيستم جديدی را برای دريافت انواع ويزا راه اندازی کرده است تا متقاضيان بتوانند از آن طريق برای پر کردن فرم‌های مخصوص و پرداخت هزينه ويزا اقدام کنند.

شهروندان ايرانی همچنين می‌توانند با استفاده ازاين سيستم برای انجام مصاحبه ويزا يکی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکيه و يا ارمنستان را انتخاب کنند.

سارا گرو، از مسئولان فارسی زبان امور کنسولی وزارت امور خارجه آمريکا، در گفت‌وگو با راديو فردا درباره جزئيات استفاده از اين سيستم جديد توضيح می دهد.

سارا گرو: وزارت امور خارجه آمريکا در نظر دارد با استفاده از سيستم جديد برای گرفتن يک وقت مصاحبه و پرداخت کردن هزينه برای ويزا، خدمات بهتری را به متقاضيان ارائه کند. اين سيستم جديد راحت تر بوده و می‌توان تمامی مخارج ويزا را در يک مبلغ واحد در اين سيستم پرداخت کرد که برای متقاضيان ارزان‌تر خواهد بود.

همان طور که قبلا بود متقاضيان بايستی فرم درخواست ويزا را قبل از مصاحبه پر کنند و همچنين می‌توانند اين فرم را از طريق اينترنت به دست آورده و يا به صورت آنلاين در وبسايت و يا به يک مرکز تلفن زنگ بزنند و با استفاده از يک کرديت کارت بين المللی، هزينه مصاحبه خود را پرداخت نمايند.

يا اينکه از طريق همان وبسايت يا مرکز تلفن می‌توانند در يکی از مکان‌هايی که مامورين کنسولی به زبان فارسی هم مسلط هستند، مثل آنکارا، دبی و يا ايروان وقت مصاحبه بگيرند و همان جا مشخص می‌شود که در کدام يک از اين مکان‌ها می‌توانند زودتر وقت مصاحبه حضوری بگيرند.

ممکن است آدرس اين وبسايت را اعلام کنید؟

WWW.usvisa-info.com

متقاضيان خودشان درخواست می‌دهند که مايلند مصاحبه‌شان در کدام شهر انجام شود يا اينکه شما محل مصاحبه را تعيين می‌کنيد؟

نه ما تعيين نمی‌کنيم. بلکه متقاضيان بايد خودشان تصميم بگيرند. متقاضی می‌تواند از طريق اينترنت و خيلی آسان به وبسايت جديد ما سر بزند و از آن جا می‌تواند انتخاب کند که کداميک از آن کنسولگری‌ها يا سفارتخانه‌ها وقت زودتر و مناسب‌تری برای آنها در نظر خواهد گرفت.

با استفاده از اين سيستم مدت زمانی که متقاضی بايد برای دريافت جواب منتظر باشد، تقريبا چند هفته يا چند ماه است؟

بستگی به مصاحبه دارد. متقاضی بايد فرم را پر و هزينه ويزا را نيز پرداخت کند تا برای او وقت مصاحبه در نظر گرفته شود و بعد از آن به کنسولگری يا سفارت مراجعه می‌کند و مصاحبه او انجام می‌شود.

مصاحبه با متقاضی چند دقيقه طول می‌کشد و بعد از آن برای برخی از متقاضيان سه روز بعد از مصاحبه ويزا صادر می‌شود و بعضی از مردم يک وقت ديگر مصاحبه دارند و برای گروه دوم اين پروسه تقريبا شش يا هفت هفته طول می کشد.

متقاضيان قرعه کشی گرين کارت يا کارت سبز هم از اين سيستم استفاده می‌کنند يا اينکه از سيستم قديمی پيروی می‌کنند؟

همه متقاضيان ويزا بايد از اين سيستم جديد استفاده کنند. يعنی هر کسی که متقاضی ويزای آمريکاست بايد از اين رويه جديد پيروی کند.

متقاضيان ويزای مهاجرتی يا لاتاری بايد وقت مصاحبه را همان طوری که در سيستم قديمی از کنسولگری آمريکا دريافت می‌کردند، بگيرند. ولی کسانی که می‌خواهند تاريخ مصاحبه را عوض کنند بايد با همان مرکز تلفن يا وبسايتی که قبلا به آن اشاره کردم تماس بگيرند.

خانم گرو، امسال به چند نفر از متقاضيان ايرانی قرعه کشی گرين کارت ويزا داده خواهد شد و آيا تمام کسانی که سال گذشته قبول شدند، برای دريافت کارت‌شان اقدام کردند؟

دقيقا اين را نمی‌دانيم چون يک رقم مشخصی برای ايرانی‌ها وجود ندارد بلکه برای سراسر دنيا ۵۰ هزار ويزا صادر می‌شود. ولی شايد حدود چهار هزار يا چهار هزار و ۵۰۰ ايرانی می‌توانند ويزای لاتاری دريافت کنند. ما ايرانی‌ها را تشويق می‌کنيم که هر چه زودتر مدارک‌شان را ارائه کرده و زود برای مصاحبه مراجعه کنند. کسانی که در قرعه کشی ۲۰۱۲ پذيرفته شده ولی برای مصاحبه مراجعه نکرده اند متاسفانه نمی‌توانند ديگر اقدام کنند.

آخرين سوال اين است که در اين زمينه چه توصيه‌هايی برای متقاضيان ايرانی داريد و اصولا در پاسخگويی به مراجعه کنندگان ايرانی با چه مشکلاتی روبرو هستيد؟

در طول هفته‌های اخير تعداد سوالاتی که از طريق ايميل و فيس بوک و توئيتر در مورد لاتاری گرفته‌ام افزايش يافته است. به نظر می‌رسد که همه می‌خواهند بدانند چه چیزی باعث می‌شود که افراد انتخاب شده در قرعه کشی و در موقع مصاحبه رد شوند.

اين افراد در زمانی که از طريق اينترنت ثبت نام می‌کنند يک اطلاعيه در وبسايت وجود دارد که بر اساس آن می‌گويد که همه متقاضيان بايد تمام اطلاعات خودشان و تمامی اعضای خانواده‌شان را پر کنند و حتی بايد اطلاعات اعضای خانواده‌شان را که قصد سفر کردن به آمريکا را ندارند نيز ارائه بدهند.

متاسفانه خيلی از مردم به اين نکته بسيار مهم توجه نمی‌کنند. بعد از اينکه در قرعه کشی انتخاب شدند، سعی می‌کنند اعضای خانواده را به ليست خودشان اضافه کنند. در اين شرايط حتی اگر متقاضی انتخاب شده باشد و حتی اگر جی سی سی برای اين شخص متقاضی دعوتنامه فرستاده باشد، با وجود اين در مصاحبه رد خواهند شد.

متقاضی فقط در زمان مصاحبه از اين موضوع با خبر خواهد شد. همان طور هم اگر در نوشتن محل تولد خودش اشتباه کرده باشد، احتمالا رد خواهد شد. اين مسئله خيلی در زمان مصاحبه برای همه ناراحت کننده است، هم برای متقاضی و هم برای ما.

ولی قانون در اين نقطه خيلی واضح و سخت گيرانه است و امکان تجديد نظر در آن وجود ندارد و حتی اگر متقاضی در اين مورد چانه بزند باز هم نمی‌شود برای آن کاری کرد.
XS
SM
MD
LG