لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

مراسم تدفين صفر مراد نيازاف برگزار شد


جسد صفر مراد نيازاف که عنوان ترکمن باشي ، رهبر ترکمن ها را براي خود برگزيده بود پيش از تشیيع جنازه در تابوت رو بازي در کاخ رياست قرار گرفته بود.
جسد صفر مراد نيازاف که عنوان ترکمن باشي ، رهبر ترکمن ها را براي خود برگزيده بود پيش از تشیيع جنازه در تابوت رو بازي در کاخ رياست قرار گرفته بود.


مراسم رسمیتدفين صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان، روز يکشنبه در عشق آباد پايتخت اين کشور برگزار شد و هزاران نفر از مردم این کشور در حالی که لباس های سياه بر تن داشتند، در این مراسم شرکت کردند.


جسد صفر مراد نيازاف که عنوان ترکمن باشی، رهبر ترکمن ها را برای خود برگزيده بود، پيش از تشیيع جنازه در تابوت رو بازیدر کاخ رياست جمهوری قرار گرفته بود تا صدها تن از مرم ترکمنستان بتوانند با گذشتن از مقابل تابوت ، با رييس جمهوری درگذشته خود وداع کنند.



بازتاب مرگ نیازاف را در وبلاگ ها بخوانید.

صفر مراد نيازاف ، ۲۱ سال با مشت آهنين بر ترکمنستان حکومت کرد و توانست پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی، يکی از مستبد ترين رژيم های آسيای ميانه را به وجود آورد.


جسد صفر مراد نيازف روز يکشنبه در آرامگاه مجلل خانوادگی وی در روستای زادگاهش در کنار قبر پدرش دفن شد. پدر آقای نيازاف در جنگ جهانی دوم کشته شده بود.


در مراسم تدفين نيازاف، ريچارد بوچر معاون وزارت امور خارجه آمريکا، ميخائيل فرادکوف نخست وزير روسيه، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و نمايندگانی از چين، ايران و ساير کشورها حضور داشتند.


آقای نيازاف نيمه شب پنجشنبه براثر ايست قلبی و در سن ‪ .شصت و شش سالگی درگذشت


مرگ سفر مراد نيازاف، ترکمنستان را با خلاء رهبری روبه رو کرده و از هم اکنون رقابت تنگاتنگی برای جايگزينی وی در ترکمنستان آغاز شده است.


صفر مراد نیازاف که بود


آقای نيازاف متولد سال ۱۹۴۰ بود. وی در سال ۱۹۶۲ به حزب کمونيست اتحاد جماهير شوروی پيوست و با طی کردن پله های ترقی به رياست حزب کمونيست ترکمنستان که تحت حاکميت شوروی سابق قرار داشت رسيد.


او از سال ۱۹۸۵ زمام امور حزب کمونیست ترکمنستان را به عهده گرفت و در کودتا عليه ميخاييل گورباچف در سال ۱۹۹۱ نيز مشارکت داشت.


با فروپاشی شوروی ، ترکمنستان تحت کنترل وی اعلام استقلال کرد و به عنوان رييس جمهوری تام الاختيار کشور قدرت را در دستان خود قبضه کرد.


صفر مراد نيازاف به خاطر اينکه با تمايلات و علائق شخصی خود کشور را اداره می کرد، بارها مورد انتقاد غرب قرار گرفت.


وی حتی روزها و ماه های سال را براساس اسامی خانواده خود تغيير داده بود. صفر مراد نيازاف همچنين با ترويج کيش شخصيت خود هرگونه صدای مخالف را در کشورش سرکوب می کرد.


«گلوب ويتنس» از سازمان های فعال حقوق بشری در لندن اعلام کرده که دارايی شخصی صفر مراد نيازاف بالغ بر سه ميليارد دلار است که دو ميليارد آن در صندوقی در آلمان سرمايه گذاری شده است.


XS
SM
MD
LG