لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

بررسی روزنامه های صبح يکشنبه ايران


روزنامه کيهان، در سرمقاله روز یکشنبه خود با عنوان«هم آهنگی با بيگانه؟» روزنامه ها و برخی از منتقدان دولت را به دليل انتشار اخبار مربوط به «نا آرامی های پس از سهمیه بندی بنزين» به همراهی با بيگانگان متهم کرده است.


اين روزنامه در عين حال ادعا کرده که منتقدان داخلی دولت در پوشش اخبار اعتراضات مردم به سهميه بندی ناگهانی بنزين « از بيگانگان و دست نشاندگان تندتر رفتند.»


نويسنده کيهان، اعتراضات در شب اول اجرای سهميه بندی بنزين را«زمينه چينی های ضد انقلاب» ناميده و اصلاح طلبان را متهم به بزرگنمایی اين ناآرامي ها کرده است.


اين روزنامه در انتهای سرمقاله خود، منتقدان دولت را تهديد کرده که «بايد منتظر سرنوشت عبرت انگيزی باشند.»


روزنامه اعتماد ملی، عنوان اصلی خود را به «افزايش فشارها» بر رسانه های منتقد دولت اختصاص داده است.


به نوشته اين روزنامه، همزمان با افزايش فشارها بر رسانه های منتقد دولت، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز بار ديگر از وجود «کودتای خزنده» در مطبوعات خبر داده و گفته است:« تعبير کودتای خزنده متناسب با موضوع است. وقتی مي گوييم کودتای خزنده در رسانه، يعنی اينکه شخصی در چارچوب يک اقدام براندازانه حرکت مي کند، تعبير ما از کودتا اين گونه نيست که عده ای در پادگان جمع شده اند و قصد حمله دارند.»


اعتماد ملی، در سرمقاله خود نيز نوشته است که « سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار اظهارات مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری و ديگر نزديکان دولت موجب بيم و اميد است.»


اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده که مطبوعات مستقل ايران اگر به هر صفتی متصف باشند،« دشمن، کودتاچی و ستون پنجم استکبار» نيستند .


روزنامه جمهوری اسلامی، به نقل از مدير عامل سازمان تاکسيرانی تهران از اجرای طرح ضربتی شناسایی تاکسيرانان متخلف خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، حسين تيموری کرمانی گفته که « گشت های مشترک سازمان تاکسيرانی و پليس راهنمايی و رانندگی شهر تهران طی طرحی ضربتی تاکسيرانانی را که به دليل سهميه بندی بنزين کرايه ها را گران کرده اند، شناسايی می کنند.»


جمهوری اسلامی، در خصوص نحوه اجرای اين طرح نيز نوشته است:« در اين طرح مشترک ماموران پليس به طور اتفاقی جلوی تاکسی ها را می گيرند و از مسافران کرايه اعلام شده توسط راننده را می پرسند و چنانچه رانندگان تخلف کرده و رقمی بيشتر از حد تعيين شده خواسته باشند در همان جا ماموران می توانند کارنامه تاکسی و کارت سوخت فرد خاطی را باطل کنند. »


روزنامه رسالت، در خبری از تبعات سهميه بندی بنزين نوشته مبنی بر اینکه، « ۲۲ مامور متخلف در پمپ های بنزين دستگير و زندانی شدند.»


به نوشته اين روزنامه، برخی ماموران پمپ های بنزين که با کارت سوخت رانندگانی که کارت خود را در پمپ بنزين جا گذاشته اند، اقدام به فروش بنزين با قيمت گزاف مي کردند از سوی ماموران شناسايی و بازداشت شدند.


رسالت، در عين حال از اخراج تعدادی ديگر از کارگران پمپ بنزين نيز خبر داده است .


روزنامه همشهری، خبر داده که درپی خشکاندن تالاب «صوفيکم» برای احداث کارخانه پتروشيمی گلستان، زيستگاه يک سوم پرندگان ايران در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.


به نوشته اين روزنامه، درحالي که کارشناسان محيط زيست بارها نسبت به پيامدهای ناگوار زيست محيطی احداث کارخانه پتروشيمی در استان گلستان هشدار داده بودند اما عزم مسئولان استانی برای احداث اين کارخانه تغييری نکرد و درنتيجه تالاب صوفيکم که بيش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد و زيستگاه ۱۳۰ گونه پرنده ازجمله نه گونه پرنده مهاجر زادآور و ۱۲ گونه پرنده بومی زادآور است بر اثر احداث کانال های متعدد به عمق چهار و عرض ۱۱ متر تخريب شد.


همشهری، درعين حال نوشته که گونه های در حال انقراضی چون« روباه سردم سياه»، «حشره خوار کوتوله» که کوچکترين پستاندار جهان است با خشکيدن اين تالاب، تنها زيستگاه خود را از دست مي دهند .


روزنامه اعتماد، از نامه ۱۲۱ تن از فعالان دانشجویی به رییس قوه قضائيه ايران در خصوص هشت دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، امضاء کنندگان اين نامه با اشاره به گذشت دو ماه از بازداشت این دانشجویان دانشگاه امير کبير، نگهداری آنها در سلول انفرادی، قطع ارتباط با خانواده و دنيای بيرون، عدم دسترسی به وکيل، و ايجاد ممنوعيت مصاحبه برای خانواده دانشجويان بازداشت شده را نقض قانون اساسی و از مصاديق نقض حقوق شهروندی عنوان کرده اند.


اعتماد، نوشته که « فعالان دانشجویی ازهاشمی شاهرودی خواسته اند تا وضعيت اين دانشجويان را خود شخصا پيگيری کند. »


روزنامه سرمايه، در گزارشی با عنوان« فشار واشنگتن وارد فاز مالی شد» از افزايش فشارهای مالی در قبال پرونده هسته ای بر جمهوری اسلامی خبر داده است.


اين روزنامه نوشته که « با وجود توافقات نسبی حاصل شده در مذاکرات اخير ايران و غرب بر سر پرونده هسته ای، وزير امور خارجه آمريکا از رايزنی واشنگتن با متحدان اروپايی خود درباره نحوه تشديد تحريم های اقتصادی عليه تهران خبر داده است.»


XS
SM
MD
LG