لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه تهران امروز، خبر از ابتلای ۲۲ درصد از جمعيت ايران به بيماری های روانی داده است.


به نوشته اين روزنامه، نتيجه تازه ترين تحقيقات روانپزشکان کشور نشان مي دهد در حالی که بيماري های قلبی ـ عروقی در ايران طول زندگی افراد را کاهش مي دهد، بيماري های روانی نيز عرض و کيفيت آن را متاثر مي کند.


به نوشته تهران امروز، بيماری افسردگی در ميان انواع بيماری روانی در ايران رتبه اول را داراست، و بيش از ۲۷ در صد زنان و ۱۴ درصد از مردان دچار بيماری های روانی هستند که يک درصد از مردم نيز از بيماری حاد روانی رنج می برند .


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که «در پی افزايش غيرمنطقی و تصاعدی تعرفه برق برای بسياری از مشترکين اعتراضات مردمی نسبت به اين اقدام ناگهانی وزارت نيرو به شدت افزايش يافته است.»


به نوشته اين روزنامه، وقتی مردم در روزهای اخير با دريافت قبض برق متوجه شدند که حداقل بايد سه برابر مبلغی که تا کنون برای مصرف می پرداختند بپردازند بسيار شاکی شده و از مسئولين دولتی بويژه مسئولين وزارت نيرو خواستند که در اين مورد توضيح دهند.


جمهوری اسلامی گفت وگوهايی با سه نماينده مجلس را نيز منعکس کرده و از قول آنان نوشته که وزارت نيرو با افزايش ناگهانی قيمت برق مردم را شوکه کرده است .



دو سال پس از ورود محافظه کاران به دستگاه های حکومتی مي توان با استناد عملکرد به دست آمده آنها و شاخص های اقتصادی کشور به اين جمع بندی رسيد که محافظه کاران در کنترل تورم به عنوان يکی از مهمترين شاخص های اقتصادی موثر بر زندگی مردم و رفاه جامعه شکست خورده اند.
روزنامه اعتماد ملی

روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت نيز در همين خصوص اظهارات وزير نيرو را منعکس کرده و از قول پرويز فتاح، هرگونه افزايش قيمت برق را انکار کرده است.


روزنامه اعتماد ملی، گزارش بانک مرکزی در خصوص افزايش نرخ تورم در کشور و رسيدن آن به ۱۴.۲ درصد را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه، در سرمقاله خود با عنوان«شکست مطلق» نوشته است:« دو سال پس از ورود محافظه کاران به دستگاه های حکومتی مي توان با استناد عملکرد به دست آمده آنها و شاخص های اقتصادی کشور به اين جمع بندی رسيد که محافظه کاران در کنترل تورم به عنوان يکی از مهمترين شاخص های اقتصادی موثر بر زندگی مردم و رفاه جامعه شکست خورده اند.»


اعتماد ملی با اشاره به تصويب طرح تثبيت قيمت ها از سوی مجلس هفتم در سه سال پيش نوشته است: «اگرچه آن طرح هيچگاه نتوانست از افزايش قيمت ها جلوگيری کند، اما توانست محملی برای تبليغاتی سياسی شود که محافظه کاران برای در دست گرفتن يکسره حاکميت در سر مي پروراندند. حال پس از دو سال از شکست آن قانون، حتی متوليان و طراحان آن نيز از طرح خود دفاع نمي کنند و حتی معتقدند که اين طرح نيامده بود تا قيمت سيب زمينی و گوجه را تثبيت کند.»


به نوشته اين روزنامه، اين اتفاق در ديگر سنگر محافظه کاران يعنی دولت نيز به شکل ويرانگری دنبال مي شود چرا که دولت در برابر رشد نرخ تورم جز فرافکنی، حواله دادن مشکلات به افراد، گروه ها و مافياهای موهوم يا نقش رسانه ها، راهکار ديگری در پيش نگرفته است .


روزنامه شرق، بيانيه ادوار تحکيم در خصوص بازداشت های فعالان دانشجویی در ۱۸ تير را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی در خصوص بازداشت اعضای اين تشکل در دفتر سازمان ادوار تحکيم و همچنين بازداشت شش تن از اعضای دفتر تحکيم وحدت، از برخورد با يکی از احزاب قانونی شدیدا انتقاد کرده است.


این تشکل با با طرح اين سوال که «چرا با تجمع محدود و آرام شش تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت اين گونه برخورد شده»، اعلام کرده است: «سازمان دانش آموختگان ايران، سازمانی قانونی و دارای مجوز رسمی فعاليت از سوی مراجع ذی صلاح است، و اقدام اخير حمله به دفتر اين سازمان و پلمب آن بدون ابلاغ حکم يا حتی وارد آمدن اتهامی قابل توجيه نيست.»


روزنامه همشهری، از پايان دور اول مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی هسته ای در پشت درهای بسته خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، اين مذاکرات با سرپرستی جواد وعيدی، معاون علی لاريجانی و اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی روز چهارشنبه در محل شورای عالی امنيت ملی در تهران برگزار شد.


همشهری بدون ذکر نتايج دور اول گفت وگوها نوشته است: اين مذاکرات با هدف رسيدن به چارچوب برای پاسخ به سوالات و مسايل باقيمانده از پرونده هسته ای روز پنج شنبه نيز ادامه خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG