لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

کارلوس غصن مدیرعامل نیسان به اتهام «سوءاستفاده مالی» بازداشت شد


کارلوس غصن در سال ۲۰۰۵ همزمان با مدیرعاملی شرکت نیسان، اداره کمپانی خودروسازی رنو نیز عهده‌دار شد.
کارلوس غصن در سال ۲۰۰۵ همزمان با مدیرعاملی شرکت نیسان، اداره کمپانی خودروسازی رنو نیز عهده‌دار شد.

کارلوس غصن، مدیرعامل شرکت خودروسازی نیسان، در تحقیقات مربوط به فساد مالی بازداشت شد و این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد او به دلیل گزارش غلط در مورد درآمدش و سوءاستفاده از دارایی‌های شرکت اخراج خواهد شد.

شرکت نیسان روز دوشنبه ۲۸ آبان در بیانیه‌ای گفت کارلوس غصن اوایل وقت امروز پس از ورود به ژاپن توسط دادستانی بازجویی و بعد بازداشت شد.

این رویداد بسیار مهمی است و مجموعه خودروسازی نیسان، رنو و میتسوبیشی را با چالش بزرگی روبرو خواهد کرد.

نیسان در بیانیه خود افزود اتهام سوءاستفاده مالی کارلوس غصن و یک مدیر دیگر این شرکت که شامل میلیون‌ها دلار است نتیجه یک تحقیقات یک ماهه پس از افشای این موضوع توسط یکی از کارکنان شرکت است.

هیروتو سایکاوا، رئیس شرکت نیسان، در آغاز کنفرانس خبری خود برای اعلام این موضوع به مدت هفت دقیقه عذرخواهی کرد و بعد گفت: «علاوه بر ابراز تاسف به شدت احساس انزجار می‌کنم. تلاش خواهیم کرد تاثیرات منفی این حادثه بر فعالیت شرکت و شرکای تجاری خود را به حداقل برسانیم».

شرکت نیسان گفت همه شواهد را در اختیار دادستانی قرار داده و با این تحقیقات همکاری کامل خواهد کرد. در این پرونده یک مدیر دیگر شرکت به نام گرگ کلی نیز بازداشت شده است.

آقای سایکاوا گفت کارلوس غصن و گرگ کلی مغز متفکر این سوء استفاده مالی بوده و جلسه هیات مدیره نیسان در روز پنجشنبه به اخراج آنها رای خواهد داد.

او افزود: «این یک خلاف بسیار جدی است و شرکت ما چنین رفتاری را تحمل نخواهد کرد».

رئیس شرکت نیسان در بخش دیگری از کنفرانس خبری روز دوشنبه خود گفت یکی از دلایل اصلی بروز این وضعیت «ضعف شفافیت در بخشی از شیوه مدیریت و دادن اختیارات بیش از حد به یک فرد بوده است».

او افزود: «برای شناخت دقیق و رفع این نواقص باید بررسی‌های بیشتری انجام داد و یکی از اقداماتی که بلافاصله انجام می‌دهیم تقویت نقش هیات مدیره در اداره امور شرکت خواهد بود».

کارلوس غصن ۱۹ سال سابقه فعالیت در شرکت نیسان داشت و امسال قرارداد دوره مدیریت خود را تا سال ۲۰۲۲ امضاء کرده بود. او در سال ۲۰۰۵ نیز مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو شد و این دو کمپانی را همزمان اداره می‌کرد.

پس از انتشار این خبر ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو در فرانسه حدود ۱۴ درصد کاهش یافت.

حقوق و مزایای آقای غصن در ژاپن که معمولا حقوق مدیران ارشد چندان بالا نیست طی سال‌های اخیر همواره بحث‌انگیز بوده است. به گزارش رسانه‌های ژاپنی او در پنج سال اخیر حدود ۸۹ میلیون دلار از شرکت نیسان دریافت کرده ولی فقط نیمی از درآمد خود یعنی ۴۴ میلیون دلار را گزارش داده بود.

خبر بازداشت کارلوس غصن پس از تعطیل شدن بازار سهام ژاپن انتشار یافت و پیامدهای آن در این کشور احتمالا فردا مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG