لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه آفتاب يزد از توقف فعاليت های بانک جهانی در ايران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، بانک جهانی بايد کمک های خود به ايران از جمله کمک هايی در بخش امداد رسانی زلزله، امور بهسازی و ساير پروژه های خود را با توجه به تحريم های جديد آمريکا عليه برخی بانک های ايرانی متوقف سازد.


اين روزنامه به نقل از مقامات آگاه نوشته است:«انتظار نمی رود اين توقف کمک رسانی دائمی باشد اما بانک جهانی هيچ طرحی برای از سرگيری کمک های خود ندارد، زيرا پيدا کردن بانک های مورد نظر در ايران برای مديريت اين کمک ها مشکل است.»


آفتاب يزد با اشاره به اينکه آمريکا اکنون تجارت با چهار بانک بزرگ ايرانی را ممنوع کرده، نوشته است: « آمريکا مدعی است که اين بانک ها به تروريسم و برنامه های هسته ای و موشکی ايران کمک مي کنند.»


درخواست برای سرمایه گذاری ژاپنی ها


روزنامه خراسان خبر داده که وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر لزوم افزايش حجم مبادلات و ارتقای سطح همکاری های اقتصادی بين ايران و ژاپن، از شرکت های ژاپنی برای حضور در طرح های اقتصادی ايران دعوت به عمل آورده است.


به نوشته اين روزنامه، ايستو نوری اونودرا، قائم مقام وزير امور خارجه ژاپن روز یکشنبه در تهران با منوچهر متکی ديدار و گفت وگو کرده و متکی در اين ديدار درخواست خود از شرکت های ژاپنی را مطرح کرده است. خراسان علت سفر قائم مقام وزارت امور خارجه ژاپن به تهران را پيگيری سرنوشت دانشجوی ژاپنی ربوده شده در مناطق جنوبی ايران عنوان کرده است .


هفت نفر در لیست بازداشت نشده ها


روزنامه اعتماد ملی ملی اظهارات فرمانده پليس امنيت تهران را انتشار داده و از قول وی نوشته است که«همه اراذل و اوباش بازداشتند؛ جز هفت نفر»


به نوشته اين روزنامه، محمدرضا علی پور می گوید که«از ميان فهرست اراذل و اوباش شناسايی شده در شهر تهران تنها هفت نفر فراری هستند که بازداشت آنها نيز در دستور کار پليس قرار دارد. وی تعداد دقيق اراذل و اوباش فهرست نهايی را اعلام نکرده است.»


اعتماد ملی همچنين سرمقاله خود را به همين خبر اختصاص داده و نوشته که «شايد پليس مزاح مي کند.»


اين روزنامه با اشاره به اينکه «تهران يک ابرشهر است، ابرشهری با حاشيه های فراوان، کودکان فراری، زنان ويژه، اعتياد، بزهکاری، حاشيه نشينی، بيکاری و ده ها ابتلا و مشکل اجتماعی و روانی»، اين شهر را در رديف ساير شهرهای بزرگ جهان برشمرده اما نوشته است:«به نظر نمي رسد پليس هيچکدام از اين شهرها به خود جرأت دهد چنين جمله ای را به زبان آورد؛ اينکه تنها هفت نفر از اراذل و اوباش تهران دستگير نشده اند.»


«هواپیمای طاغوتی» در خدمت دولت


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که هواپيمای ايرباس ۳۲۱ تشريفات که توسط دولت قبلی خريداری شده بود اما در دولت احمدی نژاد تحويل جمهوری اسلامی ايران شد اين روزها در سفرهای مقامات جمهوری اسلامی ايران آغاز به کار کرده است.


اين روزنامه با اشاره به اين که «در ابتدای دولت نهم برخی مسوولان دولتی استفاده از اين هواپيما را امری طاغوتی دانسته و دولت خاتمی را به دليل خريد و تجهيز آن تقبيح کرده بودند» نوشته که «معاون اول رییس جمهوری اسلامی اخيرا از همين هواپيما برای سفرهای خود استفاده می کند و سفرهای خارج از کشور محمود احمدی نژاد نيز با همين هواپيمای تشريفاتی صورت می گيرد . »


لزوم اصلاح قوانین زنان


روزنامه اعتماد گزارش داده که در نشست روز یکشنبه کانون مدافعان حقوق بشر که با حضور جمعی از وکلا، حقوقدانان و فعالان زن در محل دفتر کانون مدافعان برگزار شد، بارديگر بر درخواست اصلاح قوانين در مورد زنان تاکيد شد.


به نوشته اين روزنامه، در اين نشست همچنين به حکم صادره برای «دلارام علی» يکی از فعالان جنبش زنان ايران اعتراض شد و شرکت کنندگان خواستار لغو اين حکم شدند.


دلارام علی در جريان تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ دستگير شد و از سوی دادگاه انقلاب به دو سال و ۱۰ ماه حبس محکوم شد که در دادگاه تجديدنظر دو سال و شش ماه حبس تعزيری آن را تائيد کرده است .


گرانی میوه های زمستانی


روزنامه تهران امروز، گزارشی از «گرانی ميوه های زمستانی» انتشار داده و نوشته است که«گذر از فصل تابستان و آغاز فصل پاييز بازار ميوه و تره بار را نيز تحت تاثير قرار داده است.»


نماينده اتحاديه ميوه و تره بار شهر ری به اين روزنامه گفته که «قيمت ها آنقدر بالاست که ميزان خريد ميوه توسط مردم به شدت کاهش يافته. با اين شرايط اقتصادی ديگر مردم خريد ميوه را ارجح نمي دانند بايد منتظر ماند تا پرتقال و نارنگی به وفور وارد بازار شود شايد دوباره رونق به بازار بازگردد.»


گزینش دوباره اساتید؟


و در آخر، روزنامه اعتماد در ستون پيدا و پنهان خود خبر داده که «روسای دانشگاه های کشور بر اساس يک دستورالعمل دريافتی از وزارت علوم موظف شده اند به ارزيابی دوباره استادان و اعضای هيات علمی دانشگاه ها بپردازند.»


به نوشته اين روزنامه، هدف از اين ارزيابی ها، «گزينش دوباره استادان» است.


XS
SM
MD
LG