لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه خراسان از رايزنی دولت با مجلس برای جبران شش هزار و يک صد ميليارد تومان کسری بودجه شش ماه نخست امسال خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، بنابر گزارش های وزارت اقتصادی و بانک مرکزی، دولت جمهوری اسلامی تا پايان شهريور ماه سال ۸۶ با بيش از ۶۱۰۰ ميليارد تومان کسری بودجه مواجه شده که پيش بينی می شود اين ميزان تا پايان امسال به بيش از ۱۳ هزار ميليارد تومان هم برسد.


خراسان در عين حال نوشته که «بنابر اعلام برخی از اعضای کميسيون برنامه و بودجه مجلس قرار است نمايندگان دولت با حضور در اين کميسيون دلايل کسری بودجه را توضيح دهند.»


حسن سيد آبادی، يکی از اعضای اين کميسيون به اين روزنامه گفته است که قرار بود وزير امور اقتصاد و دارايی با حضور در اين کميسيون درباره علل کسری بودجه توضيح دهد، اما به دليل حضور وی در اجلاس اوپک ، معاونان او در جلسه کميسيون برنامه و بودجه شرکت خواهند کرد.»


برخورد با توزیع کنندگان سی دی


روزنامه کيهان در گزارش روز دوشنبه خود خواستار برخورد نيروی انتظامی با توزيع سی دی فيلم های خارجی در کشور شده است.


اين روزنامه، با ابراز نگرانی از دسترسی جوانان به قيلم هايی که از آن به عنوان« فيلم های کنترل نشده خارجی» نام برده، نوشته که « اين فيلم ها آثار غير قابل پيش بينی بر جوانان دارد.»


کيهان به نقل از احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی نوشته است: «ما احساس می کنيم که نياز مردم به جمع آوری اين معضل از خيابان ها و محل های فروش، جدی است و اعلام می کنم که شايد مرحله بعدی طرح امنيت اجتماعی برخورد با عوامل توزيع و فروش دی وی دی ها و فيلم های قاچاق خارجی باشد که به زودی اعلام خواهد شد.»


برداشت بیشتر قطر از حوزه گازی مشترک


روزنامه سرمايه، گزارشی از برداشت ميدان مشترک گاز پارس جنوبی توسط ايران و قطر منتشر کرده و نوشته که طی ۱۰ سال گذشته «برداشت قطر۳۶ ميليارد دلار بيشتر از ايران» بوده است.


به نوشته اين روزنامه، اين ميدان گازی در اواخر دهه ۵۰ خورشيدی توسط ايرانيان کشف شد اما به دلايلی چون«جنگ»،«تحريم ها» و «سوءمديريت های متعدد»، ايران با ۱۰ سال تاخير نسبت به شريک خود، قطر، در سال ۷۹ کارهای اجرايی را در اين ميدان آغاز و در سال ۸۳ برداشت از آن را آغاز کرد .


«حذف منتخبين مردم توسط استاندارها»


روزنامه همبستگی، «حذف منتخبين مردم توسط استاندارها» را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، بـعـد از انحلال شـورای شهر کرمانشاه توسط استاندار، شهردار رشت هم با بيان اينکه مردم در اين شهر از عملکرد منتخبين خود در شورای شهر و نيز امور عمرانی و اداره شهر راضی هستند، گـفـته که « استاندار گيلان تحت فشار وزارت کشور از اعـضـای شـورای شهر خواسته تا شخص ديگری را بـرای تـصـدی شهرداری مـعـرفـی کـنند.»


استانداران و وزارت کشور دست کم در سه شهر اهواز، کرمانشاه و رشت تا مدت ها از تایید شهرداران مورد نظر شورای شهر خودداری کرده و تاکنون شورای شهر کرمانشاه را منحل اعلام کرده اند .


واکنش منفی به گزارش خودروسازان


روزنامه اعتماد ملی، واکنش خودروسازان داخلی به قرائت گزارش تحقيق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، معماری خاص و پيچيده مافيای خودرو در ايران باعث می شود که هر گونه تعرضی به اين محدوده با واکنش سريع و چکشی بهره برداران اين خوان پرنعمت مواجه شود.


اعتماد ملی نوشته که «به همين دليل است که قرائت گزارش تحقيق و تفحص مجلس ششم از صنعت خودرو تا آخرين روزهای عمر اين مجلس در سال ۸۳ به تعويق می افتد و قرائت همان گزارش هم کار راحتی تا مرز درگيری فيزيکی با تهيه کنندگان و قرائت کنندگان آن گزارش پيش می برد.»


به نوشته اين روزنامه، مدير عامل سايپا گزارش مجلس از خودروسازان داخلی را «ظالمانه»،«مغرضانه» و «غير کارشناسانه» دانسته است .


توقف ارسال MMS


روزنامه رسالت در خصوص دستور توقيف پيام های تصويری تلفن همراه در ايران نوشته است: «رییس قوه قضائيه در ديدار با برخی نمايندگان مجلس شورای اسلامی گفته که اگر اين سيستم فعال می شد، امنيت اخلاقی آسيب می ديد.»


به نوشته اين روزنامه، وزارت اطلاعات اعلام کرده که دستور جلوگيری از فعاليت MMS تلفن ها را صادر نکرده و وزير ارتباطات اين دستور را صادر کرده است .


سگ های گران قیمت در تیم حفاظت احمدی نژاد


روزنامه اعتماد از اعتراض به وجود سگ های بمب ياب در تيم حفاظت محمود احمدی نژاد در جريان ديدار وی از نمايشگاه مطبوعات خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، اين سگ ها آلمانی الاصل بوده و هر کدام ۱۵۰ ميليون تومان خريداری شده و برای «کنترل» محيط هايی که رییس جمهوری در آن حضور می يابد، استفاده می شوند.


XS
SM
MD
LG