لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه جام جم، از ادامه تغييرات گسترده در وزارت امور خارجه خبر داده، و به نقل از معاون پارلمانی و کنسولی اين وزارتخانه نوشته است که «جابه جايی هايی اخير در اين وزارتخانه در راستای تغييرات ساختاری مورد نظر شخص محمود احمدی نژاد است.»


به نوشته اين روزنامه، تاکنون،انتصاب محسن طلايی، به معاون اروپا و آمريکای شمالی و انتصاب مير ابوطالبی به معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه قطعی شده است.


محمد علی شعاعی، يکی از معاونان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به روزنامه جام جم گفته که «برای اکثر کشورها، سفرايی انتخاب شده اند که اسامی آن ها از سوی اين وزارتخانه برای رییس جمهوری ارسال شده ، و در انتظار تایید اين اسامی هستيم.»


روزنامه رسالت از افزايش بيش از یک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاری درآمد حاصل از فروش نفت در شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه اول سال گذشته، خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، درآمد ايران از صادرات نفت خام، فرآورده های نفتی و ميعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری به ۲۵ ميليارد و ۶۲۵ ميليون دلار رسيده است.


انتشار کتابی از سوی دفتر رییس جمهوری اسلامی که نزديکان وی در آن، سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک را «برتر از فتح جزيره فاو در جريان جنگ هشت ساله و فتح الفتوح» ناميده اند، صدای روزنامه کيهان را نيز در آورده است.

رسالت به نقل از بانک مرکزی نوشته که «درآمد کسب شده از فروش نفت در اين مدت در مقايسه با صادرات نفت خام در شش ماهه اول سال ۸۵ که ۲۴ ميليارد و ۷۸۹ ميلون دلار بوده حدود ۱.۳ در صد افزايش داشته است.»


روزنامه اعتماد، از بازداشت يک استاد دانشگاه خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، محمدعلی حيدری که دکترای روابط بين الملل از دانشگاه تهران دارد و استاد علوم سياسی دانشگاه تبريز است، عصر روز شنبه، پنجم آبان ماه در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال يافته است.


اعتماد نوشته که «آقای حيدری اهل شهرستان مرند و ساکن تهران بوده و از کارمندان ارشد وزارت تعاون و استاد علوم سياسی دانشگاه تبريز است که در دوران دانشجويی مدير مسوول يک نشريه دانشجویی نيز بوده است.»


روزنامه سرمايه، تذکر ۱۸ تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص «هتک حرمت مراجع شيعه از سوی روزنامه های وابسته به دولت» را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، ۱۸ تن از نمايندگان روز یکشنبه در تذکری به محمدحسين صفارهرندی از وی خواسته اند تا با نشريات مکتوب و الکترونيکی دولتی و وابسته به دولت که به مراجع تقليد «اهانت و هتاکی» می کنند، برخورد کند.


تذکر دهندگان با استناد به ماده ۲۷ قانون مطبوعات و تاکيد بر «ضرورت برخورد با نشريات مکتوب و الکترونيکی دولتی و وابسته به دولت که به اهانت و هتاکی عليه مراجع مبادرت کرده اند»، اعلام کرده اند:«طبق اين ماده قانون هر گاه در نشريه ای به مراجع مسلم تقليد اهانت شود پروانه آن نشريه لغو و مدير مسوول و نويسنده مطلب به محاکم صالحه معرفی و مجازات خواهند شد.»


روزنامه کيهان که طی روزهای اخير مطالب مکرری را عليه آيت الله صانعی به چاپ رسانده، در شماره روز دوشنبه خود نيز بار ديگر، اين مرجع تقليد را به «تحريف سخنان آيت الله خمينی» متهم کرده است .


روزنامه جمهوری اسلامی از اعدام چهار تن در کرمان و بوشهر خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، «دو نفر در کرمان به اتهام درگيری با ماموران نيروی انتظامی که منجر به کشته شدن فرمانده نيروی انتظامی شهرستان ماهان در شهريورماه گذشته شد، اعدام شده اند.»


جمهوری اسلامی اتهام دو فرد اعدام شده در شهر بوشهر را هم «هتک حرمت از يک دختر دانشجو» عنوان کرده و نوشته که اين دو نفر روز شنبه در زندان مرکزی بوشهر اعدام شده اند .


انتشار کتابی از سوی دفتر رییس جمهوری اسلامی که نزديکان وی در آن، سفر محمود احمدی نژاد به نيويورک را «برتر از فتح جزيره فاو در جريان جنگ هشت ساله و فتح الفتوح» ناميده اند، صدای روزنامه کيهان را نيز در آورده است.


مدير مسئول اين روزنامه ضمن اظهار ارادت به احمدی نژاد نوشته است: «مقايسه و حتی برتر دانستن سفر او از عمليات والفجر هشت و فتح فاو، قبل از آن که دفاع از آقای احمدی نژاد باشد، نوشته ای اغراق آميز درباره اوست.»


نماينده ولی فقيه در کيهان که خود نيز از نزديکان احمدی نژاد است با انتقاد از انتشار چنين کتابی نوشته که « مشک آن است که خود ببويد نه آن که عطارها بگويند ولی معمولا عطارها اندازه نگه نمی دارند.»


روزنامه آفتاب يزد، نيز سرمقاله خود را به همين موضوع اختصاص داده و به دفتر احمدی نژاد پيشنهاد کرده تا انتقادات استادان اقتصاد کشور در جلسه خصوصی با رییس جمهوری اسلامی ایران را نيز به شکل کتاب منتشر کنند.


آفتاب يزد، به دفتر رییس جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده تا « با تبديل مشروح مذاکرات آن جلسه به کتاب و انتشار آن، اين فرصت را برای مردم و کارشناسان فراهم کند تا به دقت، مذاکرات ميان تيم اقتصادی رییس جمهوری و ۵۷ استاد منتقد را بخوانند و آن گاه در خصوص کارآيی و صحت مواضع هر يک از طرفين قضاوت نمايند.»


روزنامه تهران امروز انتقاد رییس مرکز پژوهش های مجلس از سياست های اقتصادی دولت را در تيتر اول خود منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، آقای توکلی که خود از سران جناح حاکم و از نزديکان آقای احمدی نژاد است، روز یکشنبه در جمع همفکرانش گفته که«ناهماهنگي ها و تصميم های نادرست دولت نشان مي دهد که کشتی اقتصاد آن قطب نما ندارد.»


و در آخر، روزنامه جام جم خبر داده که یکشنبه شب نيروی انتظامی عمليات گسترده ای را عليه کسانی که آنان را «فروشندگان و توزيع کنندگان جنايتکار» ناميده آغاز کرده است.


به نوشته اين روزنامه، «فرماندهی نيروی انتظامی اعلام کرده که عملياتی که از شب گذشته آغاز شده عليه مواد مخدر و يکی از مراحل طرح امنيت اجتماعی اين نيروست.»


جام جم همچنين اطلاعيه نيروی انتظامی را منعکس کرده که طی آن اعلام شده است: «عمليات اخير عليه توزيع کنندگان متواری مواد مخدر است و هدف آن برخورد قاطعانه و مقتدرانه با اين افراد است.»


XS
SM
MD
LG