لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

هشدارهای تازه به سران «جنبش سبز»؛ جنگ روانی یا تهدید مخالفان؟


مهدی کروبی (راست) همراه با میر حسین موسوی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری دهم
مهدی کروبی (راست) همراه با میر حسین موسوی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری دهم
سه روز پس از هشدارهای آيت الله خامنه ای به رهبران مخالفان، حسن فيروز آبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح، در يک سخنرانی گفت که «مير حسين موسوی در فضای مجازی ترتيب داده شده از سوی آمريکا، انگليس، رژيم صهيونيستی و ضد انقلاب اسير شده است و به سوی هلاکت پيش می رود.»

به گزارش خبرگزاری های ايرنا و فارس، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح در مورد مهدی کروبی، ديگر رهبر مخالفان، نيز گفت: «شيخ اصلاحات نيز در توهم رياست جنبش منزوی شده است.»

وی در عين حال اقدام به تقسيم بندی ميان اصلاح طلبان کرد و گفت: «اصلاح‌ طلبان ميانه‌ رو به مرور به سمت نظام و خط امام تمايل پيدا کرده ‌اند و راهبرد جديد آنان ظاهرا کار در چارچوب نظام است.»



محمد علی توفيقی، تحليلگر سياسی و روزنامه نگار در پاريس، درباره سخنان حسن فيروز آبادی به راديو فردا می گويد: «می توان سخنان آقای فيروز آبادی را در راستای جنگ روانی ارزيابی کرد. به رغم همه ادعاهای حاکميت مبنی بر اين که جنبش سبز را از بين برده اند يا به قول خودشان فتنه را خاموش کرده اند، اين طور نيست و جنبش در سطوح رهبری و زير پوست اجتماع ادامه پيدا کرده است. اکنون که در آستانه سالگرد وقايع پس از انتخابات هستيم حاکميت به شدت نگران از کنترل خارج شدن اوضاع است، به همين دليل جدای از اين که نيروهای بسيج را به بهانه گرامی داشت سالگرد درگذشت بنيانگذار جمهوری اسلامی به تهران و برخی از شهرهای بزرگ گسيل کرده، با اين ترفندها قصد دارد در سطوح رهبران با خط کشی های کاذب تفرقه را القاء کند و بدنه اجتماعی را نسبت به رهبران و آينده جنبش سبز بدبين کند.»

پيشتر آيت‌ الله خامنه‌ای در مراسم بيست و يکمين سالگرد درگذشت آيت‌الله خمينی، با هشدار به رهبران مخالفان گفته بود ملاک حال فعلی افراد است، نه گذشته آنها.

وی همچنين گفت: برخی با هواپيمای امام و با همراهی امام از پاريس به ايران آمدند، اما در زمان امام به خاطر خيانت اعدام شدند.
آيت الله خامنه ای افزود: «بعضی از دورانی که امام در نجف بود با ايشان ارتباط داشتند و در ابتدای انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند، اما بعد رفتار و موضع‌گيری آنها موجب شد که امام آنان را طرد کرد.»

به رغم همه ادعاهای حاکميت مبنی بر اين که جنبش سبز را از بين برده اند يا به قول خودشان فتنه را خاموش کرده اند، اين طور نيست و جنبش در سطوح رهبری و زير پوست اجتماع ادامه پيدا کرده است. اکنون که در آستانه سالگرد وقايع پس از انتخابات هستيم حاکميت به شدت نگران از کنترل خارج شدن اوضاع است، به همين دليل، با اين ترفندها قصد دارد در سطوح رهبران با خط کشی های کاذب تفرقه را القاء کند.

محمد علی توفیقی، روزنامه نگار در پاریس
رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود رويدادهای اخير را با تاريخ صدر اسلام مطابقت داد و گفت :« گرچه طلحه و زبير از ياران پيامبر اسلام بودند، اما امام علی به جنگ آنها رفت.»

محمود تهرانی، خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی در پاريس، با اشاره به اين که حکومت جمهوری اسلامی ايران از ابتدا قرائت ويژه ای از دين اسلام را پايه گذاری کرده و تا کنون آن را حفظ کرده است، به راديو فردا می گويد: «اکنون اعتقاداتشان و مذهبی که درست کرده و بر اساس آن رژيم را پايه گذاری کردند، باورشان شده است. علی خامنه ای در نماز جمعه، خودش را به امام علی و صدر اسلام تشبيه کرد. يعنی آنها جانشين پيامبر و امامان شيعه هستند و اسلام در اختيار آنها است.»

تهديدها عليه آقايان موسوی و کروبی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به ويژه آيت‌الله خامنه‌ای از زمان شکل ‌گيری اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری خرداد ۸۸ تازگی ندارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنين با هدف زمينه‌چينی برای مقابله با رهبران اصلاح‌طلبان که همگی در زمان رهبری آيت‌ الله خمينی از ياران نزديک وی به شمار می‌آمدند، در يک سال گذشته مواضع و تحرکات آنان را بر خلاف راه و روش آيت‌ الله خمينی معرفی و آنها را به خط گرفتن از آمريکا و بريتانيا متهم کرده‌اند.

محمود تهرانی در اين زمينه می گويد: «از بيت رهبری نقل قول شده که پرسيده اند آيا شخص رهبری از جريانات يک سال اخير، سرکوب مردم، تظاهرات و اعدام ها اطلاع دارد؟ جواب اين بوده که ايشان از نزديک تمام اين مسايل را زير نظر دارد. پرسيده شده که چرا چنين برخوردهای شديدی انجام شده و جواب اين بوده که ما تا به حال با رحم برخورد کرده ايم و بايستی از اين بيشتر به سرکوب ها شدت می داديم. احتمالا اگر مقاومت جهانی و مقاومت مردم نبود، شديدتر از اين برخورد می کردند.»

در اين ارتباط مقام‌های امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی با انتساب برخی از بازداشت شدگان به گروه‌هايی از قبيل مجاهدين خلق و انجمن پادشاهی، برای برخی از آنان حکم اعدام صادر کردند که در مواردی اين احکام به اجرا در آمد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG