لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه سرمايه، خبر داده که طی هشت ماه اول سال ۸۶ ميزان واردات از مرز ۲۹ ميليارد دلار گذشته است.


به نوشته اين روزنامه، در اين مدت ۲۶ ميليون و ۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ ميليارد و ۲۸۰ ميليون دلار وارد کشور شده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن چهار درصد و به لحاظ ارزش ۹.۹ درصد افزايش يافته است.


براساس اين گزارش،«بنزين» عمده ترين کالای وارداتی در اين مدت بوده و شمش آهن، فولاد غيرممزوج و پروفيل رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.


به نوشته روزنامه سرمايه، امارات متحده عربی، آلمان، چين، سوئيس و کره کشورهايی هستند که به ترتيب بيشترين واردات هشت ماه نخست سال جاری ايران از آنان صورت گرفته است.


پاین کار احمدی نژاد؟


روزنامه مردم سالاری، طی يادداشتی با عنوان «پايان کار احمدی نژاد چه خواهد شد؟» احتمال داده که وی مسند رياست جمهوری را قبل از اتمام دوره چهار ساله ترک کند.


نويسنده اين يادداشت، گزينه هایی چون «تداوم رياست جمهوری برای هشت سال»، «دست يافتن به موقعيت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در پايان دوره رياست جمهوری»، «کنار رفتن از صحنه سياسی ايران در پايان دوره چهار ساله رياست جهوری فعلی» را برای سرنوشت محمود احمدی نژاد مورد بررسی قرار داده و گزينه چهارم را «پايان رياست جمهوری احمدی نژاد پيش از اتمام دوره چهارساله او» مطرح کرده است.


نويسنده اين يادداشت با برشمردن عوامل خارجی و داخلی موثر در تحقق هريک از گزينه ها نوشته است که « تشديد تحريم ها و پيامد آن اخلال در روند اقتصادی کشور، افزايش تنش در روابط خارجی، پيوستن روسيه و چين به آمريکا و اروپا در موضوع ايران، اختلال در درآمدهای نفتی کشور به دليل محدوديت های امنيتی يا کاهش قيمت نفت می تواند زمينه تحقق گزينه های سوم و چهارم را فراهم کند.»


به نوشته روزنامه مردمسالاری، در ميان عوامل داخلی«ناکامی دولت در حل معضلات اقتصادی، سياسی، فرهنگی می تواند زمينه ساز به وقوع پيوستن گزينه سوم و چهارم و تغيير دولت شود.»


بیکاری، مهمترین مشکل کشور


روزنامه تهران امروز نتايج تازه ترين نظرسنجی در مورد مشکلات کشور را منتشر کرده و نوشته است که « نتايج يک نظر سنجی که اخيرا در شهر تهران از افراد بالای ۱۸ سال انجام شده است، نشان مي دهد که مهمترين مشکل کشور از نظر ۲۸.۸ درصد پاسخ دهندگان، بيکاری و عدم اشتغال است.»


به نوشته اين روزنامه، از ديگر دغدغه های مردم به ترتيب «گرانی و تورم»، «مسکن» و «سهميه بندی بنزين» است.


تهران امروز همچنين نوشته که ۲۱.۸ درصد شرکت کنندگان در اين نظر سنجی ضمن ابراز «نگرانی نسبت به آينده فرزندانشان» گفته اند: اولين موضوعی که مجلس هشتم بايد به آن رسيدگی کند «بيکاری» است .


«رسالت روحانیت برای برخورد با موسویان»


روزنامه اعتماد، واکنش همسر سخنگوی دولت به تبرئه حسين موسويان، سخنگوی تيم سابق هسته ای جمهوری اسلامی از اتهام جاسوسی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، فاطمه رجبی، همسر غلامحسين الهام سخنگوی دولت از برخی روحانيون خواسته است تا مانند نواب صفوی که «رزم آرا» را به جرم «وابستگی به انگليس» به «اعدام» محکوم کرده و او را ترور کردند، رسالت روحانی خود را انجام دهند.


به نوشته اعتماد، وی همچنين برخی از روحانيان را «غاصب» معرفی کرده و گفته است که «چند روحانی غاصب لباس روحانيت در دفاع از موسويان که به جاسوسی متهم شده بود، آبروی بر باد رفته خود را فدای تبرئه او می کنند.»


احتمال برکناری وزاری دیگر


روزنامه خراسان، ضمن درج توضيحات معاون اول رییس جمهوری اسلامی در مورد برکناری محود فرشيدی از وزارت آموزش و پرورش، از احتمال برکناری وزرای کار، کشور و کشاورزی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، پرويز داودی در خصوص اين که آيا فرشيدی استعفا کرده يا برکنار شده، گفته است: «کسانی که استعفایشان از سوی رییس جمهوری پذيرفته می شود ممکن است تقصيراتی نيز داشته باشند.»


اين روزنامه از قول داودی، وزرای برکنار شده قبلی را در اين گروه قرار داده و در مورد انتشار اخباری در مورد احتمال برکناری يا استعفای وزرای کار، کشور و کشاورزی نيز به نقل از معاون اول رییس جمهوری اسلامی نوشته است: «در کميسيون های دولت، در مورد فعاليت های وزارتخانه ها کار کارشناسی انجام و پس از آن در دولت تصميم واحدی گرفته می شود که همه بايد تبعيت کنند.»


XS
SM
MD
LG