لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

رئیس صلیب سرخ اجرای «برنامه مارشال» برای بازسازی سوریه را نامحتمل دانست


پیتر مائورر، رئيس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
پیتر مائورر، رئيس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

رئيس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز جمعه ۱۲ خرداد گفت غیرمحتمل است که یک «برنامه مارشال» برای بازسازی سوریه ارائه شود، چون به رغم بازگشت احتمالی صدها هزار نفر از مردم این کشور به محل سکونت خود، صلح و ثبات همچنان شکننده باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیتر مائورر پس از پنجمین سفر خود به سوریه گفت این نهاد اقدامات خود را برای احیای شبکه آب، زیرساخت‌های تولید انرژی و شبکه بهداشت و درمان در مناطقی که توسط نیروهای دولتی بازپس گرفته شده و مردم به آنجا باز می‌گردند افزایش می‌دهد.

او در شهر ژنو به خبرنگاران گفت: «برخی اکنون در مورد اجرای طرح بزرگ کمک به بازسازی سوریه مثل طرح مارشال صحبت می‌کنند ولی ما می‌دانیم که اگر توافق سیاسی به سرعت صورت نگیرد و حداقل ثبات در کشور برقرار نشود چنین طرحی قابل اجرا نخواهد بود».

پیتر مائورر افزود: «نمی‌توان از نهادهای امداد و کمک‌رسانی توقع داشت که سوریه را بازسازی کنند. برای چنین کاری بودجه، توانایی‌ها و تجارب و قابلیت‌های لازم وجود ندارد».

دولت‌های روسیه، ایران و ترکیه ماه گذشته در مورد ایجاد «مناطق امن» و حفاظت از آن با هدف کاهش از درگیری‌های نظامی به توافق رسیدند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، گفته است ایجاد مناطق امن امکانی است برای «آشتی» گروه‌های شورشی با حکومت و بیرون راندن گروه‌های اسلام‌گرای تندرو.

هنوز هم حدود هشت میلیون نفر در داخل سوریه آواره هستند. به گفته پیتر مائورر، تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر به حلب و سایر مناطقی که توسط حکومت تصرف شده است بازگشته‌اند. به گفته او، ممکن است حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر دیگر به خاطر آتش‌بس‌های محلی که تخلیه شورشیان از ناحیه ادلب را نیز شامل می‌شود به خانه‌های خود بازگردند.

او افزود: صلیب سرخ بین‌المللی و هلال احمر سوریه می‌توانند بخشی از زیرساخت‌ها و خدمات عمومی را بازسازی کرده تا مردمی که به خانه‌های خود باز می‌گردند روال عادی زندگی را از سر بگیرند.

پیتر مائورر گفت: «برای بقیه امور به سرمایه‌گذاری‌های عظیم نیاز هست و سرمایه‌گذاری‌های عظیم در گرو یک توافق سیاسی پایدار در مورد آینده سوریه است. در حالی‌که ما می‌توانیم به مردم کمک کنیم که در شرایطی بسیار دشوار از حداقل امکانات برخوردار شوند ولی من نگران تداوم جنگ و بحران هستم تا جایی که واقعا در آینده نزدیک هیچ نشانه‌ای از یک توافق صلح همه جانبه دیده نمی‌شود».

او گفت یک توافق صلح باعث خواهد شد که جامعه جهانی به دنبال یافتن سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی در سوریه باشد که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هزینه آن را تامین خواهند کرد.

آقای مائورر افزود با وجود گفت‌وگوهای خود با مقامات سوری در مورد گشایش تعداد بیشتری از زندان‌ها برای بازرسی صلیب سرخ که این بار «سازنده‌تر و امید بخش‌تر» بوده است، او نمی‌تواند بگوید که در زمینه دسترسی این نهاد به زندانیان و یا احتمال مبادله اسرا و زندانیان پیشرفت مهمی صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG